Ford Mondeo HEV


Som de fleste af jer kære læsere nok ved, så er vi lidt af en flot tekniknørder her på redaktionen. Derfor er det også ekstra sjovt, når vi får leveret en bil, der adskiller sig fra mængden – f.eks. elbiler, hybridbiler etc. Personligt så jeg derfor også frem til den Ford Mondeo Hybrid, der havde taget plads på p-pladsen foran mit vindue. Og selvom Mondeo har lidt år på bagen, så ser den altså stadig voldsomt godt ud med sin Aston Martin inspirerede front og sin perlemorshvide lak. Det helt store spørgsmål var så, hvorvidt hybridudgaven var/er interessant i en tid, hvor nye hybridbiler med nyeste teknologi nærmest sprøjtes ud fra samtlige producenter – og det skriver jeg fordi jeg i 2014 var et smut i Californien og køre Ford Fusion Hybrid – den eksakt samme bil, bare med et andet navn.

Ja vist, Mondeo Hybrid anno 2019 har fået lidt opdateringer hist og her – men i bund og grund er det den samme bil, som jeg kørte for fem år siden – derfor er det også interessant, at Ford først har valgt at introducere den i Danmark i2018. Det kan virke som en nødløsning på spørgsmålet ”har I ikke en hybrid i jeres modelrække?”. Hvorfor ellers sende en bil på markedet, med så gammel hybridteknologi? Anyway… om alt er, så var jeg i 2014 meget tilfreds med Fusion Hybrid og den lange tur fra Los Angeles til San Francisco – så det vil jeg vel også være med Mondeo Hybrid og en uges tid bag rattet.

Mondeo Hybrid er udstyret med en almindelig benzinmotor og en elmotor, der er koblet til et batteri på 1,4 kWh. Det er, hvad der må betegnes som et meget lille batteri, der ikke engang er kraftigt nok til at Mondeo kan køre rundt på ren el-drift alene. Når speedometeret nærmer sig de 25-30 km/t, så træder benzinmotoren i gang – det er i mine øjne ikke nogen særlig effektiv form for kørsel og i praksis virker det ganske irriterende, fordi du sidder og forventer at kunne glide lydløst igennem bytrafik – det kan du bare ikke. Samtidig irriterer det mig grusomt, at det ”lille” batteri fylder så meget i bagagerummet, at der er 142 liter mindre plads end i en tilsvarende Mondeo med 5-døre. Heldigvis har Ford annonceret, at der kommer en Mondeo Hybrid stationcar her i foråret 2019 – der vil vi forhåbentlig se et plant og let læsseligt bagagerum.

Bag rattet vil du opleve Mondeo Hybrid som en utrolig velkørende bil, hvor hovedvægten er lagt på komfortabel kørsel. Affjedringen sidder lige i skabet og det er tydeligt at Ford har haft netop dette punkt som høj prioritet, da de har skabt bilen. Med 80 km/t på landevejen er bilen utrolig støjsvag og faktisk en formidabel rejsepartner. Samtidig er sæderne i meget høj kvalitet og interiøret ligeså, hvilket Ford skal have mange roser for. Desværre ryger lidt af den positive oplevelse, hvis du f.eks. møder en traktor der skal overhales, eller du skal fra landevej til motorvej. For træder du pedalen i bund bliver den rolige og næsten lydløse kørsel afløst af en irriterende larm og træls acceleration. Ford har nemlig valgt at udstyre Mondeo Hybrid med CVT gear (trinløst automatgear, red.). Som de fleste af jer ved, så står CVT ikke lige øverst på min ønskeliste, og slet ikke efter en tur i Mondeo Hybrid. Jeg bliver aldrig glad for det, og det gør bestemt ikke Mondeo nogen tjeneste. For selvom bilen står opført til 182 hk, så føles det på ingen måde sådan, når den får fuld pedal – det er synd, rigtig synd!

Ford lover et forbrug på 18,2 km/l ved blandet kørsel – et tal vi efter en uges test ikke kunne holde. Ved helt normal blandet kørsel, opnåede vi et samlet forbrug på 15,3 km/l. Jeg har læst andre test, hvor man efter sigende skulle have opnået 22 km/l i gennemsnit – et tal jeg har meget svært ved at forstå, hvis man har brugt bilen til helt normal blandet kørsel i by og på motor- og landevej.

Mondeo Hybrid fås i Danmark kun med Titanium udstyr til en pris på 329.890 kroner. Efter en uges test vil jeg mene, at du vil være bedre tjent med at købe en Mondeo 1,5 Ecoboost Titanium med automatgear til 314.115 kroner. Du vil måske opleve 2-3 km/l mindre pr. liter, men hele køreoplevelsen vil være langt bedre. Og så har du mulighed for at få anhængertræk på den almindelige Mondeo – det har du ikke på Mondeo Hybrid.

Lige så imponeret jeg var af Ford Fusion Hybrid for fem år siden, lige så træls synes jeg det er, at Ford har valgt at hente bilen til Danmark, fordi de mangler en hybridbil i deres line up. Jeg elsker normalt Ford for deres køreegenskaber, motorer, gearskifte og design – men med Mondeo Hybrid får jeg kun designet. Det virker lidt som om, at Ford har gjort sig selv en bjørnetjeneste ved at hente bilen til landet, i stedet for at vente på en helt ny og opdateret version. Spørgsmålet er så bare, om Mondeo overhovedet når at komme i en ny og opdateret version i Europa, eller om Ford Focus overtager positionen som den største Ford personbil (udover SUV’erne red.) på markedet inden. Jeg håber det ikke – for jeg mener i den grad at Mondeo har en vigtig plads at udfylde – bare ikke i sin nuværende hybridform.