Tesla Model 3 Long Range


Når man igennem de sidste ti års tid har været den mest omtalte producent af elbiler (på godt og ondt, red.) i verden, så er det naturligt, at der er masser af fokus på hver eneste lille ting man foretager sig – og sådan er det med Tesla. Da man i sin tid fortalte om den nye Tesla Model 3, var der ikke et øje tørt og folk forudbestilte bilen i et sådant omfang, at man hos Tesla både var glade, ja nærmest ekstatiske – men også vidste, at der i et eller andet omfang ville opstå problemer omkring rettidige levering, når hundredetusindevis af købere forventede deres bil indenfor en overskuelig fremtid. Og rigtig nok, så løb Tesla ind i leveringsproblemer og den internationale presse slagtede dem i samme øjeblik. Det gav selvfølgelig problemer for Tesla, men man holdt sig stadig til planen og fik i slutningen af 2018 produktionen op på det forventede niveau og kan i dag levere en fabriksny Model 3 på små 3 måneder.

Model 3 fås i tre forskellige versioner, men startede egentlig kun med en Long Range version og en Performance version. I sidste måned blev den billigere Standard Range Plus model så introduceret på det danske marked – en version med mindre rækkevidde, baghjulstræk og mindre luksuriøst interiør, men med en startpris på blot 372.600 kroner. Vi har dog ikke testet denne version, men rettet vores fokus mod Long Range og Performance modellerne, for at danne os et generelt overblik over bilen i sin helhed, men også for at finde ud af, hvorvidt vi ville vælge ekstra rækkevidde eller mere power.

Generelt
Model 3 er sjovt nok tredje model fra Tesla. Senere kommer Model Y, så Tesla kan levere fire modeller, der tilsammen danner ”ordet” S3XY (model E var allerede taget af Mercedes-Benz, red.). Hvorvidt Model 3 er ”sexy” må være op til den enkelte – men jeg skal ærligt indrømme, at bilen virker meget tiltalende med sine afrundede former og meget stilrene interiør.

Vi går ikke helt galt i byen, når vi kalder Model 3 for en lille Model S – men, udover størrelsen er der yderligere og faktisk enorme forskelle på de to biler. Den største visuelle forskel finder vi i kabinen, hvor Model 3 er sin helt egen. Den enorme midterkonsol fra Model S er væk, og de almindelige instrumenter ligeså. Alt foregår på en horisontal kæmpeskærm, der nærmest svæver foran instrumentbordet, præcis i midten af bilen. I første omgang tænker man, at det vil da være forvirrende at benytte under normal kørsel – men det er det på ingen måde. Cirka 20 % af skærmens venstre side er afsat til speedometer, autopilot og f.eks. vinduesviskerne. De resterende 80% har samme funktion, som vi kender fra alle andre Tesla modeller, nemlig navigation, bilens indstillinger, internet adgang etc. Det fungerer alt samme virkelig godt og systemet reagerer imponerende hurtigt. Samtidig er kvaliteten af skærmen på et meget højt niveau og den virker på ingen måde som noget billigt plastik bras – tværtimod. Følelsen af at have den nyeste iPad svævende foran sig er helt intakt. Det eneste, der krævede lidt tilvænning var betjeningen af vinduesviskerne – skal du viske mere end én gang, så skal du nemlig indstille dem ved tryk på skærmen. Men som med alt andet ny teknik, så tager det ikke så lang tid at vænne sig til.

Den generelle kvalitet i kabinen er rigtig god. Jeg havde lidt frygtet den nye ”veganer venlige” kunstlæder kabine, men efter at have testet både den hvide og den sorte, så er det faktisk slet ikke så ringe. Den sorte er dog klart at foretrække, da hvidt ”læder” (lige meget hvor smudsafvisende det end måtte være, red.) altid tager imod farve fra f.eks. jeans.

Sædekomforten er glimrende i Model 3 og lange køreture er på ingen måde noget problem – hverken som chauffør eller passager. Pladsen ved bagsæderne er imponerende gode og bagagepladsen ligeså. Der er dog ikke plads til en ekstra sæderække, som det er tilfældet i storesøster Model S.

