Ford Fiesta Active II


Jeg tror næsten, at vi er de første i Danmark, der anmelder den nye Ford Fiesta Active på dansk grund – og da vi tidligere har været yderst positive overfor standardmodellen og ST-line udgaven af Fiesta, så var det lidt specielt at sætte sig ind i Fiesta Active – for forventningerne var enormt høje.

 

Ved første øjekast kan man fristes til at sige, at Fiesta Active egentlig skal konkurrere indenfor egne rækker, da Ford jo også har deres EcoSport, der egentlig har nøjagtig samme målgruppe, som Fiesta Active. Men, det tog ikke mange kilometers kørsel, før det skulle vise sig ikke at være sandt.

 

Som navnet antyder, så er Fiesta Active sammensat, så den matcher de krav, flere og flere med en aktiv livsstil har. Det primære krav er nok den øgede frihøjde, som gør det muligt for bilen at komme frem, hvor en normal Fiesta må stå af. Men, da bilen ikke har firehjulstræk, så er det altså kun steder, hvor det er frihøjde, der er nødvendigt. Men, den ekstra højde har også andre fordele. Indstigningen er f.eks. legende let, da du sætter dig ind i bilen og ikke ned i bilen. Det værdsætter mange, både unge som ældre. Noget andet mange værdsætter er det lidt mere rå look, som Active har. Det giver lidt følelsen af ”her kommer jeg”, selvom det er en forholdsvis lille bil, man kommer kørende i.

 

Indretningen er også lidt mere rå end en standard Fiesta. Og her mener jeg ikke rå på den skrabede måde, men rent detaljemæssigt. Det smarte indtræk med det orange mønster og den gennemgående orange kile i instrumentpanelet gør rigtig meget positiv for kabinen. Samtidig er materialerne virkelig lækre at røre ved og det tykke læderrat er i en klasse for sig. Det er altså rigtig godt strikket sammen af Ford det her.

 

Ved tidligere test af Ford Fiesta har vi rost bilen for dens køreegenskaber, også selv om den er blevet lidt blødere end den tidligere generation. Blødere er Active også, hvilket igen hænger sammen med den ekstra højde og derved også bilens tyngdepunkt. Men, det er på ingen måde noget, som du mærker til i hverdagen. Active lægger nemlig slet ikke op til snævre sving og lange kurver – men den higer nærmest efter de lange stræk på lande- og motorvej, for komforten er absolut helt i top. De lange stræk er da også vildt fristende, når Fiesta Active er udstyret med den lækre 140 hk EcoBoost motor, som det var tilfældet i vores testbil. Den motor er så imponerende og byder på oceaner af motorkraft, stort set ingen støj og en rigtig pæn brændstoføkonomi. Her har Ford noget at være stolte af. Det samme gælder gearkassen, der er så ultra præcis, at flere af konkurrenterne burde tage en grundigt kig på mekanikken heri – for den imponerer gang på gang.

 

Jeg sammenlignede før Fiesta Active med Ford EcoSport. En sammenligning, som set udefra er helt legitim. Men, når først du har prøvet Fiesta Active og EcoSport lige efter hinanden, så sidder du med klar fornemmelse af, at Fiesta Active er en langt mere moderne, velbygget bil i højere kvalitet. Den er selvfølgelig ikke så udpræget SUV-agtig i sit udseende, hvis den parkeres lige ved siden af EcoSport’en. Men, den er bare en bedre og mere moderne bil på alle punkter.

 

Prismæssigt er den også ”lige i skabet”. Mindste model med 100 hk EcoBoost koster knap 183.000 kroner for Active I modellen. Vores bil var topmodellen Active II med 140 hk – den koster knap 204.000 kroner, hvortil der skal smides lidt mønter til Full LED forlygter, Klimaanlæg og førerassistentpakke med aktiv fartpilot. Værd at fremhæve her er prisen for de ekstremt lækre Full LED forlygter – kun 5.120 kroner! Det samme gælder det lækre B&O Play musikanlæg, der spiller som en drøm. Til sammenligning koster EcoSport med tilsvarende motor 242.850 kroner.

 

En ting jeg dog finder helt tosset er de manuelle sideruder bagi. Hvorfor skal man til at betale 1.180 kroner for noget, som burde være standard i 2018. Det må I gerne få ændret på Ford. Og når vi nu er ved bagsæderne, så er pladsen ikke vildt imponerende. 2-3 cm havde gjort underværker.

 

Samlet set, så er Ford Fiesta Active nok den mest alsidige og anvendelige Fiesta på markedet. Samtidig ser den robust og rå ud og virker udadtil som en langt større bil. Kvaliteten er virkelig god og motor og gearkasse fortjener spandevis af roser. Så inden du beslutter dig for en EcoSport, så snup lige en tur i Fiesta Active.