Skoda Karoq 2,0 TDI 4WD


Da den finansielle krise var på sit højeste, blev rigtig mange af de helt store SUV’er skiftet ud med modellerne lige under. Folk der kørte Audi Q7 skiftede til Q5 og folk der kørte Porsche Cayenne skiftede til Macan. Men efter krisen har forladt os og mange ting, rent økonomisk, er tilbage til normalen, så har folk holdt ved de lidt mindre SUV’er – og det er ikke bare de eksklusive tyske mærker, der oplever denne tendens. Hvis vi ser på biler som Mazda CX-5, Peugeot 3008, Opel Grandland X og Skoda Karoq, så er det en bilmodel/type, som flere og flere benytter. Det har producenterne også bemærket, og de danske importører får forhandlet mere og mere attraktive priser hjem, så langt flere har råd til denne type bil. I denne test kigger vi nærmere på Skoda Karoq, der indfinder sig lige under den monstrøse Kodiaq.

 

Synes du Kodiaq er for stor at køre rundt i eller har du bare ikke brug for en bil i den størrelse – så behøver du ikke forlade salgslokalet hos Skoda. Kodiaq har nemlig fået en lillesøster. Og selvom hun på ingen måde er lille, så er hun stadig en størrelsesmæssig klasse under de helt store. Rent designmæssigt adskiller de to biler sig dog ikke voldsomt. Den lækre nye front tager sig ekstremt godt ud og de brede skuldre vidner om en robust bil, der umiddelbart ikke står tilbage for nogen. Så førstehåndsindtrykket fejler bestemt ikke noget.

 

Karoq fås i Danmark med tre forskellige motorer. En 1,5 liters TSI med 150 hk, en 1,6 TDI med 115 hk og en 2,0 TDI med 150 hk. Fælles for alle tre motorer er, at de fås med manuelt og automatisk gearskifte – sidstnævnte er den velfungerende 7-trins DSG gearkasse, som høster store roser i alle VW koncernens biler. Det er dog kun den 2,0 liters TDI, der fås med firehjulstræk. Vi har været så heldige at teste alle varianter, og der må vi blot konstatere, at du skal vælge én af de 150 hk versioner – om det så er benzin eller diesel, det er op til dig og de kørselsbehov. De 115 hk TDI er ikke kraftig nok til bilen i mine øjne.

 

Den model der er solgt flest af herhjemme er den 150 hk TSI. Bilen har en startpris på godt og vel 340.000 kroner – ønsker du DSG er prisen 20.000 kroner højere. Fælles for alle modeller er dog, at der kun er ét udstyrsniveau kaldet Style. Her har Skoda Danmark valgt at sige, at vores Karoq kun kommer med største udstyrspakke. En god manøvre synes jeg, da det fra start præsenterer bilerne på et meget højt niveau – men stadig til en yderst favorabel pris.

Vi testede også topmodellen med 2,0 liters TDI, 150 hk, DSG og firehjulstræk. Der er ingen tvivl om, at denne model er topmodel – men jeg havde gerne set benzinudgaven med firehjulstræk også. Det tror jeg også, at en hel del kunder gerne ville. Startprisen for topmodellen er knap 410.000 kroner.

 

Karoq kører fantastisk. Den ligger solidt plantet på vejen, styretøjet reagerer på dit mindste vink og den pænt store SUV opfører sig absolut mere som en velkørende stationcar end en højbenet SUV. Det fortjener Skoda store roser for.

 

Den 7-trins DSG gearkasse er skøn og passer perfekt til begge motorer. De enkelte skift foregår meget kontant men også flydende. Det giver en meget behagelig kørsel – både i byen og på lande- og motorvej.

 

Rent præstationsmæssigt adskiller de to varianter sig ikke voldsomt fra hinanden. TSI’en runder de 100 km/t på 8,6 sekunder og TDI’en gør det på 8,7 sekunder. Sidstnævnte har dog cirka 170 kg mere at slæbe på – så her ser du tydeligt, at firehjulstrækket har en bagside, men at det ekstra grip ender med at opveje situationen og faktisk gøre det til en fordel i sidste ende.

 

Rent brændstoføkonomisk kan Karoq TSI ifølge de officielle tal klare 17,9 km/l mens TDI’en lige sniger sig op på 20,0 km/l. Begge tal er så absolut acceptable, når vi tager bilens størrelse og vægt i betragtning.

 

Indvendigt har Skoda bestemt ikke tænkt sig at stå tilbage for konkurrenterne. Materialerne og derved også kvaliteten er hentet direkte hos VW og alt fremstår lækkert og gennemført. Det store medie/navigationssystem, der er en option til Karoq, fungerer suverænt og den store glasoverflade virker ekstremt luksuriøs.

 

Bag rattet føler du dig med garanti godt tilpas og de skønne sæder giver god komfort på selv de længste stræk. Pladsmæssigt er der heller ikke sparet – hverken foran eller ved bagsæderne. Og skal du have ekstra bagage eller en hund med, så er der hele 521 liter at gøre godt med i bagagerummet.

 

Er der så ikke noget negativt at sige om Karoq? Hvis vi kigger på design, kvalitet, køreegenskaber og motorer (med undtagelse af 115 hk TDI, red.), så synes jeg ikke, der er noget der fortjener negativ omtale. Jeg synes dog, at Skoda vælger at tage sig rigtig godt betalt for sit store navigationssystem (Columbus, red.) til 22.7000 kroner. Når man nu fra start har valgt at præsentere bilerne med den store udstyrspakke, så kunne man godt være lidt skarp på prisen på netop dette punkt, da det giver en helt anden oplevelse af bilen. Resten af ekstraudstyret er dog fornuftigt prissat.

 

Senere på året kommer Karoq, som den første Skoda, med fuldt digital instrumentering. Dette er jo alletiders – men jeg synes, at Skoda burde have haft denne mulighed klar allerede fra første salgsdag. Specielt når man op til introduktionen fortæller så meget om netop denne mulighed. Så er det ikke sjovt som kunde, at få besked på at vente et halvt år mere. Og når vi nu snakker om halve år, så er det faktisk også der vi er, når det drejer sig om levering af en ny Karoq. Hvis ikke du er heldig, at en forhandler har en bil stående, som matcher dine ønsker 100 procent – så må du væbne dig med tålmodighed. For Karoq har ligesom sin storesøster ekstrem lang leveringstid pga. sin popularitet i Europa. Men, gode ting er værd og vente på, og jeg mener, at Karoq lige nu befinder sig helt i toppen af hierakiet i sin klasse – og det gør den takket være sin kvalitet, sit design, pladsforhold og de to største motorer. Det kunne være sjovt at se den 190 hk TDI fra Kodiaq i bilen – eller den 280 hk TSI fra Superb. Men, det er nok ikke noget vi skal forvente – med mindre en Karoq RS finder vej til samlebåndet.

 

Alt i alt må jeg bare lægge mig fladt ned og indrømme at Karoq er en imponerende god bil til en virkelig god pris.