KIA Stinger 3,3 V6 GT


Det er yderst sjældent, at der kommer et angreb udefra i klassen for de luksuriøse sedans som f.eks. Mercedes-Benz E-class, BMW 5-serie og Audi A5/A6. Sker der noget i denne klasse, så er det blandt de tre producenter, at der lige skrues lidt på ydelsen eller teknikken – og skulle der komme en outsider, så er den som regel også tysk eller i det mindste europæisk. Vi har senest set, hvordan VW gerne så deres Arteon placeret i denne kategori – måske ikke i toppen af klassen, men i hvert fald i klassen. Men, nu sker det noget – noget som vi er nogen, der har ventet længe på. Kia har nemlig introduceret en af deres topmodeller på det europæiske marked – navnet er Stinger, og modellen er en luksuriøs sedan med store muskler og imponerende præstationer.

 

I Kia sammenhæng er Stinger ikke topmodel set på verdensplan. I f.eks. USA har Kia f.eks. to luksuriøse sedans (Cadenza og K900, red.), der ligger højere rent prismæssigt end Stinger. Men, Stinger er til gengæld det absolut mest sportslige islæt i familien, hvilket vi bl.a. kan takke dyret under motorhjelmen for. Topmodellen er nemlig udstyret med en herlig 3,3 liters V6-biturbo med hele 370 hk og et maksimalt drejningsmoment på 510 Nm ved blot 1.300 o/min. Dette er, sammen med en yderst kompetent 8-trins automatisk gearkasse, nøglen til nogle imponerende præstationer, der bl.a. hedder 0-100 km/t på 4,9 sekunder og en topfart på 270 km/t. Kia Stinger har desuden firehjulstræk, der sørger for optimal overførsel af de mange kræfter til asfalten og sikrer et solidt grip, når vejen begynder at sno sig. Stinger en nemlig en tung dame på næste 1,8 tons – men hun formår at fremstå let og elegant, takket være firehjulstrækket og Kias meget omhyggelige opsætning af undervognen.

 

Rent køreteknisk er jeg virkelig vild med Stinger. Kia ved godt, at det er en GT (heraf navnet, red.) de har skabt – det har det været fra start. Og derfor opfører den sig også som en ægte GT – nemlig masser af power og en ualmindelig høj komfort på de lange stræk. Her gør Stinger det bedre end VW’s Arteon og en tilsvarende Audi.

 

Når nu det tekniske er i orden, hvad så med detaljerne – hvad så med kvaliteten af materialerne? Jeg kan garantere, at du vil blive overrasket. Kabinen i Stinger er et pragtfuldt sted at opholde sig. Der er kælet for detaljerne med lækkert læder på instrumentbordet og elegant udformede knapper og dyser, der på ingen måde signalerer ”billig asiatisk bil”. Jeg havde dog gerne set et lidt mere moderne logo, da der er et eller andet ved KIA bogstaverne, som bare ikke passer i kabinen. Det er selvfølgelig noget, der kræver en ”omstilling” i hovedet på den, der kigger på bilen – og vi har jo set det før, at Hyundai har valgt et andet logo til deres mere luksuriøse biler.

 

Et af de punkter, der adskiller Kia fra andre biler er jo selvfølgelig fabriksgarantien på 7 år. Og den gælder også på Stinger. Så du kan faktisk udskifte din Stinger efter 3 ½ år og stadig havde lige så lang fabriksgaranti på bilen til den næste ejer. De er et kæmpe plus og noget vores tyske venner kunne lære lidt af.

Rent prismæssigt har Stinger også en fordel. Billigste model er en 255 hk benzin version, som koster 614.000 kroner. Derudover fås en diesel model med 200 hk til 619.000 kroner – ønsker du firehjulstræk til den, så ender prisen på 654.000 kroner. Vores testbil var topmodellen med 3,3 liters V6-biturbo og ALT i udstyr. Her er prisen 824.000 kroner, hvilket er helt uhørt i denne klasse – for når jeg skriver ALT i udstyr, så er det eneste du kan tilkøbe til bilen faktisk soltag og gråt/rødt interiørbeklædning til sølle 1.999 kroner. Så elementer som head-up-display, komplet læder interiør, køling i sæderne, varme i rattet, varme i bagsæderne, automatisk lysregulering, trådløs opladning af mobiltelefon, launch control etc. etc. etc. det er simpelthen standard på Stinger GT. En tilsvarende Audi A5 Sportback koster… øhhh…, det kan du ikke få, for A5 Sportback fås kun med 252 hk og her er basisprisen 733.000 kroner. Nå, men så siger vi en S5 Sportback med 354 hk, firehjulstræk og 8-trins automatgear. Den har en basispris på 1.020.000 kroner, og så skal du til at fylde tilsvarende udstyr i og så ender du på cirka 1,4 millioner kroner.

Nogen vil så spørge, hvorvidt det er en reel sammenligning – og jo det er det da. Ens type biler, næsten samme ydelse, firehjulstræk, gearkasse type, udstyrsmængde etc. Men, og der er et stort men. Audi er etableret i premiumklassen og leverer nogle løsninger, der for mange er helt unikke. Samtidig er der selve prestige delen, der i den grad spiller ind i en direkte sammenligning. Men, vil du gerne skille dig ud fra de andre og spare i omegnen af 800.000 kroner, så er det Stinger du skal vælge.

 

Hvad med ulemperne – er der ingen af dem? Jo, det er der da. Jeg har bl.a. nævnt det med logoet og de associationer, der er med den praktiske familiebil og de tre K-I-A bogstaver. Og så er der lige det med den lækre V6’er. For selvom Kia lover 9,4 km/l i gennemsnit, så nåede vi aldrig højere end 7,8 km/l – det var præcis samme forbrugstal, som vi opnåede i en 550 hk Porsche Cayenne Turbo ugen efter. Så Stinger er tørstig – men set ud fra de besparelse du opnår, så betyder det nok ikke det helt store i det samlede regnskab. Det der betyder noget, det er køreoplevelsen og den fornemmelse du har hver eneste dag, når du stiger ud af din bil – og her vinder Stinger på så mange områder, at det er svært at finde tilsvarende til prisen.