Vi tester ny Ford Focus i Frankrig


Nice: Det Bare Biler er taget en tur til det sydfranske for at teste den nyeste version af Ford Focus.

Da Ford startede udviklingen af den nye Focus, havde de ikke bare i sinde at revolutionere markedet, men også selve bilen, der ganske vist har solgt godt, men aldrig i det omfang, som Ford havde håbet.

Derfor er den nye Ford Focus bygget på helt nye grundlag, så alt fra undervognen og op er nyt.

Under udviklingen af Focus har Ford virkelig haft øjnene på konkurrenterne, ikke for at aflure men for at de kunne komme med noget, der var bedre og mere tiltrækkende.

Men har de nu også gjort det?

Vi hos Det Bare Biler blev som sagt inviteret til Nice i Frankrig af Ford Danmark, for at se på den nye Focus og ikke mindst prøve den. Og vi kan hermed meddele, at Ford har gjort et rigtig flot stykke arbejde.

 

Den nye Focus har fået helt ny kabine med nyt entertainment system. Navigationsskærmen er blevet meget større og kommet tættere på føreren og samtidig sat mere i centrum i kabinen – den er dermed hjertet af det nye interiør. Alle modeller er udstyret med B&O Play, og det er der bestemt heller ikke noget at komme efter. Lyden er imponerende god og ligger langt over, hvad man ellers kan forvente som forbruger i denne klasse.

Focus har fået ny undervogn og køreegenskaberne er forbedret, selvom den udgåede model så absolut var blandt de bedste i sin klasse på det område. Focus er udstyret med Fords EcoBoost benzinmotorer og EcoBlue dieselmotorer. EcoBoost motorerne har henholdsvis 125 hk og 150 hk, imod EcuBlues 120 hk og 150 hk. Og Fords motorer er meget imponerende og de kan sagtens klare alt du kaster imod dem. Sammen med den nye sublime undervogn og de forbedrede køreegenskaber, gør det den samlede køreoplevelse meget tilfredsstillende. 

Den nye Focus fås i to varianter. Du bestemmer selv om du vil have den normale 5-dørs, eller om der skal være lidt mere plads til hunden eller barnevognen, med deres stationcar.

Derudover kan man vælge imellem Trend, Active, ST-Line, Titanium eller Vignale. Vi testede ST-Line, som har fokus på performance, Vignale som er mere sofistikeret og Titanium som er det elegante islæt. Så der er rig mulighed for at vælge noget som passer dig og familien. 

Vælger du udgaven med manuelt gear, får du klassisk Ford gearskifte, nemlig en super fin og letgående gearkasse. 

Vælger du automatgear, får du en yderst vellykket 8-trins automatgearkasse (med drejeknap, red.), der bestemt er værd at kigge nærmere på – om end merprisen er hele 30.000 kroner.

Med sine skarpt skårne lygter samt skarpe kanter og former, så er den nye Ford Focus uden tvivl, en af de pæneste biler i sin klasse. Så også her hiver Ford point hjem.

Samlet set, kan vi blive ved med at kaste spandevis af roser efter den nye Focus, og det er også mest af alt fordi de netop har gået all in og forbedret alt. Så kig endelig forbi din Ford forhandler, hvis du er på biljagt i denne klasse. Vi vender naturligvis tilbage med en omfattende test af bilen senere på sommeren.