Peugeot Expert L3 Premium 120 HDi


Med titlen som Årets Varebil i Danmark 2017, så er det jo med en hvis forventning, at vi modtager Peugeot Expert her på redaktionen. Hvorvidt vi så er enige omkring titlen, det må testen her vise.

 

Expert en utrolig populær blandt håndværkere – og med den nye version tror jeg bestemt ikke, at det kommer til at ændre sig. Expert er nemlig blevet en langt mere robust og maskulin bil at se på. Den virker mere kompakt end tidligere, men på samme tid mere rummelig. Den i mine øjne flotte front tager sig godt ud – og specielt i hvid, kan den godt få en håndværker eller to til at vende sig om på gaden.

 

Indvendigt er der også sket store ting – både den gode måde. Kabinen er velindrettet og mange elementer er hevet over fra Peugeots personbilsafdeling. Sæderne er imponerende gode og langture er ikke noget problem. Samtidig er der tænkt over de praktiske løsninger, hvilket bl.a. ses med det smarte forsæde, der enten kan slås op og derved give mulighed for transport at større genstande i kabinen, eller anvendes som ekstrabagageplads til f.eks. en hard hat e. lign.

Samtidig kan du vælge at åbne en luge i lastrummet, hvor du så kan udnytte pladsen under sædet til at læsse lange genstande. Det giver lige de ekstra centimeter, som der tit mangler. Fælles for alle elementer er, at de virker bundsolide og gennemførte.

 

Vores testbil var udstyret med navigation og alverdens tekniske hjælpemidler i form af parkeringssensor med kamera. Et absolut must, hvis du vælger en Expert uden bagrude. Det fungerer super godt og er en enorm hjælp ved manøvrering på små områder.

 

Lastrummet er stort og reelt. Dørenes åbningsvinkel er perfekt og du har ingen forstyrrende elementer, når du læsser eller tømmer varerummet. Jeg vil dog klart anbefale at få monteret gulv i varerummet, da malingen ellers nemt bliver ridset af og efterlader muligheden for rustangreb.

 

Det helt store plus for Expert er motoren. Jeg kan simpelthen ikke uddele store nok roser til den 120 hk diesel, der har masser af power. Kørsel i by, på landevej og på motorvej er en ren fornøjelse og du føler helt, at turen sagtens kunne gå til det sydlige Spanien, uden at det på noget tidspunkt ville blive anstrengt for hverken dig selv eller motoren. Dette hænger bl.a. sammen med det massive drejningsmoment på 340 Nm ved 1.750 o/min. Det gør bl.a. at motoren ”slapper af” ved meget lave omdrejninger og faktisk holder et gennemsnitligt brændstofforbrug på næsten 19 km/l. Det er så absolut godkendt!

 

Vores testbil havde som tidligere nævnt en del udstyr. Dette udstyr er en del af Premium-pakken, der bl.a. indeholder dobbelt passagersæde, klimaanlæg, 7”mediesystem, parkeringssensor, blind-spot detection, bakkamera samt lys- og regnsensor. Det er penge, der så absolut er givet godt ud, hvis bilen fungerer, som din daglige arbejdsplads.

 

Prismæssigt har Peugeot heller ikke ramt helt ved siden af. Modellen har en fra-pris på 134.990,- eksl. Moms. Med den lækre 120 hk motor og L3 Premium versionen ender prisen på 184.990,- eksl. Moms.

 

Jeg forstår godt, at Peugeot Expert (og dens søsterbiler Citroën Jumpy og Toyota ProAce, red.) blev kåret til Årets Varebil – specielt hvis den er blevet vurderet ud fra den 120 hk motor. Samtidig ser Expert bedst ud af de tre modeller – så den ville også være mit valg, hvis det rent visuelle også skal have indflydelse. Det er slet ikke så ringe Peugeot!