KIA CEED SW 1,6 CRDI DCT


Når man både er i finalefeltet til Årets Bil i Danmark og Årets Bil i Europa, så er det nok fordi man har gjort et eller andet rigtigt – derfor var det også ganske interessant at få fat i lidt forskellige udgaver af den nye KIA CEED, der både fås som hatchback og stationcar. Vi tager her udgangspunkt i CEED SW (stationwagon) med 1,6 liters dieselmotor på 136 hk og 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse – men vi lader også tankerne svæve henover den 1,4 liters benzinmotor med 140 hk og samme type gearkasse.

Alene første kig på CEED SW viser, at KIA i den grad har lagt sig i selen for at skabe en visuelt attraktiv bil. Den aggressive front og de brede hofter signalerer, at her kommer der altså en bil, der gerne vil lege med de helt store drenge i Golf-klassen. CEED er mere harmonisk i sit udtryk end nogensinde og det gør den i den grad attraktiv for mange – for selvom en del ikke vil indrømme det, så betyder udseendet altså også noget.

I mine øjne har KIA ramt stilen rigtig godt. Specielt med LED-lygtearrangementet, hvor specielt bagenden får en helt unik profil i mørke, gør sig rigtig godt. Det er fedt at se, at KIA giver den fuld gas, når det drejer sig om de små designdetaljer. Men, som vi jo alle ved, så ligger forskellen som regel i detaljerne. Vores testbil blev leveret i den højrøde farve Track Red, hvilket på ingen måde mindsker de designmæssige detaljer.

Tager du fat i dørhåndtaget vil du også straks mærke en forskel fra tidligere tiders KIA modeller. Her er tale om et solidt håndtag og en tilpas tung dør, der vidner om kvalitet – og når du har sat dig i førersædet, så kan du lukke døren med et tilpas ”dunk” – det er rigtig godt. Desværre ødelægges stemningen lidt, når du sidder bag rattet. Ikke at der er noget i vejen med kvaliteten – det hele er blot meget sort. Havde KIA lige tilføjet lidt farve til de analoge instrumenter eller valgt et større digitalt display, så havde det virket mere indbydende. Jovist, der er da sølv/metal detaljer omkring luftdyser og gearstang – men jeg tror bare, at det er den matte sorte finish, der går igen på knapper og paneler, der bliver lidt trist i længden. Farven ændrer dog ikke på, at samlekvaliteten er glimrende og knapper og kontakter har den helt rigtige modstand ved tryk – og finish omkring gearstanden til DCT gearkassen er virkelig lækker. Det skal KIA have store roser for.

Pladsmæssigt kommer du ikke til at lide nød. Der er god plads til børn og voksne og sæderne er yderst komfortable – og så kan du få varme i bagsæderne. Har du meget bagage med, så bliver du bestemt ikke skuffet over CEED SW. Her er plads til hele 625 liter, hvilket er blandt de absolut bedste i klassen.

Vi testede CEED i den såkaldte Intro Edition. Her er tale om en yderst veludstyret model, hvor Lane Keeping Assist, Adaptiv Cruise Control, Lane Follow Assist, Icecube LED kørelys, varme i rattet og kombineret stof- og kunstlædersæder og meget mere er standard. Det kan så absolut godt betale sig at kigge efter en Intro Edition model, hvis du skal på KIA jagt.

Vi har testet den 140 hk benzinmotor og så denne 136 hk dieselmotor – begge motorer gør det glimrende og byder på masser af trækkraft – sidstnævnte har en smule dieselrallen i de lave gear – men ved lande- og motorvejskørsel, er den fuldstændig tyst. Den 140 hk benzinmotor er dog min favorit, da den reagerer hurtigt, har masser af power og spiller helt perfekt sammen med den 7-trins gearkasse.

Rent brændstoføkonomisk lover KIA 19,2 km/l for den 1,6 liters dieselmotor – et tal vi så absolut tør tro på, da vi ved testkørsel opnående 18,1 km/l i gennemsnit. Det er udmærket og viser bl.a., at den nye WLPT standard er tættere på virkeligheden.

Rent performancemæssigt stryger CEED 1,6 CRDi DCT forbi de 100 km/t på 10,6 sekunder og stopper først ved 200 km/t.

Samlet set så forstår jeg godt, at KIA CEED er med helt i top, når det drejer sig om kåringer som f.eks. Årets Bil. KIA har nemlig formået at skabe en yderst velkørende familiebil, hvor kvaliteten er høj, pladsen imponerende, motorerne glimrende og garantien i top med hele 7 års fabriksgaranti. Køreegenskaberne er til den komfortable side og er derfor ikke så skarpe som f.eks. Ford Focus og VW Golf. Men, hvis du ønsker en veldesignet bil, med masser af komfort, udstyr, plads og god brændstoføkonomi, så er KIA CEED SW så absolut et godkendt bud – og så skader det jo ikke, at fabriksgarantien er mere end dobbelt så lang, som flere af konkurrenternes. Prismæssigt starter CEED SW ved 224.999,- for en 120 hk benzin version i udstyrsvarianten Vision. Vores 1,6 liters diesel med DCT gearkasse koster 302.993,- i Intro Edition, hvortil du skal smide 5.999,- for farven og 13.995,- for de 17" fælge. Den 1,4 liters benzinversion med 140 hk og DCT koster 292.993,-.

CEED SW har dog fået en nye konkurrent, som godt kan tage lidt kunder fra den – og konkurrenten skal vi finde i egne rækker. Navnet er nemlig KIA ProCEED. Og den nye KIA ProCEED kombinerer, med sit shooting brake-karrosseri et imponerende design med plads og alsidighed som i en stationcar. Den henvender sig til familien, som lige går lidt mere op i et fedt design. Den legesyge type – som lægger familiefaren på hylden, når ungerne er afleveret i institutionen. Sådan beskriver KIA i hvert fald selv deres nye ProCEED. Jeg udtaler mig først om et par uger, hvor jeg har haft netop ProCEED under kærlig behandling.