Mercedes-Benz A200


En af de mest interessante nyheder fra tyske Mercedes-Benz er faktisk deres mindste og billigste model kaldet A-klassen. Mercedes meldte ret tidligt ud, at der ville ske store ændringer med A-klassen, og specielt på teknik- og indretningsfronten skulle vi som forbruger forberede os på massiv forandring. Nu har vi så haft den nye A-klasse under kærlig behandling og vi kan konstatere, at Mercedes bestemt har ret.

Den nye A-klasse ser imponerende godt ud. Den skal tage kampen op med BMW’s 1-serie og Audi A3 – men, pga. en yderst attraktiv startpris et lille stykke over de 300.000 kroner, vil den pludselig også kunne gøre sig attraktiv overfor kunder, der normalt kører VW Golf – og det er lige præcis disse kunder, at Mercedes går efter.

Rent visuelt er A-klassen bare et skridt foran – den nye shark nose inspirerede front, der selv i basisudgaven Style får bilen til at ligne ren klasse, må mange af konkurrenterne nikke anerkendende til. Vælger du et højere udstyrstrin vil der være små ændringer – specielt hvis du vælger AMG-line, hvor bilen får et langt mere aggressivt udseende. Men spørgsmålet er, hvorvidt det overhovedet er nødvendigt – for Style ser ret godt ud!

Også indvendigt er der sket store ting og A-klassen har ”lånt” fra sin storesøstre i E- og S-klassen når det drejer sig om instrumentering. Her er der nemlig tale om to store skærme, som fylder hele panelet foran og ved siden af chaufføren. Det ser absolut godt ud og er ikke noget vi normalt finder i denne klasse. Men, du skal huske at punge ud for de største af skærmene på 10,25” – det virker klart mest harmonisk og fuldendt. De mindre skærme får en lidt ”billig” udstråling over sig, fordi de ikke fylder rammen ud, som har samme størrelse uanset hvad.

Pladsmæssigt er A-klassen også vokset – eller Mercedes er i hvert fald blevet bedre til at udnytte de plads de nu har til rådighed. Dette opleves specielt for høje chauffører, der sidder langt mere komfortabelt. Ved bagsædet er der også glimrende plads og fire voksne og et barn kan godt tage på en længere tur uden problemer.

Hvis vi lige kort vender tilbage til de fine skærme og den teknik Mercedes har smidt i A-klassen, så er der én ting, der fortjener masser af roser, og det er MBUX (Mercedes-Benz User eXperience, red.) systemet – altså softwaren bag teknikken. Systemet lærer dig (og andre chauffører, red.) at kende og tilpasser sig løbende til din profil. Det lærer, hvilken musik du foretrækker og hvordan du ynder at indstille klimaanlægget for optimal komfort. Systemet genkender dig så og sørger for, at du har det bedst muligt. Samtidig kan du med den simple sætning ”Hey Mercedes” aktivere systemet og bede det udføre forskellige handlinger, som f.eks. at søge efter musik, indstille klimaanlægget og meget mere. Det fungerer upåklageligt, når du først har lært, hvordan du nemmest taler til bilen. Dette er dog ikke det mest specielle eller skal vi sige lækre ved MBUX systemet. For en lille merpris på knap 6.000 kroner får du Augmented Reality Navigation med i købet. Her er tale om et navigationssystem, hvor billedet du får vist på skærmen er ”live” og kommer fra et kamera foran på bilen. Med hjælp fra MBUX vises grafikken så live i form af pile, der smyger sig ned gennem gader og stræder, så du på ingen måde er i tvivl om, hvor og hvornår du skal dreje. Det er i mine øjne det mest gennemførte navigationssystem på markedet lige nu og det fungerer helt perfekt.

Motormæssigt kørte vi A180d og A200. Dieselmotoren med 116 hk gør det fremragende og imponerer med sit lave forbrug og sit stille væsen på lande- og motorvej. Men, det er så absolut den 163 hk stærke motor i A200, som får hatten til at lette på undertegnede. Den har masser af power, er utrolig støjsvag og holder en imponerende brændstoføkonomi på 19 km/l (19,2 km/l ifølge Mercedes-Benz, red.). Selv med fuldt læs trækker den ubesværet op igennem hele omdrejningsfeltet – noget der lyder utroligt, når jeg nu fortæller, at motoren kun er på 1,3 liter. Det er godt – det er rigtig godt!

180d er eneste dieselmotor til A-klassen – men benzinmotorerne er efterhånden så økonomiske, at du sagtens kan gå den vej uden de store bekymringer. Prismæssigt starter A180d ved 340.000 kroner mens A200 koster 311.000 kroner. Da modellen blev introduceret kunne den kun fås med 7-trins dobbeltkoblingsautomatgear, men nu er den også tilgængelig med 6-trins manuel gearkasse. Med automatgear er prisen 343.000 kroner.

Som vi så tit ser det, så kan man blive helt grebet af at finde ting og sager i listen over ekstraudstyr, som vil gøre ens bil endnu mere lækker. Det er også tilfældet med vores A200 testbil, som bl.a. har metallak, smartphone integrationspakke, head-up-display, 17” letmetalfælge og premiumpakke. Sidstnævnte indeholder bl.a. navigation, de store displays, parkeringspakke, keyless-go, ambientbelysning i 64 farver og meget mere. Alt i alt ender vores testbil på den nette sum af 476.000 kroner.

Mercedes-Benz A-klasse er en fornøjelse. Jeg har ikke meget negativt at sige om bilen, der virker harmonisk i sit design, er spækket med den nyeste teknologi, og som samtidig byder på yderst behagelige og økonomiske motorer. Og så gør den det til priser, der nok vil få flere konkurrenter til at klø sig lidt i nakken.

Hey Mercedes – Super godt!