Renault Megane GT


Vi har tidligere testet Renault Megane i flere forskellige varianter – både hvad angår motorer, udstyr og model-type. Vi er dog ikke helt færdige, og denne gang kigger vi nærmere på topmodellen inden vi kommer til RS-modellerne, nemlig Megane GT. Bilen er nemlig den kraftigste og mest sporty du kan få – men er den så sporty, at merprisen op til den kommende R.S.-model er bedre givet ud på noget andet? Det forsøger vi at finde ud af nu.

 

Der er meget, der adskiller Megane GT fra standardmodellen. Rent visuelt er bilen naturligvis langt mere sporty og aggressiv at se på. Det være sig både ude og inde. Men, det er faktisk slet ikke det, der gør bilen interessant – det er derimod det tekniske, altså det, der ligger under det sporty ydre.

Megane GT er nemlig udstyret med features, som ikke lige er standard på en almindelig familiebil. Det mest markante er 4-hjulsstyring – ja, der står 4-hjulsstyring, ikke 4-hjulstræk. GT styrer nemlig på alle fire hjul, hvilket giver en mindre venderadius ved lave hastigheder og en mere direkte og sportslig styring ved høje hastigheder – og tro mig, det er yderst mærkbart. Små sving med 50-60 km/t ”angribes” på en helt speciel måde. Ja du føler nærmest, at bilen reagerer før dig. Det kræver lidt tilvænning i starten, men det fungerer super godt og hæver den sportslige del af køreoplevelsen til et helt nyt niveau. Renault fortjener store roser for netop denne tekniske detaljer!

 

Noget andet der fortjener roser er motoren. Den 1,6 liters turbomotor med 205 hk virker utrolig oplagt i alle situationer – og sammen med den 7-trins dobbeltkoblings gearkasse, er der virkelig lagt op til leg. Motoren reagerer på dit mindste vip med speederfoden og gearkassen leverer hurtige skift – specielt nedgearing er imponerende og sjov og tilfører det rette element af ”sporty feel”. Nu skal det ikke forstås sådan, at Megane GT kun kan køres sportsligt. I almindelig Drive-mode er den lige så nem og behagelig som en almindelig 130 hk Megane. Det er dog fristende at vælge Launch-control engang imellem, så man lige kan føle sig lidt ekstra mandig.

 

Jeg synes, at det er sjovt, at Renault viser, at du ved hjælp af nogle få tekniske midler, kan forvandle en standardbil, til en sjov køremaskine. For Megane GT er en køremaskine. Det sportslige chassis, den kvikke motor og den glimrende gearkasse, er alle elementer, der er med til at forvandle en standardbil til en af klassens sjoveste biler – men det er 4-hjulsstyringen, der gør udslaget for mig. Det er den detaljer, der løfter bilen væk fra ord ”standard” og op i GT-klassen. Jeg ville så gerne skrive GTi, men så skal der flere hestekræfter til – bare se på konkurrenterne fra Ford, VW etc. Deres standard GTi biler ligger omkring de 230 hk og opefter – og det er de mindste modeller. Megane GT kunne sagtens klare 250 hk på forhjulene og ville være helt igennem suveræn med sin 4-hjulsstyring. Men, havde Renault valgt den løsning, så ville den komme for tæt på R.S.-modellen, der med sine 280 hk, skal tage kampen op med Ford Focus RS, VW Golf R, Hyundai i30N og Seat Leon Cupra.

 

Jeg synes personligt, at Renault burde have lavet deres Megane GT med 250 hk og deres R.S. med 300-350 hk. Så ville det hele have matchet med de oplagte konkurrenter. For når det kommer til stykket, så vælger potentielle købere i GTI klassen meget tit ud fra antallet af hestekræfter.

 

Men, nu var det jo slet ikke Megane GT og konkurrenterne vi skulle tale om. Det var GT mod R.S., og hvorvidt du kan nøjes med GT’en. Umiddelbart vil jeg sige ja, hvis det ”bare” er til hverdagskørsel, hvor du engang imellem ønsker at tage en lille omvej hjem fra arbejde og lade 4-hjulsstyringen og de enorme shift paddles arbejde på højtryk. Så kan du nemlig spare i omegnen af 100.000 kroner. Men, jeg vil samtidig være lidt forsigtig med at kaste en endelig dom, da vi ikke har testet Megane R.S. 2018 over længere tid endnu. Det jeg i stedet vil gøre er at konstatere, at Megane GT er en super sjov bil, med et aggressivt og sporty ydre, der sagtens kan klare opgaven som ekstra sjov familiebil. Den er prissat yderst fornuftigt og har et højt udstyrsniveau som standard. Og så får du altså det imponerende 4-hjulsstyring (4Control, red.) med i købet – og det er et stort plus.

 

Renault Megane GT – slet ikke så ringe endda!