Suzuki Vitara 1,4 Adventure


Det er faktisk 30 år siden, at Suzuki introducerede deres Vitara model. En bil der i den grand har oplevet op- og nedture i Danmark. Nedture nok mest pga. ændringer i vores afgiftssystem, hvor salget led en hel del, da gulpladesystemet blev ændret. Men, efter danskernes fascination af SUV’er er eksploderet, så er salget af Vitara fulgt ganske godt med.

Vitara er nu i sin fjerde generation, og med sit seneste facelift står den skarpere end nogensinde. Specielt fronten og profilen virker meget up-to-date, mens bagenden stadig domineres af, i mine øjne, alt for store baglygter, der godt kan få designet til at virke tungt og kluntet. Men, ser vi bort fra denne detalje, så fremstår Vitara særdeles moderne i sit udtryk.

Kigger vi indenfor i kabinen, så vil kendere straks opdage, at der er sket noget med plastkvaliteten. Suzuki har hævet niveauet og valgt blødere plast flere steder. Desværre ikke omkring dørene – men Rom blev selvfølgelig heller ikke bygget på en dag.

Vi testede Adventure modellen, hvor der er givet lidt ekstra gas mht. udstyrs- og komfortdetaljer. 7” skærm med navigation og bakkamera, klimaanlæg, fartpilot, nøglefri betjening er standard, hvor sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, skiltegenkendelse og aktiv fartpilot kan tilkøbes.

Bag rattet finder du dig ganske hurtigt godt tilpas. Sæderne er ganske udmærkede og afstanden til de enkelte elementer i kabinen er passende. Så alt i alt et godt sted at være – også mht. pladsforholdene, både ved for- og bagsæder. Har du bagage med, så byder Vitara på 375 liters bagageplads. Det er ikke voldsomt, men burde være tilstrækkeligt for mange. Bliver sæderne lagt ned er pladsen 1.120 liter.

Vitara fås kun med to benzinmotorer på henholdsvis 112 hk eller 140 hk.  Dette betyder, at diesel ikke længere er en mulighed i Vitara. Vi testede den 140 hk BoosterJet, som vi tidligere har rost meget i Suzuki Swift Sport. Og vi kan lige så godt fortsætte roserne, for motoren gør det umanerligt godt i Vitara også. Der er masser af trækkraft, et lavt støjniveau og en ganske fornuftig brændstoføkonomi med 15,5 km/l. Lige så imponeret jeg er af motoren, lige så lidt imponeret er jeg af den 6-trins manuelle gearkasse. Den virker knoklet i de laveste gear og har en forholdsvis stor vandring. Det kunne godt gøres bedre – og specielt når man parer gearkassen med så god en motor, som den 1,4 liters BoosterJet. Vi kigger dog nærmere på en anden mulighed senere på året, hvor vi tester bilen med automatgear.

Vitara fås også med Suzukis firehjulstræk AllGrip. Systemet er automatisk og du kan vælge imellem fire forskellige indstillinger, der hver især er tilpasset forskellige vejforhold.

En stor force for Suzuki Vitara er prisen. Du får topmodellen Adventure med den lækre 140 hk turbomotor og automatgear for kun 292.990 kroner. Vælger du den billigste model Club med 112 hk motor, så er startprisen 197.990 kroner.

Jeg er sikker på, at Vitara nok skal holde salget i gang hos Suzuki. Her er tale om en ganske glimrende bil med masser af udstyr og yderst fornuftige priser. Jeg vil dog gerne fremhæve den 1,4 liters BoosterJet som det bedste køb, da den gang på gang imponerer med sin trækkraft og sit lave støjniveau. Den fortjener Suzuki mange roser for.