Mercedes-Benz B220d


Lige siden den første test af Mercedes-Benz B-klasse tilbage i 2005 har jeg været stor fan af bilen fordi den rammer plet på så mange områder uden at gå på kompromis med den tyske fabrikants DNA. I 2005 roste jeg bilen til skyerne for sine fine pladsforhold, gode køreegenskaber, høje kvalitet og gode motorer. Desværre hang B-klassen lidt i bremsen mht. priserne da den blev introduceret, hvilket var synd, da bilen henvender sig til børnefamilier, der har brug for ovenstående kvaliteter - det bremsede salget en del herhjemme. Heldigvis er der sket en masse på det område også, og da vi testede Final Edition af ”den gamle” B-klasse for ikke så længe siden var denne hurdle elimineret og priserne var nu så skarpe, som de nu kan være i vores afgiftsplagede lille Danmark.

Nu skriver vi så 2019 og Mercedes har sendt en spritny B-klasse på markedet. Bilen er stærkt inspireret af den nye A-klasse, men har ikke ”glemt” de positive elementer fra den tidligere model. Vi har været bag rattet i B180 og B220d. Fokus vil i denne artikel være på den kraftige B220d med den helt nye 8-trins DCT gearkasse.

She’s got the look
Den nye B-klasse står i mine øjne imponerende skarpt når det drejer sig om designet. Specielt med AMG-line udstyrslinjen, hvor skørter og fælge er hentet fra sportsafdelingen, samtidig med at bilen ligger betydeligt lavere. Den aggressive front med de større luftindtag og diamant kølergrillen gør så meget godt for bilens design, at de alene er de 25.000 kroner ekstra værd. Men du får meget mere for pengene, da også kabinen har været under AMG’s kærlige hånd. Sportssæder i kunstlæder, sportsrat, galvaniseret gearskiftegreb og pedaler er blot nogle af de elementer der følger med.

På trods af det sportslige design er B-klassen enormt rummelig og byder på nogle imponerede pladsforhold for klassen. Her kommer du ikke til at mangle plads til hverken børn eller bagage. Ja man kunne fristes til at foreslå, at alle danske taxaer burde være B-klasser – for du har pladsen og den ideelle indstigningshøjde til netop det formål.

Teknisk vidunder
Bag rattet bliver du mødt af samme lækre 10,25” skærme, som du gør i A-klassen. Og har du valgt MBUX augmented reality navigation til bilen (koster kun 5.800 kroner, red.), vil du opleve det fedeste navigationssystem på markedet pt, og den mest behagelige stemme til at guide dig rundt. AR funktionen i navigationsmodulet giver en helt ny oplevelse, når du skal finde vej, og du skal godt nok være på et teknisk set meget lavt niveau, hvis du ikke finder frem til din destination. Hatten af for Mercedes-Benz, for det her – det spiller bare!

Roser skal der også lyde til den grafiske del af systemet. Her er tale om en ekstremt høj opløsning og grafikelementer, der vidner om kvalitet. Det er imponerende godt lavet.

Under the hood
Vi har som sagt testet både den lille B180 med 136 hk benzinmotor og så denne B220d med hele 190 hk og et massivt drejningsmoment på 400 Nm. Sidstnævnte motor er på 2,0 liter og imponerer ved at være ekstremt støjsvag og meget kvik. Sprintdisciplinen fra 0-100 km/t er overstået på 7,2 sekunder – og mellemaccelerationerne er meget hurtige. Ved cruise på lande- og motorvejskørsel slapper motoren af ved meget lave omdrejninger og den nye 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse markerer sig ved hurtige og stort set ikke mærkbare gearskifte. Den er verdensklasse!

Mercedes-Benz lover 19,2 km/l i gennemsnit. Vi opnåede 17,1 km/l efter 1.000 km test, hvilket må siges at være acceptabelt. Vælger du ECO kørsel er de ekstra km/l så absolut indenfor rækkevidde.

Samlet set
For 14 år siden var jeg meget imponeret af B-klassen, og i dag må jeg bare sige, at det er jeg stadig. Bilen er nu lige så stort et teknisk vidunder, som A-klassen – den byder bare på så mange andre fordele oveni på samme tid. Og da priserne nu starter ved 321.000 kroner for en B180, så er der også flere og flere, der kan være med rent økonomisk. Du skal dog vide, at det er med B-klassen, som det er med så mange andre biler fra de tyske premiumproducenter. Vil du have ekstra, så koster det. Vores B220d havde da også ekstraudstyr for hele 166.000 kroner. Udstyr der er fedt, men meget af det også noget du godt kan klare dig uden. Vores B180 havde nemlig kun udstyr for 19.000 kroner – og her savnede vi egentlig kun det store 10,25” display foran føreren. Er penge ikke noget problem, så er B220d så absolut en lækker vogn – og er du mere til benzin, så byder Mercedes også på en B250 med 224 hk – her får du dog ikke den nye 8-trins DCT gearkasse med, men derimod den gennemtestede 7-trins version. Snyd dog ikke dig selv for at prøve B180, hvor den 1,3 liters motor med 136 hk gør ekstremt god figur af sig. Den er så støjsvag, at du skal lytte godt efter for at høre om den er i gang – og den føles samtidig særdeles kvik.

Jeg er vild med B-klassen anno 2019. Jeg synes Mercedes har ramt plet mht. design, pladsforhold og kvalitet. Men, det der trækker ekstra op er altså de tekniske løsninger – hele MBUX systemet. Her er det tydeligt, at Mercedes lever op til deres motto: Das Beste oder nichts…