Jaguar I-Pace EV400 HSE


En af de biler jeg virkelig har set frem til at teste over en længere periode er uden tvivl Jaguar I-Pace. Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at jeg er lidt af en tech-freak, og suger alle nyheder indenfor området til mig. Samtidig var hele forløbet op til den internationale præsentation af netop I-Pace uhyre spændende, da Jaguar plantede et vanvittigt design lige i skødet på verdenspressen og samtidig holdt ved, at sådan ville den produktionsklare model stort set komme til at tage sig ud. Alene det gør, at man trækker en masse fokus igennem hele introduktionsforløbet. At I-Pace så samtidig er den første rene elbil fra den hæderkronede bilproducent, gør det ikke mindre spændende – for selvom Jaguar er et bilmærke som alle kender, så er de altså på ingen måde så store som Mercedes-Benz, BMW og Audi. Så hvorfor skulle de være først med en elbil? Svaret er ganske simpelt – men inden da vil jeg lige fortælle lidt mere om bilen.

Design
Hvis vi kigger på designet først, så er der ingen tvivl om, at I-Pace er en Jaguar. Det lyser ud af den fra alle sider – og skulle du alligevel være i tvivl, så skal den enorme kat på snuden nok fortælle dig det. Alle designlinjer er ”typisk” Jaguar, selvom de ikke er ”typisk” Jaguar – giver det mening? Det skal egentlig bare forstås sådan, at designerne hos Jaguar har formået at holde ved deres klassiske rødder rent designmæssigt, men skabt en helt ny biltype med udgangspunkt i netop de klassiske linjer. Og da I-Pace hverken er en klassisk SUV eller en sporty sedan, så står man med noget helt nyt – noget meget vellykket helt nyt.

I-Pace er domineret af skarpe linjer, enorme luftindtag og massive fælge, der på trods af hele 21” formår at virke små, når man ser på de grotesk store hjulkasser. Men selvom I-Pace er skarpt skåret, så fremstår den aerodynamisk og ”sleak” i mangel på et dansk ord. Ja jeg vil nærmest sammenligne den med Harvey Specter fra Tv-serien Suits. En hardcore advokat i Tom Ford jakkesæt, der ikke blot har det i munden, men som også formår at sparke r.., hvis det bliver nødvendigt.

Indvendigt er I-Pace et studie i stilrent design. Slægtskabet med Range Rover (læs: Velar) er tydeligt og det hele fremstår meget rent og futuristisk. Jeg vil dog til hver en tid vælge performance sæderne og ikke de komfortsæder, som min testbil var udstyret med. Sæderne fejler skam ikke noget, tværtimod. Performance sæderne har bare et design, der matcher resten af bilens design – det gør standardsæderne på ingen måde – de er lidt for old school til I-Pace. På et personligt plan vil jeg også til hver en tid vælge bilen med sort kabine. Den lyse kabine bliver meget nemt snavset og læderet kan, selvom det ikke er det, godt komme til at virke en smule billigt i forhold til det sorte. Men, det er udelukkende et spørgsmål om smag.

Alt i kabinen fungerer perfekt. Alle knapper (touch eller almindelige) sidder indenfor rækkevidde, og følelsen af at sidde i et køretøj fra fremtiden er fuldstændig tilstede. Jeg er personligt ret vild med kabinen. Her fortjener Jaguar masser af roser.

I motorrummet
Jaguar I-Pace yder hele 400 hk og har et maksimalt drejningsmoment på massive 696 Nm. Batteriet er på 90 kWh. I-Pace har naturligvis firehjulstræk – altså en motor ved hver aksel.

