KIA Stonic 1,0 T-GDI aut.


En af de absolut mest populære bilklasser herhjemme er de mindre SUV’er, hvor du til en forholdsvis lav pris får mulighed for at sidde højt med godt overblik. Stort set alle store bilproducenter har en model i alle SUV-klasserne, og hvis ikke de har, så har de sikkert en alm. personvogn, som de har forhøjet og givet lidt ekstra brede skørter, så den i hvert fald minder om en SUV. Hos KIA har man en del SUV’er i modelprogrammet – Niro, Sportage, Sorento og så denne Stonic, der placerer sig lige under Sorento og Sportage.

Stonic er KIA’s forsøg på at lave en SUV i den lille mellemklasse – derfor er den også baseret på KIA Rio, der jo bestemt har markeret sig som en rummelig og velkørende bil. Stonic er dog hele 43 mm højere end Rio og har naturligvis et andet look i form af en mere voluminøs styling.

KIA har valgt at Stonic skal være en livsstilsbil, hvilket betyder, at du har utallige muligheder for at style bilen efter dine egne ønsker. Her er bl.a. tale om lak i to farver og farvestrålende interiør i stedet for det sædvanlige sorte og grå, som rigtig mange producenter bruger. Vores testbil var et godt eksempel på mulighederne for individuel tilpasning – se bare den ekstreme gule farve og de forkromede sidespejle.

KIA er kendt for at tilbyde en ganske pæn mængde standardudstyr i deres biler, og Stonic er da heller ingen undtagelse – automatisk nødbremse, vognbaneassistent, kollisionsadvarsel og træthedsassistent er blot nogle af de sikkerhedsmæssige systemer, der er standard på Stonic.

I kabinen er det ikke svært at føle sig godt tilpas. Sæderne støtter glimrende og komforten er i den grad acceptabel. Bagsædepladsen er godkendt og bagagepladsen ligeså. Her er på ingen måde tale om en lille bil. Plastkvaliteten er godkendt, om end der ved mindre udsatte steder, er valgt en noget billigere plast end i resten af kabinen.

Vores testbil var udstyret med KIA’s glimrende 1,0 liters T-GDI motor med 120 hk. Derudover var bilen udstyret med dobbeltkoblingsgearkasse. Til normal kørsel er denne kombination ganske glimrende – ved sporty kørsel kan gearkassen godt hænge lidt for længe i de enkelte gear, hvilket kan være ganske irriterende rent lydmæssigt. Og netop sporty er et ord, som KIA gerne vil have klistret på Stonic. Bilen er nemlig forbavsende sporty i sine køreegenskaber, og lider på ingen måde under det højere tyngdepunkt. Men har du ingen planer om at køre lidt sporty, så kan kombinationen dog godt anbefales.

Specielt motoren fortjener roser – også selvom den ikke er helt på højde med f.eks. Fords 1,0 liters EcoBoost, så er den umanerlig tæt på f.eks. VW koncernens tilsvarende og i mine øjne foran Renaults.

Rent prismæssigt er Stonic ganske attraktiv. Priserne starter ved 194.999 kroner for en 100 hk benzinudgave med Vision-udstyr. Vores testbil med Premium-udstyr og 120 hk motor med DCT gearkasse koster 252.999 kroner. Du kan dog opgradere til Collection-udstyrspakken, der bl.a. betyder 7” navigation, bakkamera, læderrat og gearknop, varme i rattet, LED-blinklys og klimaanlæg. Merprisen er blot 20.000 kroner – så for 272.999 kroner (inden du har forhandlet dig frem til lidt ekstra rabat) for en veludstyret og velkørende Stonic.

KIA Stonic fås også med en 115 hk dieselmotor, der kører mere end 20 km/l. Vi har desværre ikke testet bilen endnu, men jeg kunne forestille mig, at var yderst interessant for familien/personen, der tilbagelægger en del kilometer på lande- og motorvejen.

Personligt kan jeg godt lide Stonic. Den er ikke så frembrusende som sin søster Hyundai Kona rent designmæssigt og vil derfor falde i en hel del personers smag, der netop ikke ønsker et rumskib at køre rundt i.