Renault Megané ST Bose Edition


I Danmark er der enorm konkurrence i det der populært kaldes Golf-klassen. Her finder vi selvfølgelig VW Golf, men også biler som Ford Focus, Seat Leon, Mazda 3 og selvfølgelig franske Peugeot 308. En anden franskmand der også vil være med er Renault Megané. En bil, der så absolut kan være med, når det drejer sig om udseende og prisniveau. Men, hvad med kvaliteten og køreegenskaberne? Det har vi tænkt os at finde ud af med denne test af Renault Megané ST TCe Bose Edition.

 

Når Renault kalder deres biler for Bose Edition, så er det pga. samarbejdet med lydproducenten af samme navn. Det betyder selvfølgelig, at Bose står for højttalerne i bilen (10 af slagsen, red.), men det betyder også, at Renault giver den gas mht. udstyret, der bl.a. tæller flotte 17” alufælge, LED-lys, forkromede håndtag og afgangsrør, indsatser i børstet aluminium og specielt udviklet materiale til sæderne. I mine øjne er Bose Edition et godt vælg, når du sammenligner med de andre udstyrstrin – også specielt, hvis du holder af god lyd, når du er på farten.

 

Indvendigt føles bilen lækker de fleste steder. Materialerne er bløde og behagelige – næsten over alt. En irriterende detaljer er dog mediesystemet. Selve systemet fungerer sådan set godt nok, når man lige vænner sig til betjeningen. Men den kedelige plastikagtige skærm fortjener virkelig at blive skiftet ud med rigtig glas, som vi ser det hos flere af konkurrenterne. Det giver et langt mere eksklusivt look og en nemmere betjening. Så det husker I lige til næste face lift Renault!

 

Pladsmæssigt er Megané rigtig godt med – både ved forsæder og bagsæder. Pladsen i bagagerummet er med sine 521 liter absolut godkendt – både til barnevogn eller hund.

 

Vores testbil var udstyret med en 1,2 liters turbomotor med 130 hk. Motoren gør det ganske glimrende, om end den mangler lidt moment ved de helt lave omdrejninger. Støjmæssigt er der bestemt ikke noget at klage over – hverken på lande- eller motorvej.

 

Vi testede versionen med manuelt gearskifte. Men det er også muligt at vælge automatgear. Den manuelle gearkasse er godkendt, men er så absolut ikke så skarp som f.eks. Ford Focus og Mazda 3. Vi har dog også testet den automatiske gearkasse på en lille tur og den fungerer ganske glimrende.

 

Renault lover 18,9 km/l i gennemsnit. Det havde vi ret svært ved at når på en test over 700 km. Vi ramte i stedet 15,1 km/l i gennemsnit. Der kan dog hentes lidt ekstra kilometer ved optimal udnyttelse af bilens ECO program – det er jeg helt overbevist om.

 

Rent køreteknisk så gør Megané det godt. Jeg savner dog et lidt mere sportsligt islæt – for det er der ellers lagt op til med den fine design. Komfortmæssigt er der dog ikke noget at komme efter.

 

Kigge vi på prisen, så starter Renault Megané Sports Tourer ved 212.880 kroner for en 100 hk benzin-version med mindste udstyrspakke (LIFE, red.). Vil du op i den testede version med Bose udstyr, så er prisen 274.880 kroner. Det er 10.000 kroner billigere end en tilsvarende Peugeot 308 SW og 18.000 kroner billigere end f.eks. Golf 1,4 TSI Highline – sidstnævnte vil dog kræve lidt fra listen over ekstraudstyr, for at matche Megané på det område.

 

Samlet set er Renault Megané ST 1,2 TCe Bose Edition et ganske glimrende køb. Men, den skal snart ”oppe” sig, da konkurrenterne allerede er lidt foran mht. mediesystem, køreegenskaber og gearskifte.

Det med køreegenskaberne kigger vi dog på i den nærmeste fremtid, når vi tager fat i Renault Megané GT med firehjulstyring. Glæd dig.