Long Range vs. Performance
V
ælger du Long Range versionen, så lover Tesla 560 km rækkevidde baseret på WLTP målemetoden. Ved en blandet test opnåede vi 503 km med 12 % tilbage på batteriet, hvilket må sige at være imponerende. Samtidig kunne vi få små 350 km range på blot 15 minutter, hvis vi brugte en af de nyeste Model 3 venlige SuperChargere. De sidste 20 % tager dog noget længere tid – men det er jo så også, dem det er meningen, at du skal lade op derhjemme, mens du sover.

Long Range modellen er så absolut ikke en langsom bil. 0-100 km/t er overstået på blot 4,6 sekunder og topfarten er 233 km/t. Mellemaccelerationerne er vanvittigt imponerende og du skal op blandt de rigtig hurtige og betydeligt dyrere sportsvogne for overhovedet at kunne følge med.

Performance modellen har 30 km mindre range (nok nærmere 50-60 km i praksis, fandt vi ud af, red.) men en fuldstændig vild acceleration fra 0-100 km/t på blot 3,4 sekunder. Derudover har bilen Track Mode, så tophastigheden sniger sig op på 261 km/t. Vi havde mulighed for at teste Track Mode, hvor Tesla har sat bilen op elektronisk til at kunne performe på en racerbane – og selvom bilen køreteknisk aldrig kommer i nærheden af en BMW M3, så gør den faktisk i hæderligt stykke arbejde. Faktisk så godt, at en normal chauffør med lidt race i blodet, med garanti vil nyde en tur på racerbanen og dernæst trille stille og roligt hjem bagefter. Og hvis vi skal være helt ærlige, så er det jo præcis det, som denne funktion er tiltænkt.

Model 3 er den pt. mest velkørende Tesla. Den har et utrolig imponerende styretøj og ligger meget fast på vejen. Accelerationen er formidabel og takket være det blændende firehjulstræk, så er den altså garant for en rigtig god køreoplevelse.

Er du ligesom undertegnede, der bl.a. vælger Tesla for alle de smarte funktioner, så vil du heller ikke blive skuffet over Model 3. Den selvkørende funktion er suveræn og du vil nyde godt af bilens teknik på motor- og landevej, hvor den tilpasser farten og passerer langsomt kørende biler uden problemer.

Samlet set
Personligt kunne jeg godt tænke mig nogle flere muligheder for individualisering af Model 3. Du har de sædvanlige farver at vælge imellem og to forskellige typer ”læder” i cockpittet. Her kunne jeg godt tænke mig, at man gav mulighed for at vælge imellem flere farver og flere typer materiale på instrumentpanelet.

Sammenligner vi de to testede biler, så vil jeg personligt vælge Long Range modellen. Ja, jeg ved godt at det er sjovt at have Track Mode og stryge fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Men når du har imponeret vennerne med det en enkelt gang, så begynder du at tænke over merprisen på de 55.000 kroner og at 4,6 sekunder på sprintdisciplinen måske egentlig er nok til daglig kørsel – og derudover, så er der lige den ekstra range på 30-50 km, som altså gør en ret stor forskel for folk, der måske lige er i tvivl om, hvorvidt de kan køre langt nok. Som noget nyt har du mulighed for at få anhængertræk på din Model 3, så traileren kan fyldes og turen sættes mod renovationsstationen.

Model 3 er en herlig bil, der fuldt ud lever op til det, der forventes af den – og endda mere til. Range og performance er i en klasse for sig og det samme må siges om supercharger netværket, som stadig er uden sammenligning.

Tesla skal dog på ingen måde vide sig sikker på sin dominans – slet ikke når der foregår så meget i kulisserne for at holde selskabet oven vande. Jeg er dog stadig af den overbevisning, at der er opbygget så meget ”kult” omkring brandet, at det bliver svært at slå ihjel – og jeg håber, at Model 3 er bilen, der sikrer Tesla overlevelse og at det bliver Model Y, der får firmaets rødder til at stikke så dybt, at det også fremover vil være blandt de forreste, når det drejer sig om udviklingen og produktionen af moderne elbiler.