Peugeot 3008 1,5 GT-line EAT8


Selvom nyeste generation af Peugeot 308 vel nok var den bil, der for alvor viste, at Peugeot mente det, da de varslede kvalitetsløft og nytænkende design, så står SUV’en 3008 mere for mig som bilen, der virkelig trak Peugeot op på et helt nyt plan, bl.a. pga. sit udfordrende design og ønsket om at tilbyde futuristiske løsninger i specielt kabinen, hvor det dominerende i-cockpit imponerer.

3008 har vundet mange priser igennem de sidste par år, hvilket er fuldt forståeligt. I mine øjne har bilen dog savnet én lille detalje – nemlig den motor, der hiver smilet frem og får køreturen til at have virket som en leg, når du træder ud af bilen. Den motor tror jeg Peugeot har fundet nu – vi tester Peugeot 3008 1,5 BlueHDi EAT8.

Lige så interessant som motor i sig selv, er faktisk kombinationen af motor og gearkasse. Peugeot har nemlig parret den nye 1,5 liters motor med deres nyudviklede 8-trins automatgearkasse. Denne kombination imponerer fra første køretur, ved hurtige stort set ikke mærkbare gearskifte, der giver en meget glidende kørsel. Selv ved fuld acceleration og sågar i sport-mode, laver den ikke unoder, men skifter når den skal og når det passer til din kørerstil. Samtidig viser den 130 hk diesel sig fra sin absolut bedste side, ved at eliminere den irriterende diesel-rallen, som flere dieselmotorer godt kan finde på at udskille, når de når op i de høje omdrejningstal. Det er der ikke noget af her – der er tværtimod en jævn og ren diesellyd igennem hele omdrejningsfeltet. Det er meget imponerende.

Peugeot 3008 er en stor bil, som kræver noget motorkraft for at flytte sine knap 1,5 ton. De 130 hk er ganske tilpas, uden at bilen bliver en racer. Men skal du bruge den til det, som en SUV er tiltænkt – nemlig lange behagelig turen i komfortabelt tempo, så er den helt perfekt. I mine øjne behøver du ikke smide de godt og vel 60.000 kroner ekstra, for at få GT-versionen med 177 hk – her føler jeg klart, at den 130 hk GT-line er det bedste køb. Og det er den også, hvis du kigger på brændstoføkonomien, hvor den kører 3,5 km/l længere end GT-versionen.

GT-line er klar det foretrukne udstyrsniveau til 3008, selvom Allure så sandelig også byder på rigeligt med udstyr. GT-line giver bare det sportslige islæt, som klæder bilen enormt godt.

Bag det lille sportslige rat er det nemt at føle sig godt tilpas. Det digitale i-cockpit fungerer upåklageligt – grafikken er super lækker og hele kabinen giver en følelse af at sidde bag styrepinden i et moderne fly. Grafikken til instrumenterne er suverænt godt lavet – men jeg føler, at Peugeot godt kunne gøre det bedre mht. grafik til navigation og de medieelementer, der styres fra midterkonsollen. Samtidig kan grafikken til bakkamera godt loade hurtigere og måske skulle man overveje en anden placering af netop bakkameraet, da det i regnvejr ikke er til megen hjælp.

Pladsmæssigt er der intet at klage over, hverken ved for- eller bagsæderne. Bagagerummet rummer hele 591 liter, hvilket så absolut er godkendt. Og kigger vi på plastkvaliteten, så har Peugeot fuldt ud forstået, hvor der skal være blød plast og hvor det er unødvendigt. Der er dog nogle samlinger i instrumentbordet, jeg ikke helt forstår – de bryder det samlede bløde udtryk. Men, det hænger nok sammen med, hvor nemt det skal være at tilgå f.eks. klimaanlæg og mediesystem for mærkets mekanikere.

Alt i alt, så er Peugeot 3008 1,5 BlueHDi EAT8 i GT-line versionen et yderst behageligt bekendtskab. Motor og gearkasse fortjener alle de roser de kan få. Køreegenskaberne er glimrende og ophold i kabinen en fornøjelse. Prismæssigt ligger vi på fornuftige 399.990 kroner – heraf går de 35.000 kroner til automatgearet. Jeg synes, det er mange penge – men jeg synes også at kombinationen af motor og gearkasse er så god, at det næsten er et must Er du ligeglad med gearskiftet, kan du altså spare en pæn pose penge.

Er det så bilen man skal vælge, hvis man er på jagt efter en SUV til cirka 400.000 kroner? Tja…, det kunne det meget vel være. Jeg kunne dog godt finde på at tage Peugeot 3008’s søsterbil med ind i sammenligningen. Den hedder Opel Grandland X og koster tæt på det samme, har samme motor og masser af udstyr. Største forskel er vel egentlig designet, hvor 3008 er den farverige og markante søster, og Grandland X er den mere konservative. Der er selvfølgelig også konkurrenter fra f.eks. Mazda, Kia og Hyundai. Men, jeg synes faktisk, at sammenligningen af de to søsterbiler er sjovest.

Peugeot 3008 er en glimrende SUV, der i den grad er værd at sætte penge i, hvis det er den type bil, du er på jagt efter. Og hvis vi kigger på tidens trend og danskerne generelle ønske om biler, så kunne det meget vel være.