Renault Kadjar 1,3 TCE aut. Bose


Det er efterhånden fire år siden, at Renault Kadjar så dagens lys og fandt sin plads i udstillingslokalerne hos de danske Renault forhandlere. Bilen er nummeret større end den populære Captur men har mange designmæssige fællestræk med sin mindre søster.

Efter fire år er det ganske naturligt med et facelift – og da Kadjar deler platform med bestselleren Nissan Qashqai, som for kort tid siden også kom i helt ny dress, var det oplagt at give Kadjar en overhaling – en overhaling der i den grad også var tiltrængt, hvis man sammenligner med de direkte konkurrenter.

Kadjar er blevet fornyet på en lang række punkter. Designet har fået et løft, materialerne er blevet forbedret og motorerne fornyet/udskiftet. Og hvis vi starter med designet, så fremstår Kadjar langt mere moderne end tidligere – selvom der kun er rettet lidt til hist og her – men som vi alle ved, så er det jo i detaljerne, at forskellen skal findes. Vælger du samtidig Kadjar i den lækre blå farve, som vores testbil blev leveret i, så ser bilen moderne og meget voluminøs ud.

Indvendigt er der også sket forandringer. Kabinen har lækre bløde materialer de fleste steder og specielt midterkonsollen virker som om, at den har været forbi en opgraderingsekspert. Jeg kunne dog godt tænke mig endnu mere glas som front foran mediesystemet – den valgte løsning (om end meget bedre end den tidligere, red.) virker stadig en smule billig; hvilket også kan siges om selve grafikken bag. Det er i mine øjne ikke godt nok, når man sammenligner med de mediesystemer, der er hos konkurrerende mærker. Her mangler højere opløsning og mere moderne grafiske løsninger. Samtidig er der også nogle klassiske ”franske” ting, som f.eks. placering af knapper til sædevarmen – men det skal du næsten selv opleve.

Bag rattet føler du dig glimrende tilpas i Kadjar. Sæderne er udmærket og det er ikke svært at finde en god kørestilling. Pladsforholdene er ligeledes gode og bilens størrelse passer perfekt til familien med lidt større børn – eller dem der har store barnestole på bagsædet.

Udstyrsmæssigt var vi blevet velsignet med udstyrsvarianten Bose, der bl.a. byder på lækre 19” fælge, LED-forlygter med Pure Vision og et Bose Sound System med 8 højttalere. Anlægget spiller rigtig godt og fortjener absolut ros.

Motormæssigt testede vi den nyudviklede 1,3 liters turbobenzinmotor med 140 hk og 7-trins automatgear. Motoren er meget omdrejningsvillig og vil i den grad gerne fremad. Desværre virker kombinationen med automatgearet ikke optimalt i mine øjne. For det første går motoren nærmest ”bananas” i første gear ved den mindste berøring af speederen, og det føles som en galophest, der slet ikke kan vente med at komme ud af startboksen. Det bliver en smule irriterende i det lange løb og en mere blød igangsætning havde været at foretrække – specielt når der er tale om en SUV i denne størrelse. Derudover har den automatiske gearkasse det med at hænge lidt i gearene – lidt som om den ikke ved, hvad den skal gøre næste gang. Skal jeg op eller skal jeg ned… Men på de lange stræk fungerer det glimrende og der kommer ikke meget støj fra motorrummet, når du cruiser afsted på motor- eller landevej.

Er du typen, som gerne vil kunne tage din Kadjar med andre steder hen end på asfalteret vej, så kan du godt glæde dig – for Kadjar fås nemlig også med firehjulstræk. En detalje som ikke alle konkurrenter kan præstere, og selvfølgelig et flimrende salgsargument.

Samlet set er den nye Kadjar så absolut godkendt. I Bose udgaven får du masser af udstyr og du får også en kabine, der er blevet voksen.

Rent motormæssigt ville jeg bestemt ikke vælge kombinationen af den 1,3 liters motor (140 hk, red.) og automatgearet. Jeg kunne forestille mig, at den 115 hk diesel med automatgear ville være en bedre løsning – men det må en senere test vise. Men er du hooked på benzinvarianten, så er det værd at bemærke, at den 160 hk version kun er 4.000 kroner dyrere end den 140 hk version.

Prismæssigt er Kadjar ganske godt placeret. Bose udgaven starter ved 328.900 kroner, men du kan få modellen med Life udstyr fra 247.900 kroner. Topmodellen hedder Black Edition og er udstyret med 150 hk dieselmotor og firehjulstræk – her er prisen 386.900 kroner.

Køb Kadjar hvis du er vild med designet og hvis du har mere fokus på udstyr end køreegenskaber – for udstyrsmæssigt er det svært at finde konkurrenter, der kan være med.