BMW 530e iPerformance


En af de absolut mest populære biltyper på verdensplan er hybridbilen – altså en bil, der kombinere en forbrændingsmotor og en elmotor, for derved at opnå langt mere økonomisk og miljøvenlig kørsel. Hybridbilerne kan så deles op i flere kategorier, hvor den der vinder mest frem i øjeblikket er Plug-in-Hybrid – altså en bil, hvor du lader batteriet op fra en ladestander eller almindelig stikkontakt. Denne form giver større mulighed for at udnytte selve el-delen af bilen i forhold til en standardhybrid, der bruger bilens egen forbrændingsmotor og bremseenergi til at lade batteriet op.

Stort set alle bilproducenter har en hybridbil i deres sortiment eller også er de godt på vej med en. Vi kigger i denne omgang nærmere på en af de lidt mere luksuriøse, nemlig BMW 530e, der benytter sig af Plug-in-teknologien.

Set udefra ligner 530e en almindelig 5-serie. Der er nogle små aerodynamiske ændringer og så har den et eDrive logo placeret på C-stolpen. En lækker lille detalje, som BMW er begyndt at benytte mere og mere – se bare på 7-serien og X2.

5-serien har vi anmeldt tidligere og jeg er lige så imponeret over det nærmest majestætiske design nu, som jeg var den gang – for 5-serien er en yderst elegant bil at se på. Samtidig sender det voluminøse design et signal om godt håndværk og god stil. Jeg skal være ærlig og sige, at det er BMW så absolut sluppet godt fra – meget godt endda.

Det samme gælder også de ting, du ikke umiddelbart kan se, men ”blot” føle. Her taler jeg om fornemmelsen af robusthed, når du tager fat i håndtaget og åbner døren. Den dybe lyd der opstår, når du lukker døren og den fornemmelse for stilhed du oplever, når du sidder i kabinen med motoren slukket. Og når det nu er 530e vi tester, så fortsætter stilheden skam også, når du tænder for bilen, for der er ingen motor der slå i gang. De smukt udførte digitale instrumenter tænder og indikerer, at du nu er klar til at køre. Så afsted det går.

Med fuldt opladt batteri kan du køre cirka 45 km på ren el – vi lå i gennemsnit på 35 km, hvis vi udelukkende brugte batteriet, og det var ved kombineret by-, lande- og motorvejskørsel. Jeg bor nemlig 25 km udenfor en storby og tager turen ind til byen om morgenen. Det er en situation, som rigtig mange i Danmark er i og her vil en Plug-in-Hybrid være en god løsning. Jeg ville dog i den sammenhæng have været lidt mere tilfreds, hvis batterikapaciteten havde været 65-70 km eller endnu bedre 100 km. Så ville det give mig den frihed at køre ind til byen, handle efter arbejde og nå helt hjem uden brug af forbrændingsmotoren. Så er der selvfølgelig den mulighed at have en ladestander på arbejdet eller være heldig at have en af de offentlige i nærheden af arbejdspladsen – men lad os bare være ærlige – det har de færreste. Men skulle du være så heldig, så skal du alligevel ned og koble bilen fra igen i arbejdstiden, så andre kan benytte ladestanderen. Så lidt større kapacitet havde været helt perfekt for mit vedkommende.

I motorrummet ligger en 2,0 liters bi-turbomotor med 184 hk og en elmotor med 113 hk. Sidstnævnte er koblet til et litium-ion batteri på 9,2 kWh. Den samlede systemydelse er 252 hk og det samlede drejningsmoment er opført til 420 Nm. Alle disse kræfter overføres til asfalten via en 8-trins Steptronic automatgearkasse, som i den grad fortjener roser. Jeg kan slet ikke få armene ned over, hvor suverænt den skifter. Bravo BMW!

Noget andet der imponerer er overgang mellem el og benzindrift. Det fungerer så lækkert i 530e, at de fleste vil blive ret imponerede. Hvilken drift du ønsker kan du lade bilen vælge afhængig af dit kørselsmønster, eller du kan vælge det via en knap i instrumentpanelet. Under alle omstændigheder, så er der masser af power i alle situationer – f.eks. tager sprinten fra 0-100 km/t blot 6,2 sekunder, hvilket på betragtes som godkendt med en køreklar vægt på 1.845 kg. Topfarten er 235 km/t.

Bag rattet er der en ting, der går igen hele tiden – stilheden. Selv med forbrændingsmotoren i gang, så er 530e en meget tyst bil. Den er en fornøjelse på de lange stræk, men er lige så afslappende at smutte ned til bageren i.

Jamen, hvad koster den så tænker du nok. BMW 530e koster i basisversionen 776.596 kroner. Dertil kommer så ekstraudstyr i form af komfortpakke, Driving Assistant Plus pakke (city braking, advarsel om påkørsel, steering assist etc., red.), navigation, metallak osv. Alt i alt så ender bilen på en pris der hedder 959.186 kroner.

Samlet set er jeg virkelig glad for BMW 530e. Alt teknik fungerer perfekt og bilen udstråler kvalitet på et meget højt niveau. Jeg håber virkelig, at BMW får plads til større batteripakke ved næste facelift – for det ville gøre bilen tæt på perfekt. Jeg er vild med den!