Suzuki Swift Sport


Suzuki Swift har altid været en populære bil i Danmark, takket være et smart design, imponerende køreegenskaber, fornuftige pladsforhold og attraktive priser. Ved seneste facelift fik Swift dog lidt på hatten for at gå på kompromis med nogle af disse elementer, bl.a. designet, der var blevet lidt ”blødt” og i særdeleshed køreegenskaberne, som var gledet lidt for meget væk fra den sporty side. Derfor var det også med en hvis spænding, at vi modtog det ypperste Suzuki kan præstere indenfor netop Swift-modellen, nemlig den helt nye Swift Sport.

Swift Sport har altid været det ekstra sjove islæt i Suzukis modelrække. De gode køreegenskaber fra standardbilen bliver finpudset/strammet op og motoren får lidt ekstra kræfter at gøre godt med. Og sådan er det også med den nyeste model – ja faktisk lidt mere end normalt.

Lad os starte med designet, for her ser man tydeligt, at her ikke er tale om en almindelig Swift. Specielt bagfra gør de dobbelt afgangsrør deres til, at sport er det første man tænker på, når man ser bilen fra denne vinkel. Og hvis vi lige bliver ved de dobbelt afgangsrør, så er jeg meget imponeret over den finish Suzuki har formået at holde omkring bagenden. Det er virkelig imponerende, når man går det efter i sømmene.

Indvendigt har kabinen også fået et mere sportsligt islæt, hvor røde designelementer og syninger gør sig gældende. Det ser godt ud – men, jeg kunne godt have tænkt mig, at designelementerne rent farvemæssigt passede til eksteriørfarven, specielt når det drejer sig om så ekstrem en gul farve, som det er tilfældet med vores bil. Her havde gule syninger og designelementer nok set bedre ud (hint Suzuki, red.).

Men nok om design, for det er slet ikke her, at Swift Sport for alvor skiller sig ud fra standardbilen – det gør den nemlig i motorrummet. Her har Suzuki nemlig gjort plads til den velkendte 1,4 liters BoosterJet motor med hele 140 hk og et maksimalt drejningsmoment på 230 Nm ved 2.500 o/min. Og da bilen er lettet for 80 kg i forhold til tidligere, så kan det kun blive sjovt – og det er det også! Swift Sport trækker vildt imponerende og tankerne flyver straks hen mod ældre modeller af Golf GTI. 0-100 km/t er overstået på godt og vel 8 sekunder og topfarten er 210 km/t. Takket været kraftigere krængningsstabilisatorer, Monroe støddæmpere og optimere ophæng, har Suzuki formået at skabe en meget svingglad bil. Styretøjet er præcist og den 6-trins gearkasse ligeså.

Selvom den lave vægt og accelerationen fra 0-100 km/t imponerer, så er det faktisk slet ikke i den direkte acceleration at Swift er sjovest – det er den derimod i mellemaccelerationerne, hvor den meget veltilpassede turbolader får fuglene til at synge. Swift Sport er hylende morsom i mellemaccelerationerne og du skal virkelig holde godt øje med speedometeret for ikke at komme i vanskeligheder med fotovogne og stærekasser.

Den veltrimmede motor kommer også til sin ret på motorvejen, hvor du har masser af overskud, når du skal passere langsomt kørende medtrafikanter. Der er ingen behov for nedgearing, da Swift trækker ubesværet i 6. gear. Det er virkelig godt gået Suzuki.

Set over en kam er Swift Sport en overordentlig positiv oplevelse – men, den har også nogle minusser, hvor specielt interiøret fortjener lidt tæsk. Her er nemlig tale om alt for hård plast – og jeg ved godt, at Swift er en ”billig” bil, men så billig er den altså heller ikke. Jeg synes, det er synd, at man ikke lige vælger en lidt blødere plastkvalitet – det kan ikke koste særlig meget, når man producerer tusindvis af biler.

Prismæssigt har Suzuki sat Swift Sport til 224.990 kroner – hvis du ønsker metallak, må du finde 5.000 kroner ekstra. Men, så får du også en ualmindelig morsom bil, hvor også sikkerheden er i top. Der hvor Swift Sport godt kan få problemer, er ved at kigge mod f.eks. Ford Fiesta ST-line med tilsvarende 140 hk. Her er basisprisen 182.280 kroner – så er der pludselig et pænt stykke op til de 224.990,-.

Suzuki Swift Sport er en ualmindelig underholdende bil, med masser af positive sider. Mest imponerende er motoren, der virkelig får smilet frem på læberne. Kvaliteten af plastikken i kabinen er en ommer og så er prisen måske lidt en smule for høj. Men bortset fra det, så er Swift Sport et yderst positivt bekendtskab.