Mitsubishi Outlander PHEV


Når man kan flashe titlen som verdens mest solgte Plug-in-Hybrid SUV foran sig, så er det nok fordi man har gjort et eller andet rigtigt. Derfor var det også ganske interessant at modtage bilen med netop den titel – Mitsubishi Outlander PHEV.

Set udefra ligner Outlander PHEV en helt almindelig Outlander SUV – lige med undtagelse af det ekstra tankdæksel og de store PHEV emblemer på siderne. Men bilen er meget mere end en standard Outlander, hvilket den afslører fra første sekund du sætter dig bag rattet og starter den. For i samme øjeblik du trykker på startknappen sker der absolut intet. Jo vist kommer der lys i instrumenterne – og har du glemt at tage sikkerhedsselen på inden du starter bilen, så bliver du mødt af en irriterende larm. Men bortset fra det, så er der helt tyst. Outlander PHEV er nemlig udstyret med en batteripakke og hele to elmotorer (en på hver aksel, red.), der ved bare den mindste smule strøm, nok skal sørge for at holde den 2,4 liters benzinmotor, som bilen også er udstyret med, fra at starte.

De to elmotorer og batteripakken på 13,8 kWh gør Outlander i stand til at køre hele 45 km på ren el. Og med en motor ved hver aksel, gør den det med et effektivt firehjulstræk, der med flere forskellige indstillingsmuligheder gør det muligt at komme frem i forskelligt terræn. Og frem det kommer Outlander – forstået på den måde, at du mærker en prompte respons, så snart du træder på speederen. De to elmotorer gør et imponerende stykke arbejde og får Outlander til at føles kvik og responsiv. Det er ganske imponerende håndværk af Mitsubishi.

Selvom du har en fornuftig range, kvik acceleration og mulighed for hele 135 km/t på ren el, så bliver den 2,4 liters benzinmotor nødt til at deltage i løjerne, når bilen bliver brugt i hverdagen. Men, det gør den også på imponerende vis og udmærker sig ved at være forbavsende støjsvag. Motoren er koblet til en overføringsgearkasse med fast gearing. Denne fungerer glimrende, men ved fuld acceleration eller terrænkørsel kan lyden af de høje omdrejninger irriterer.

Firehjulstrækket fortjener lidt mere opmærksomhed. Mitsubishi kalder det selv Super All Wheel Control eller S-AWC, hvilket er meget passende. Meget firkantet sørger systemet for, at der leveres optimalt drejningsmoment og trækkraft til hver enkelt hjul uanset underlag – og underlagsmuligheder er der nok at vælge imellem, da Mitsubishi har sat optimale programmer op til Sport, Normal, Sne og Grus. Sidstnævnte funktion hedder Lock og simulerer en låsning af centerdifferentialet, hvilket kan gøre pga. de to dedikerede elmotorer ved akslerne. Det fungerer glimrende.

Selve el-delen på Outlander er yderst interessant i det du har flere indstillingsmuligheder. Ved hjælp af en lille kontakt mærket EV, kan du udelukke bilens benzinmotor fra feste, så længe der er strøm på batteriet. Dette gør det muligt at køre støj- og emissionsfrit. Du har dog også mulighed for at oplade batteriet via benzinmotoren eller at fastholde batteriets strømniveau via et enkelt tryk på en knap. På den måde har du fuld kontrol over din kørsel og forbrug.

Når du vil have strøm på din Outlander kan det gøres på flere forskellige måder. Vælger du at lade derhjemme, så tager det cirka 5 timer at lade batteriet op. Det naturlige er derfor at gøre dette om natten, så bilen er klar til drift næste morgen. Du kan også lade i en offentlig ladestander, hvilket giver dig mulighed for at lade batteriet 80 % op på cirka 25-30 minutter.

Outlander PHEV er udstyret med alt hvad hjertet kan begære af sikkerhedsudstyr, lige fra Blind Sport Warning til Ultrasonic Misacceleration Mitigation System (sensorer der korrigerer dig ved pludselig acceleration, der kan resultere i f.eks. uheld/skader, red.). Derudover kan du nyde godt af komfortudstyr som Rockford Fosgate sound system, masser af USB porte til opladning af smartphone, opvarmet rat og mulighed for styring af bilens elektriske funktioner via din telefon. Så man kan vist roligt sige, at Mitsubishi i den grad har givet den gas, når det drejer sig om tekniske løsninger.

I kabinen vil du straks bide mærke i den gode plads overalt, hvilket er positivt for f.eks. børnefamilier eller folk med en aktiv hverdag eller fritid. Der hvor det bare går galt, det er i kabinen, nærmere betegnet designet af samme. For selvom man har ville gøre kabinen mere eksklusiv med flot diamantsyet lædersæder, så virker det mere som sædeovertræk. Og hele instrumentpanelet virker enormt gammeldags og savner det moderne udtryk som vi finder hos stort set alle konkurrenterne i dag. Mange knapper vil vi kunne finde i Mitsubishi-modeller fra slutningen af 90’erne og instrumenterne er ikke just en fryd for øjet.

N
år man nu laver en bil, hvor alle de tekniske elementer fungerer så godt, som de gør – hvorfor får man så ikke lavet en kabine, der er futuristisk eller i det mindste tidssvarende. Det havde gjort den ellers så positive køreoplevelse intakt.

Udvendigt har Mitsubishi faktisk gjort et hæderligt stykke arbejde mht. designet. Bilen er på ingen måde flashy eller sporty – men den er voluminøs og robust at se på. Og hvis vi kigger på de modeller, som Mitsubishi i øjeblikket viser på diverse motor shows, så kommer der til at ske meget mere mht. det udvendige design i de kommende år.

Samlet set endte jeg med at blive ganske glad for Outlander PHEV. Kabinen bliver jeg aldrig tilfreds med – der må simpelthen ske et eller andet, så den er moderne og lækker.

O
utlander PHEV starter prismæssigt ved 349.999,- for en Invite model. Dernæst får du Intense modellen for 419.995,-. Og til sidst er der topmodellen Instyle til en pris på 479.995,-, hvor du får alt hvad du kan tænke dig til mht. udstyr.

Kan du acceptere det noget gammeldags udtryk i kabinen, så er Outlander PHEV en glimrende Plug-in-Hybrid med masser af velfungerende teknik. Den kører yderst komfortabelt og har gode pladsforhold – så måske burde du lige kigge forbi Mitsubishi, hvis du er jagt på en velfungerende grøn SUV.