Jaguar XF 2,0 Sportbrake aut.


Et af de bilmærker, der har været igennem den største positive udvikling igennem de seneste 5-6 år er helt sikkert Jaguar. Det hæderkronede britiske bilmærke, der ikke blev behandlet med respekt af deres tidligere amerikanske ejere og som mange troede ville gå nedenom og hjem, da nye indiske ejere overtog brandet. Men, sidstnævnte viste sig at være en overordentlig positiv affære og Jaguar lever i bedste velgående og sælger biler som aldrig før – se bare på modeller som F-Pace og E-Pace, og selvfølgelig den nye elbil I-Pace, hvor ordrebøgerne bugner.

En model der dog skal kæmpe lidt for at være med, er XF og helt konkret stationcar udgaven XF Sportbrake – og årsagen til ”kampen” er, at den befinder sig i en ekstremt svær klasse, hvor vi finder konkurrenter som Mercedes-Benz E-class, BMW 5-serie, Audi A6 og Volvo V90. Alle sammen biler, der er etablerede med en enorm fanskare, der virkelig skal imponeres, for at flytte underskriften over på en Jaguar slutseddel. Men kan den så imponere – Jaguar XF Sportbrake? Vi har kigget nærmere på XF Sportbrake 2,0 automatic med 250 hk benzinmotor og godt med udstyr.

Designet
Èn ting er sikkert, når det drejer sig om XF Sportbrake, og det er, at bilen har designet med sig, når man sammenligner med konkurrenterne. Bevares… alle konkurrenterne ser tæske godt ud, det kan der overhovedet ikke herske tvivl om. Men, de er nærmest kliniske i deres designsprog. De fremstår skarpe og nærmest computerskabte, hvor XF mere ser ud som om, at den er skabt med en pen og hjerte på rette sted. Se bare den enorme grill med Jaguarens hoved plantet lige i midten. Det ser altså godt ud. Og da man ved seneste facelift har fået tilpasset bagenden (læs: lygterne, red.), så bilen ikke virker så tung, så står den skarpere end nogensinde. Eneste lille minus er dog de to afgangsrør, der godt måtte have været større og siddet længere ude i siderne – det havde givet noget mere pondus og bredde i designet.

Indvendigt
I kabinen har Jaguar også give den gas efter alle kunstens regler. Materialekvaliteten er meget høj og alt sidder, som det skal. Den 10” skærm, der fungerer som adgang til infotainment-systemet fungerer glimrende – men jeg må sige, at netop den del af interiøret godt kan virke en smule gammeldags rent designmæssigt. Specielt når vi med I-Pace har set, hvad Jaguar formår på dette område. Et lille kig på Range Rover Velar vil også gøre, at man kan håbe på, at nogle af disse elementer finder vej til næste generation af XF.

Sæderne er glimrende og komforten er høj, hvilket også gør sig gældende ved bagsæderne. Pladsen er så absolut acceptabel og bagsæderne buler tilpas indad, hvilket giver en mere komfortabel siddekomfort. Bagagerummet er med sine 565 liter rummeligt nok til de fleste – og folder du sæderne ned, så er pladsen imponerende 1.700 liter.

Bag rattet
Når du først har fundet dig tilrette i førersædet, så er det bare ud og nyd den formidable undervogn, der virkelig kommer til sin ret pga. en næsten perfekt 50:50 vægtfordeling imellem for og bagende. Styringen er formidabel og du efterlades med et smil på læben og fornemmelse af, at dette er altså en rigtig drivers car – og når du så stiger ud, må du blot smile og indse, at det er en stor stationcar, du har kørt rundt i. Det er virkelig imponerende, hvad Jaguar har formået at få ud af XF på dette område.

Vores testbil var udstyret med en 2,0 liters Ingenium turbo-benzinmotor med 250 hk og baghjulstræk. Sammen med en glimrende 8-trins automatisk gearkasse sender de 250 ivrige heste den store bil afsted fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder, og festen stopper først ved 241 km/t. Jaguar lover et gennemsnit på 13,3 km/l, hvilket så absolut er opnåeligt, da vi ved blandet testkørsel endte på 12,8 km/l i gennemsnit.
Den 250 hk motor fortjener roser for sit lave støjniveau og sin evne til at lugte lidt af V6, selvom den kun er en 2,0 liters rækkefirer. Det har Jaguar altså gjort rigtig godt – super!

Prismæssigt
XF-Sportbrake med 250 hk motor fås i fire forskellige udstyrsvarianter; Pure, Prestige, R-Sport og Portfolio. Priserne strækker sig fra 751.008 – 918.100 kroner. Vores testbil havde lidt forskelligt udstyr, der bl.a. indeholdt panorama glastag, bakkamera og adaptiv cruisecontrol. Med det hele endte prisen på 934.380 kroner.

Sammenligner vi med f.eks. BMW 5-serie, så er det faktisk en del dyrere, for her starter priserne for en 252 hk 530i Touring med automatgear og navigation ved blot 663.000 kroner. Og det er nok her, at Jaguar har et lille problem. Heldigvis har man formået at lave et fornuftigt beskatningsgrundlag til firmabilsfolket, som gør, at det kan være attraktivt at køre XF Sportbrake. Personligt synes jeg dog, at man bør gå efter samme pristaktik, som man har valgt med E-Pace. Her blæser man ud på markedet med skarpe priser og interessante udstyrsvarianter. Det burde man også gøre med XF – ellers tror jeg salget bliver begrænset, hvilket er ærgerligt. For det er unægteligt lidt sjovere at skille sig ud på villavejen med en Jaguar i indkørslen, når nu naboerne har Audi, Volvo og Mercedes.