Mercedes-Benz E300de PiH


De store bilproducenter vælter nærmest over hinanden for at være først med en eller anden form for teknologi, der enter har med hybrid eller ren el-kørsel at gøre. En af de producenter, der i den grad kommer med nye ting under deres EQC brand er Mercedes-Benz – her er tale om både el- og hybridbiler, som udmærker sig ved den generelle høje Mercedes kvalitet, men som også byder på imponerende tekniske detaljer. En af disse biler har vi kigget nærmere på – og den er lidt af en genialitet på flere områder.
 

Bilen vi i denne omgang kigger nærmere på er Mercedes-Benz E300de. Her er tale om en plug-in-hybrid, hvor brændstofmotoren kører på diesel – en lille genialitet fra Mercedes side (forklaring følger, red.), hvis du spørger mig – men er du ikke den store diesel fan, så fås modellen sørme også med benzinmotor kaldet E300e.
 

I mine øjne er kombinationen af plug-in-hybrid teknologi og en højtydende dieselmotor det logiske valg, hvis man ønsker en bil i E-klassens størrelse, der skal klare de lange træk og stadig have en forsvarlig brændstoføkonomi, når det ikke er muligt at køre på rent el. Samtidig er det ikke en hvilken som helst motor, der er tale om. Her er tale om en 2,0 liters diesel med 194 hk og et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm. Det er jo en pænt kraftig maskine i sig selv – men sammen med elmotoren, der har 122 hk og et maksimalt drejningsmoment på 440 Nm, så får du altså en kombination, der samlet set giver 316 hk og et drejningsmoment på vanvittige 840 Nm. Det er nok til at sende den store E-klasse forbi de 100 km/t på blot 5,9 sekunder. Men accelerationen på sprintdistancen blegner næsten i sammenligning med mellemaccelerationerne, hvor E300de stryger forbi det mest, når du har fuld ydelse fra både forbrændingsmotor og elmotor – og det vel at mærke med 325 kg mervægt i forhold til en standard E300d. Topfarten er begrænset til 250 km/t.
 

En anden lækker detalje ved E300de er gearkassen – her er nemlig tale om en 9-trins G-Tronic gearkasse og ikke en fjollet CVT gearkasse, som mange specielt asiatiske bilproducenter stadig sværger til. Gearkassen skifter formidabelt og de 9-trin er en stor fordel på de lange øko-ture på lande- og motorvej.
 

I E300de har du mulighed for at køre på rent el – faktisk 40-50 km med en pænt høj hastighed. Selvfølgelig får du mest ud af at bruge elmotoren i byen, da det er mest økonomisk. Derfor har bilen også en smart ”charge funktion”, hvor du på f.eks. motorvejen vælger ”charge”, hvorefter bilen begynder at lade batteriet op under kørslen – og ved motorvejskørsel er merydelsen fra forbrændingsmotoren ikke mærkbar, så det er faktisk en glimrende løsning. For når du kører af motorvejen og skal ind i byen, så vælger du ren el og du kan nu glide igennem byen ud støj og forurening fra din forbrændingsmotor. Batteriet er på 13,5 kWh – skal du lade hjemmefra, må du forvente cirka 3,5 timers ladetid.
 

Mercedes-Benz fortjener store roser for deres arbejde med overgange fra el-drift til diesel-drift. Den er nemlig stort set ikke mærkbar. Har bilen strøm på, starter den altid med at køre på ren el. Når der er behov for det, slår dieselmotoren til – eller du kan selv vælge via en knap, hvad du vil køre på. Det er stadig dig, der har kontrollen.
 

Her i opstartsfasen tilbyder Mercedes en rent flot kampagnepris på deres E300de – og det er på en ekstremt veludstyret Advantage model. Vores testbil var netop denne model og der var derfor ekstraudstyr for nul kroner i bilen. Alligevel får du udvidet digital instrumentgruppe med to 12,3” skærme, LED High Performance lygter, 18” alufælge, 2-zone klimaanlæg, sædevarme, parkeringsassistent, bakkamera, navigation og fartpilot for 687.430,-. Ja, det er rigtig nok, der står godt og vel 687.000,-. Eneste minus er den manglende adaptive cruise control – her måtte Mercedes gerne have været lidt large og tilføjet det til listen over standardudstyr, når nu det er en ”high tech” bil, der er tale om. Du bliver nødt til at smide 20.000,- kroner ekstra, hvis du vil have denne funktion – personligt ville jeg klart tilkøbe det.
 

De 40-50 km på ren el vil være nok for rigtig mange i dagligdagen. Har du hjemmelader kan du holde en fast pris på 299,- pr. md. hos en af de danske udbydere. Smider du samtidig bilen i en lader på arbejdspladsen eller når du er i Bilka, så kan du køre uden brug af forbrændingsmotoren og derved holde dine brændstofudgifter på et ekstremt lavt niveau. Samtidig er ejerafgiften på E300de cirka en femtedel af afgiften på en tilsvarende dieselmodel.
 

E300de er i mine øjne den mest geniale E-klasse på nuværende tidspunkt. Du får alt teknikken, den luksuriøse kabine og den store besparelse på brændstof – og skal du have lidt sjov eller har du bare brug for øjeblikkelig acceleration eller trækkraft fra det imponerende drejningsmoment, så er E300de bilen for dig. Og kan du stadig finde en til kampagneprisen, så bliver det simpelthen ikke meget bedre. E300de – det er altså godt gået Mercedes-Benz!