Mercedes-Benz C200 sedan


En af de mest ventede modeller, for mit vedkommende, her i efteråret, er uden tvivl Mercedes-Benz C-klasse. Årsagen er, at da den nye E-klasse kom, satte Mercedes en helt ny standard i denne klasse, og da de tidligere på året kom med den nye A-klasse, som vi er fuldstændig vilde med her på redaktionen – ja så måtte vi jo næsten have noget godt i vente med C-klassen. Vi tester i første omgang C200 sedan med AMG styling.

C200 er ekstra interessant, da den byder på en helt ny motor. Det spændende ved motoren er bl.a., at den ”kun” er på 1,5 liter, hvilket ikke lige er hverdagskost for Mercedes-folket. Men, down sizing er populært (og nødvendigt, red.), så Mercedes har finpudset og kælet for den lille motor, så den skulle levere ydelse og støjniveau på sædvanligt høje niveau. Og lad os da bare starte med ydelsen, for Mercedes har klemt 184 hk ud af motoren, som samtidig er en del af en mild-hybrid konfiguration, hvilket betyder, at der også er en lille el-motor med 14 hk tilstede, denne motor hjælper bl.a ved igangsætning og pludselig acceleration. Drejningsmomentet er 280 Nm.

De 198 hk er nok til at sende C200 afsted fra 0-100 km/t på blot 7,7 sekunder, hvilket er ganske imponerende. Accelerationen er en ren fornøjelse takket være en 9-trins automatisk gearkasse, der leverer gnidningsfrie og imponerende hurtige gearskifte. Selvfølgelig kan du godt høre på motoren, at der ikke er tale om en V6’er – men, lydkulissen er på ingen måde skæmmende for oplevelse. Vil du have mere ”power” når det drejer sig om lyd kan du investere i sportsudstødning til bilen.

Når du er oppe i hastighed og lader den adaptive cruise control tage over, så er der stort set ingen støj i kabinen. Et lille hjælpemiddel her er de lydisolerede ruder, som alle burde vælge til en merpris på sølle 4.600 kroner. Men, umiddelbart er der ikke den vilde støj at holde ude – i hvert fald ikke fra bilen selv. C200 er en fryd på lande- og motorvej – den er virkelig imponerende. Rent brændstoføkonomisk lover Mercedes 16,4 km/l, hvilket så absolut er opnåeligt. Vores testbil kom lige fra fabrikken med kun 100 km på tælleren – men, det lykkedes os at holde et gennemsnit på 15,8 km/l – også imponerende!

Rent visuelt fremstår ”standard” bilen utrolig elegant. Men, vil du have lidt mere råhed, så er AMG stylingen et absolut must. Sammen med den smukke diamond grill er du garanteret, at folk med bare en smule sans for design vender sig efter dig. Det ser hamrende godt ud.

Indvendigt er dog det sted, hvor der er sket størst ændringer i forhold til den tidligere model. Mercedes har dog valgt at droppe de to dobbeltskærme, som vi kender det fra bl.a. A- og E-klassen, og i stedet for valgt at integrerer instrumenterne (skærmen, red.) i instrumentpanelet og have skærmen til navigation- og mediesystemet nærmest svævende over midterkonsollen. Et smart træk, så C og E bliver visuelt adskilt fra hinanden på andet end størrelsen. De store skærme kan indstilles efter temperament og humør, så de passer netop til dig.

Et sted hvor Mercedes igen er hoppet længere op ad stigen er på det samlede kvalitetsindtryk i kabinen. Samlinger og materialer er på et ekstremt højt niveau – her finder du ingen knirkelyde eller skarpe kanter. Det korrekte ord for den samlede beskrivelse må igen være: imponerende!

Der er altså ingen tvivl om, at Mercedes har styr på designet, på finish, på støjniveau og på brændstoføkonomien. Men, hvad med køreoplevelsen – altså bilens opsætning. Som standard kan du benytte bilens Dynamic Select, hvor Eco-, Comfort- og Sport-mode er tilgængelige. Her vil du primært køre i Comfort, hvilket giver behagelig igangsætning og ekstra støjsvag kørsel. Men selv i Comfort-mode er C-klassen virkelig agil. Jeg kan med garanti sige, at det er den mest ”skarpe” C-klasse til dato. Styretøjet reagerer på dit mindste vink og undervognen sluger ujævnheder uden problemer, på trods af en fast opsætning. Her er tale om en bil, der slår både Audi A4 og den nuværende BMW 3-serie på køredynamik.

Jamen, hvad koster den så, er du sikkert fristet til at spørge? Ja, priserne starter ved knap 470.000 for en C180. Men, er det denne testbil det drejer sig om, så er startprisen 502.600 kroner. Vores bil havde så været forbi butikken med ekstraudstyr, hvilket bl.a. betød, at den havde AMG-styling ude og inde, premiumpakke med bl.a. MULTIBEAM LED og digital instrumentering, Burmester lydsystem, kunstlæder på instrumentpanelet og åbenporet asketræ i midterkonsollen. Alt i alt var der ekstraudstyr for knap 153.000 kroner – så en samlet pris på 653.747 kroner.

Den nye C-klasse var ventet med spænding. Var den så det værd? Ja, så absolut! Lige nu er den så absolut den bedste bil i klassen, sammenlignet med Audi A4 og BMW 3-serie. En ny 3-serie er lige om hjørnet – hvorvidt det rykker ved hierarkiet må vi se på til den tid. Gør dig selv den tjeneste, at prøve C-klassen inden du vælger bil i dette segment. Men pas på, den er ganske vanedannende – selv med 1,5 liters motor.