Audi A5 2,0 TFSI Cabriolet


Vi har tidligere testet den nye Audi A5 som coupé og sportback. Nu er turen kommet til den lidt frækkere topløse søster. Vi kigger nemlig nærmere på Audi A5 2,0 TFSI Cabriolet.

 

Med en mere aggressiv streg og langt mere voluminøse linjer, er den nye A5 Cabriolet så absolut en smuk rejsepartner. Det hedder sig jo, at hvis en bil ser godt ud i hvid, så ser den godt ud i alle farver. Og det er A5 Cabrio et super godt eksempel på. Vores testbil var med den gletsjerhvide farve og den sorte kaleche absolut en ”head turner” – og de smukke LED-forlygter gjorde så absolut også sit for at fuldende looket.

 

Pladsmæssigt er A5 Cabrio faktisk overbevisende god. Fire voksne kan sagtens sidde behageligt – også på længere ture. Sæderne støtter rigtig godt og byder på høj komfort – og det er vel egentlig også den bedste måde at beskrive A5 Cabrio på – høj komfort. Der er ingen tvivl om, at man fra Audis side har ønsket at skabe en cruiser. Derfor kører en tilsvarende BMW 4-serie Cabrio eller Mercedes C-klasse Cabrio også mere sporty end A5 Cabrio. Men, jeg tror, at det er en bevidst handling fra Audi.

 

Motoren i vores testbil var en 190 hk benzinmotor på 2,0 liter. Den gør det imponerende godt – men, du kan godt mærke, at der ”kun” er 190 hk til rådighed, hvis du presser pedalen i bund ved høje hastigheder. Ved almindelig cruise på lande- og motorvej hører du stort set ikke motoren, hvilket giver en næsten svævende effekt, når du stryger igennem landskabet. Gearkassen er en 7-trins S-tronic, der blot fortjener ordet ”perfekt”.

 

A5 Cabriolet er noget af det absolut mest elegante og velkørende på markedet pt. Den 190 hk TFSI motor gør det imponerende godt i dagligdagen, men kan godt savne lidt muskler, når den presses. Vælg endelig Virtual Cockpit fra listen over ekstraudstyr – det klæder bilen rigtig godt. Prismæssigt starter A5 Cabrio ved knap 710.000,-, hvilket er lidt under konkurrenterne.