M
en, det helt store spørgsmål der skal besvares er jo om bilen er brugbar i hverdagen, når nu det er en elbil. Jaguar lover 415 km kørsel på en opladning (WLTP-cyklus, red.), hvilket jeg på ingen måde kan se muligt, om så solen stod rigtig på himlen, bilen havde konstant medvind og dit stjernetegn lovede en god uge. Et realistisk tal ved normalt brug, herunder et miks af kørsel i by og på motor-landevej vil ligge på 320-350 km på en fuld opladning. Det er faktisk i sig selv ganske OK, når du tænker på, at I-Pace har 400 hk, firehjulstræk og stryger fra 0-100 km/t på blot 4,8 sekunder. Men er det så nok, kan man spørge – er det nok i Danmark? Lad mig sige det sådan, at det selvfølgelig kræver en ændring i den måde man lever på og den måde man transportere sig selv og sin familie. Danmark har et ganske omfattende ladenetværk, hvor det er muligt at få strøm på din bil, når du er på farten. Så rent geografisk fejler netværket ikke noget. Problemet er, hvis du bruger din bil til jævnlige køreture fra Jylland til København eller omvendt – så skal du regne med en del ekstra tid til opladning. For selv om netværket er omfattende, så er det endnu ikke hurtigt. Et eksempel er Clever laderen ved Haverslev i det nordjyske. Her er et stenkast over til Teslas supercharger, hvor jeg kan smide en Model 3 i laderen, vente et kvarter og have mit batteri klar til omkring 350-400 km. I Clever laderen fik jeg strøm til godt 40 km på samme kvarter. Det er selvfølgelig ikke optimalt. Men, det er så ikke I-Pace skyld – det er udbyderne af laderes skyld. Det skal så lige siges, at man er ved at opgradere netværket i Danmark, og der kommer flere og flere ladere med høj ydelse – det afhjælper bare ikke situationen lige nu, sammenlignet med den oplagte konkurrent fra Tesla.

Samlet set
Når man vinder den ene titel efter den anden og netop har hentet titlen som Årets Bil i Verden, så er det fordi man har gjort noget godt. Og jeg må bare slå fast, at Jaguar I-Pace er en pokkers god bil. Det er lykkedes Jaguar at skabe en el-bil, der kører som en Jaguar og som har Jaguar ”ånden” 100 %. Den har et suverænt design, gode pladsforhold og tekniske løsninger, der blot får dig til at smile. Prismæssigt starter I-Pace ved 713.880 kroner og stiger så afhængigt af udstyr. Bid mærke i at motorydelsen altid den sammen – det er kun udstyret, der gør bilen dyrere. Næste udstyrstrin hedder SE og koster 794.880 kroner og topmodellen hedder HSE og koster 855.880 kroner. Vil du så give den lidt ekstra gas mht. teknik, tagtype, fælge, kulfiber-styling osv., så kommer du lidt over de 900.000 kroner for en rigtig godt udstyret og stylet bil.

Personligt er jeg vild med I-Pace, den rummer så meget godt fra begge verdener – her tænker jeg på klassisk Jaguar og high-tech elbil. Kunne jeg tænke mig den: Ja! Ville jeg købe den nu: Nej.

I-Pace fortjener et bedre ladenetværk, hvis den skulle passe ind i min hverdag. Der har Tesla altså en kæmpe fordel fremfor Jaguar, Audi og Mercedes. Men har du ikke behov for at tage de lange stræk og kan du nøjes med at lade op hjemmefra og holde dig under bilens rækkevidde, så er I-Pace en af de fedeste Premium elbiler på markedet overhovedet.

Jeg kan så slutte med at besvare mit spørgsmål fra starten af artiklen – hvorfor skulle Jaguar være først? Svaret er ganske simpelt – fordi de kunne! Jaguar formåede at lancere et færdigt produkt lang tid før konkurrenterne, der først lige har sendt deres modeller på markedet. Imens har Jaguar troet så meget på deres produkt og været klar til at producere det, at de har fået masser af biler på vejen inden andre kunder har set skyggen af deres e-tron eller EQC. Og det smarte ved I-Pace er, at den virker. Der er ingen call backs, ingen bøvl i pressen eller utilfredse kunder. Den virker og den har virket fra start. Godt set af Jaguar!