Mercedes-Benz X350d 4Matic


”Nåh…, du kører nok Nissan Navara, hva?”. Sådan lød ordene fra en rigtig ”smart ass” på den lokale tankstation, da jeg var ved at fylde diesel på den nye Mercedes-Benz X350d. Og selvom man kunne fristes til at give knægten et los bagi, så må man jo til dels indrømme, at der er noget om sagen. X-class er nemlig baseret på Nissan Navara, hvilket umiddelbart er meget svært at se, når man beskuer det store monster udefra. Det er nemlig lykkedes Mercedes at camouflere slægtskabet ganske godt med et design, der på ingen måde står tilbage for noget. X-class er i mine øjne den mest brutale pickup rent visuelt lige nu – takket være designerne hos Mercedes evne til at trylle. Vi kender deres evner fra G-klassen, når det drejer sig om voluminøst design, og det har de tydeligvis valgt at fortsætte med X-klassen.

Sætte vi os indenfor, så er der flere detaljer, der afslører, at Mercedes har lånt sig til mange elementer ved X-klassen. Men, det skal så også siges, at Mercedes aldrig har lagt skjul på slægtskabet til Navara. Kabinen er dog et noget mere behagelig sted at opholde, end hos søsterbilen. Mercedes har givet den lidt ekstra gas med deres eget infotainment system og betjeningsknapper hertil. Derudover er rat og luftdyser rent Mercedes-Benz. Jeg kunne dog godt have tænkt mig lidt bedre materialer – specielt omkring sidstnævnte luftdyser.

Nå, men nok om søsterbiler og genbrug. Faktum er nemlig, at vi tester den store X350d med 3,0 liters dieselmotor med 258 hk og et maksimalt drejningsmoment imponerende 550 Nm. Og det er den motor, der gør X-klassen ekstra interessant. Vi har nemlig tidligere testet bilen i X250d versionen, og her kunne man godt savne lidt V6-power – og det får man virkelig i X350d. Sammen med den 7-trins automatiske gearkasse og 4Matic firehjulstrækket, slider X350d sig igennem stort set alt landskab du udsætter den for. Den er imponerende god til at klatre og du skal godt nok være et skarn, hvis det lykkedes dig at sætte den fast i terræn, der ikke hører under militært område. Hemmeligheden til disse evner finder vi selvfølgelig i en kombination af den bumstærke motor, det imponerende firehjulstræk og det faktum at vores testbil var udstyret med differentialespær på bagakslen, hvilket til en pris på 5.500 kroner er et must.

Tager vi X350d væk fra mudder og skov og ud på lande- og motorvejen, vil du opleve en bil, som er mange klassiske SUV’er overlegen mht. komfort- og støjniveau. På lange stræk kommer motoren virkelig til sin ret – og støjdæmpningen er glimrende.

X350d er en stor bil – ja, jeg er næsten fristet til at kalde den enorm. Den er ikke den nemmeste at smide rundt i parkeringskælderen eller de små gader i midtbyen. Men lad os bare være ærlige og slå fast, at det på ingen måde er her, at den hører til. X350d er en arbejdshest, du ikke kan slide i stykker i løbet af dagen, og som du kan cruise behageligt hjem i efter fyraften.

Vores testbil havde en vejledende udsalgspris på godt og vel 410.000 kroner uden moms. Smider du ekstraudstyr som vinterpakke, navigationsanlæg, parkeringspakke, lidt styling og differentialespærre på bagakslen (det skal du have, red.) oveni hatten, så ender prisen på knap 485.000 kroner, stadig uden moms. Det er faktisk ikke så dumt, når vi ved, hvilke priser pickups ellers kan have i Danmark.

De oplagte konkurrenter til X-klassen er VW Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200 og Ford Ranger (kommer i en ny version i efteråret 2019). Men, i mine øjne er X-klassen kongen lige nu – og det er den pga. sit look. Den ser hamrende godt og ekstremt brutal ud.