Mercedes-Benz S63 AMG S


Det er ikke nogen hemmelighed, at alle her på redaktionen normalt finder det helt store smil frem, når der dukker en AMG model op til test. Det var selvfølgelig også tilfældet, da den nye S-klasse meldte sin ankomst. Denne gang drejede det sig om den voldsomme S63 AMG.

 

AMG blev stiftet i Burgstall an der Murr tilbage i 1967 af tidligere Mercedes-Benz ingeniører. Formålet var at bygge motorer til racerbiler, og på grund af solid succes flyttede firmaet i 1976 det meste af sin produktion til Affalterbach (som også indgår i logoet, red.), hvor de også har hjemme i dag. Produktionen af racermotorer er stadig i fuld gang, men AMG er meget mere end det. Mercedes-Benz sidder nemlig med ejerskabet og AMG er nu en hel model-serie og udstyrslinje hos det hæderkronede selskab.

 

For mig har AMG altid været noget specielt og selv om modellerne i mange år havde ry for blot at kunne køre hurtigt, men ikke var særlig imponerende, når det drejede sig om sving og kurver. Det er der ændret en del på igennem de seneste år og det har bestemt ikke gjort fascinationen mindre. Og når bæstet over dem alle (i mine øjne, red.) S63 AMG stiller op til dans, så er smilet ekstra stort.

 

S63 AMG er den hurtigste S-klasse på markedet. Der findes godt nok en S65 AMG, men en højere vægt (næsten 200 kg red.) gør, at accelerationstiden er højere end det er tilfældet i S63 AMG. Motoren i S63 er en V8 bi-turbo på 4,0 liter. Ydelsen er ekstreme 612 hk og drejningsmomentet er massive 900 Nm, hvilket gør den 2,2 tons tunge sedan i stand til at ramme de 100 km/t på blot 3,5 sekunder.

 

S63 er en rigtig ulv i fåreklæder. Kører du den i comfort-mode, så opfører den sig som en sindssyg hurtig luksuslimousine, der uden rigtig at komme op i omdrejninger blæser op på de tilladte 130 km/t på motorvejen. Den gør det på en måde, hvor man som chauffør blot sidder tilbage og tænker, wow! Men, er du i humør til sjov og spas, så kan du trykke på ”den sjove knap”, der sætter bilen i Sport+-mode. Hele bilen strammer sig op. Motoren skifter karakter og lyden bliver pludselig til noget, der minder om en Nascar racer. Det er imponerede godt lavet af ingeniørerne hos Mercedes-Benz, og de fortjener så mange roser for deres evne til at skabe denne Jekyll/Hyde effekt.

 

De 612 hk er virkelig tilstede i Sport+-mode og S-klassen føles som en helt anden type bil. Men, drejer du lige hovedet og kigger i bakspejlet, så minder de store eksklusive separate stole ved bagsædet dig om, at det er altså en luksus limousine du sidder i. Og lad os lige holde fokus ved bagsædet et øjeblik. Vores testbil var nemlig udstyret med First Class bagsæder, hvilket betyder, at du har to separate sæder bagi med en midterkonsol, der f.eks. kan indeholde køleskab eller flyborde. Samtidig kan sæderne justeres elektronisk, så du kan tage en slapper på langturen. En øvelse der er yderst indbydende med Mercedes-Benz patenterede nakkestøtter (så imponerede gode, red.), rullegardiner, mood belysning og sågar forskellige afslappende dufte i klimaanlægget. Kvalitet og finish er på et niveau, der kun fortjener betegnelsen dybt imponerende.

 

Nå, men tilbage til forsædet. For bag rattet føler du dig lidt som en konge omgivet af det ypperste indenfor teknik og luksuriøse materialer. De to store skærme indeholder alt den info du har brug for – eller det burde de i hvert fald, for du bestemmer selv, hvad du vil have vist på skærmene. Gennemført til mindste detaljer.

 

På langtur kan du nyde godt af Mercedes-Benz autopilot funktion, der gør bilen i stand til at køre selv. Sæt cruise control på den ønskede hastighed og bilen følger vejen, reagere på trafikken og overhaler biler, der måtte køre med nedsat hastighed. Da systemet endnu ikke er godkendt til S-klassen (overhalingsfunktionen, red.) måtte vi selv foretage overhalinger. Men vi har testet det på den nye E-klasse og det virker fortræffeligt. Mercedes er meget tæt på den 100 % selvkørende bil, hvilket S- og E-klassen er tydelige beviser på.

 

S63 AMG er et imponerende køretøj. Men, det burde det også være, for prisen er jo også i den høje ende. Basisprisen for en S63 AMG er 3.270.000 kroner. Og når du så vælger at tilføje First Class bagsæder, AMG Driver pakke, Night View (infrarødt nattesyn, red.), keramiske bremser og en masser andre herligheder, ja så ender prisen på 3,9 millioner kroner. Det er rigtig mange penge – men så får du også det bedste af to verdener. En luksussedan der kan fragte dig til Rivieraen på første klasse, og en sports supersedan, der sender dig forbi de 100 km/t på 3,5 sekunder og har en tophastighed på mere end 300 km/t.

 

Spørgsmålet kunne så være, hvorvidt S63 er lidt overkill, hvis du kigger på modellen, der ligger lige før i prislisten. Her er tale om S560 med 469 hk og et maksimalt drejningsmoment på 700 Nm. Bilen er cirka 1 sekund langsommere fra 0-100 km/t, men den er også cirka 1,2 millioner kroner billigere i basispris.

Er prisen ikke noget problem, så er valget åbenlyst. Men vil du gerne spare en ordentlig omgang håndører, så er S560 så absolut den du skal vælge.

 

S63 AMG er en suveræn bil på alle områder. Jeg har ikke noget negativt at sige om den. Ja, prisen er høj, men det er jo ikke en fejl ved bilen. Jeg kan heller ikke skælde ud på brændstofforbruget, for Mercedes lover 11,4 km/l. Efter 700 km test endte vi på 10,6 km/l i gennemsnit, hvilket bare må siges at være imponerede for en 4,0 liters V8 bi-turbo med 612 hk.

 

S63 AMG – jeg bøjer mig ærbødigst i støvet – du er perfekt!