Mercedes-Benz GLA200 Final Edition


Det har altid været sådan, at mens vi venter på den nyeste model, så sender bilproducenterne nogle virkelig veludstyrede versioner af den eksisterende model på markedet, så de kan få tyndet ud på lageret. Det gør sig også gældende med Mercedes-Benz, der i denne tid sender en del såkaldte Final Edition modeller på markedet. I har sikkert læst vores B-klasse og A-klasse Final Edition artikler og fundet ud af, at der kan spares mange penge, hvis man ikke hænger sig så meget i, hvorvidt der snart kommer en afløser på markedet.

I denne omgang tager vi et nærmere kig på GLA200 Final Edition – altså den mindste SUV i Mercedes modelprogram.

GLA er en ganske populær bil, hvor du får mange af de store SUV’ers fordele, bare pakket ind i en mindre og mere adræt bil – ja jeg fristes helt til at kalde GLA for en City SUV. Men, det gør faktisk ikke bilen helt ære, da den er glimrende på lande- og motorvej også (mere om det senere).

GLA200 Final Edition har masser af udstyr som standard – udstyr du normalt skal betale kassen for. Mercedes har bl.a valgt at alle GLA Final Edition skal have AMG styling, hvilket gør den meget mere sporty og sågar nyere at se på. Derudover får du bl.a. navigation, bakkamera, 2-zone klimaanlæg og Dynamic Select køremodus, for blot at nævne en smule af det.

Motoren er på 1,6 liter og yder 156 hk. Jeg kunne forestille mig, at det er sidste gang vi ser denne motor i GLA, da Mercedes i den grad satser på downsizing, selv af de mindre motorer. Så en 1,3 eller 1,5 liters med turbo kunne sikkert godt finde vej til den kommende GLA – og sikkert med flere hestekræfter. Motoren gør det dog ganske glimrende og sender GLA afsted til de 100 km/t på 8,1 sekunder – her får motoren hjælp af en velfungerende 7G-tronic gearkasse, der lige fortjener lidt ekstra roser – for den skifter formidabelt.

Rent økonomisk er den 1,6 liters ikke i superligaen. Den har et officielt brændstofforbrug på 12, 8 km/l. Men det tal formåede vi ikke helt at holde. Vi var meget tættere på 10,5 km/l i gennemsnit, hvilket ikke er godt nok.

Vores Final Edition havde fået lidt ekstra lir i kabinen – som standard vel og mærke. Her tænker jeg bl.a. på sæde komfortpakke, grå taghimmel, instrumentbord i kunstlæder og kulfiber pyntelister. Alt samme noget, der giver en ekstra fornemmelse af luksus og som så absolut er med til at højne den samlede oplevelse af bilen.

Mht. køreegenskaberne, så er GLA altså ret godt skruet sammen. Den er nem at ”smide” rundt i byen qua sin størrelse, men den er også yderst agil på lande- og motorvej, hvor den reagerer meget kontant i styretøjet. Det gør faktisk, at du føler, at du sidder i en langt mere sporty bil, men to sekunder senere fortæller din siddehøjde dig noget andet. Faktisk en rigtig behagelig fornemmelse.

Prismæssigt er GLA200 Final Edition ganske attraktiv. Basisprisen er 419.898 kroner – og med lidt ekstraudstyr for cirka 23.000 kroner ender vi på 443.049 kroner, hvilket må siges at være en glimrende pris, når vi tager et kig ned over lidt af standardudstyr, du før skulle betale kassen for.

Er du som tidligere skrevet ligeglad med, at modellen snart bliver udskiftet, og kan du leve med den lidt mindre attraktive brændstoføkonomi, så er GLA200 Final Edition absolut et godt køb – specielt fordi den lækre AMG styling får bilen til at se langt yngre ud end den i virkeligheden er.