Tesla Model S 100D


Tesla Motors har ikke haft det nemt det seneste års tid. Manglende produktionskapacitet, en ejer der har virket mere interesseret i sit SpaceX firma og en række utilfredse medarbejdere på Giga Factory i USA. Dette har dog ikke smittet synderligt af på populariteten hos tilhængerne, for Tesla er blevet en livsstil, det er blevet kult. Der vil altid være de ”haters”, der trasher Tesla på de sociale medier og journalister der ikke ”forstår” hele konceptet – men sådan er det jo altid.

Tesla har nu endelig fået produktionen af deres Model 3 op på den lovede mængde og Elon Musk har rettet sin opmærksomhed tilbage på Tesla. Det betyder, at Model 3 bliver leveret i stor stil i USA og leveringstiden på Model S og X er i Danmark nede på små 3 måneder. Eller du kan være så heldig at finde en demo-vogn hos forhandlerne/udstillingerne i København eller Århus, som du kan få leveret efter et par dage. Så er der også lidt at spare rent økonomisk.

Denne gang kigger vi nærmere på Tesla Model S 100D, hvilket er den bil, hvor rækkevidde og power mødes på magisk vis. Under 100D har du 75D med betydelig kortere rækkevidde og mindre power – og over har du P100D med lidt mindre rækkevidde men en accelerationstid fra 0-100 km/t på blot 2,7 sekunder. Model S 100D har en officiel rækkevidde på 632 km ifølge NEDC standarden, en accelerationstid fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder og en topfart på 250 km/t – altså rigeligt for de fleste.

Mest interessant ved disse specifikationer er rækkevidden. For der er sket noget med den seneste generation af Model S med 100 kWh batteriet. Bilens rækkevidde er nemlig forbedret betydeligt og er langt mere præcis end tidligere. Faktisk blev vi så overraskede, da vi efter 493 km kørsel besluttede at lade lidt ved en supercharger. Vi havde nemlig 90 km tilbage på distancemåleren. Det er ret imponerende – faktisk så imponerende, at vi besluttede at teste det en gang til. Denne gang viste kilometertælleren 458 km og vi have 143 km tilbage på distancemåleren. Dette blev opnået med almindelig kørsel på lande- og motorvej, samt bykørsel – altså et helt normalt kørselsmønster. Der må jeg være ærlig og sige, at det har jeg ikke oplevet ved tidligere test af Model S og derfor heller ikke forventet det ved denne test.
 

Selvom 100D ikke er topmodel rent performancemæssigt, så kommer du bestemt ikke til at lide nød. Acceleration fra stilstand smider dig tilbage i sædet med et brag og bilen fortsætter og forsætter ufortrødent videre. Lige så imponerende er mellemaccelerationerne – f.eks. på motorvej, hvor du nemt kommer til at ”holde” stille bag en lastbil, der har udset sig to tre andre lastbiler til overhaling. Når klodsen er trukket ind til siden, vil du opleve en imponerende acceleration fra 80 – 130 km/t. Virkelig imponerende og meget behageligt.

I kabinen får du som altid godt med plads. Taghældningen gør, at bagsædepassagerer helst ikke skal være meget over 195 cm, før de rammer hovedet mod. Men, det er nu også de færreste, der lige rammer de mål. Benpladsen er rigtig fin, samtidig med at du med både trunk og frunk har plads til hele 894 liter bagage.

Jeg så tidligere på året nogle journalister, der talte om Model S og Model X og i den grad svinede interiørkvaliteten til sammenlignet med f.eks. Jaguar og Audi. Men, jeg tror ærlig talt ikke, at de har kørt de nyeste modeller af S og X, hvor premium-kabinen er blevet standard. Her er altså tale om meget veludført håndværk og yderst behagelige sæder. Der er/kommer dog det lille minus, at Tesla har valgt at gå væk fra læderkabiner og over til ”vaganerlæder” – altså kunstlæder, der på ingen måde har været i nærheden af en ko. Jeg har netop siddet i dette kunstmateriale og der må jeg sige, at jeg er skuffet, sammenlignet med f.eks. Mercedes-Benz og deres kunstlæder. Kabinen jeg sad i var hvid og det gjorde det bestemt ikke bedre – tværtimod. Det lignede mest af alt en billig sofa fra 80’erne, hvor plastikken ikke er kommet af endnu. Her vil jeg klart vælge den sorte kabine eller stof. Men, Tesla har valgt denne løsning for at imødekomme et af deres allerstørste markeder, Californien.

Teknisk set er kabinen en fornøjelse. Den enorme skærm i midten er stadig pragtfuld, om end jeg gerne havde set en hurtigere grafikchip til navigationssystemet. Med jævne mellemrum opstår der blanke felter på kortet, som så efter få sekunder opdateres med den korrekte grafik. Med så mange biler produceret, så må en opgradering af chippen ikke være den største udskrivning.

Autopiloten fungerer også glimrende. Bilen holder selv afstand til forankørende og vipper du til blinklysarmen, så trækker bilen selv ud og overhaler. Tiden hvor du kan ”slippe” rattet er afhængig af din hastighed. Jo hurtigere du kører, jo mere skal du vise bilen, at du faktisk er tilstede. Ved kø kørsel med lav hastighed klarer bilen det hele selv og du kan blot nyde, at du ikke skal sidde og holde korrekt afstand til de forankørende. Super!

Model S er en stor bil – en tung bil. Men, den er samtidig en yderst velkørende bil. Kurver og sving er ikke noget problem, og en tur nede gennem Europa med små hyggelige veje vil ikke sætte dine køretekniske evner på prøve på nogen måde.

Min fascination af Tesla er ikke blevet mindre efter endnu en tur i en af deres modeller. Teslaen til folket (Model 3) kommer først til Danmark i 2019 – men jeg er sikker på, at den nok skal falde i god jord hos de fleste. Kan vi så få en justering på afgiften og oplagte fordele ved at køre grønt, så vil det få gang i salget igen. Og her taler jeg ikke bare om Tesla, men om hele paletten af el-biler, der tilbydes på det danske marked. Både Audi og Mercedes-Benz kommer med deres rene elbiler her i efteråret og Jaguar har netop sendt deres I-Pace på markedet, som en direkte konkurrent til Model X. Det der bare taler til Teslas fordel i hele dette spil, det er deres supercharger netværk – her kan ingen af de andre være med, da de benytter løsninger fra andre udbydere, hvor ladehastigheden er noget langsommere. Det betyder dog ikke, at Tesla skal slappe af - de bliver nødt til at fortsætte deres arbejde og deres udvikling. De bliver nødt til at sætte realistiske mål og deadlines – for selv om man er kult og har en enorm fanskare, så kommer der et tidspunkt, hvor sund fornuft vinder over fascinationen, og det tidspunkt skal man helst undgå fra Teslas side – for de laver fede biler, det gør de altså. Det er Model S 100D et klart eksempel på.