Jeep Renegade 1,3 Limited First Edition


Når et bilmærke er blevet så stor en del af historien, at folk bruger mærkets navn som betegnelse for en speciel biltype, så ved man som producent, at man må have gjort et eller andet rigtigt. Og sådan er det med Jeep – folk bruger rask væk navnet om alle SUV’er, og mange bliver ligefrem fornærmet, hvis man fortæller at man kører Land Rover eller Suzuki, ikke Jeep.

Samtidig har Jeep opnået kultstatus mange steder, præcis som førnævnte Land Rover – men bilen har så også været uopnåelig for mange, da flere ser den som et luksus brand fra USA, hvilket er ganske forståeligt, da priserne igennem mange år har ligget i den absolut høje ende. Det gør de for sin vis stadigvæk – men, da FIAT overtog ejerskabet af Jeep/Chrysler, gav det mulighed for at producere modeller på fælles platforme, hvilket har stor effekt på prisen – derfor tilbyder Jeep også deres mindste model Renegade til priser fra 279.990 kroner.

Jeep Renegade vandt i 2018 prisen for Årets Bedste Lille SUV, bl.a. takket være sine formidable terrænegenskaber og samtidige høje komfort på almindelig vej. Vi kigger nærmere på Jeep Renegade 1,3 Limited First Edition – her er altså tale om en benzinbil med 150 hk motor og dobbeltkoblingsgearkasse. Bilen har en basispris på 314.990 kroner – og med lidt ekstraudstyr røg vores testbil op i 353.990 kroner.

Rent designmæssigt er man aldrig i tvivl om, at Renegade er en Jeep. Den klassiske grill og de runde lygter sender et klart signal om, at her er tale om amerikansk historie på fire hjul – også selvom den deler platform med et par FIAT biler. Designet bagfra minder ikke om noget vi tidligere har set og får Renegade til at skille sig markant ud med de nydesignede LED-baglygter. Store Jeep emblemer bryder front og bagende og Renegade står med store bogstaver på siden af bilen – der er altså ingen, der kan være i tvivl om, hvad det er for en bil.

I kabinen er mange elementer hentet fra andre modeller i koncernen – men det gør ikke noget, for det er veldesignet og sidder hvor det skal. Det store infotainment system i midten af instrumentpanelet kræver en smule tilvænning – men efter nogle dage sidder de forskellige funktioner i fingerspidserne.

Der hvor du vil blive mest overrasket er nok pladsen i kabinen. Her er tale om meget fornuftige forhold bilens udvendige mål taget i betragtning. Børn og voksne sidder glimrende på bagsædet og på trods af en meget mørk kabine, føles den på ingen måde klaustrofobiske. Plastkvaliteten er godkendt de fleste steder – der er dog benyttet forholdsvis hård plast på mindre udsatte steder, hvilket er helt forståeligt, da vi jo ikke taler om en bil til mange hundredetusinde kroner.

Bag rattet vil du føle dig rigtig godt tilpas. Som tidligere skrevet, så er alt indenfor rækkevidde og sæderne er glimrende og nemme at indstille til en behagelig køreposition.

Den 1,3 liters benzinmotor med 150 hk gør det forbavsende godt – det samme kan dog ikke helt siges om den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Helt kort så virker den ikke 100 % afstemt til motoren og specielt ved koldstart føles det som om, den ikke rigtig ved, hvilket af de lave gear den skal vælge. På lande- og motorvej er der dog ingen problemer og du vil opleve bløde skifte igennem alle gear. Om det har været et ”mandags tilfælde” med gearkasse i vores bil, skal jeg ikke kunne sige – men godt var det i hvert fald ikke.

Renegade kører godt, det gør den. Den er støjsvag og har en noget mere direkte styring end man umiddelbart vil forvente af en bil af denne type. Det skal Jeep have ros for. Ros skal de også have for bilens egenskaber i terræn – for her vil Renegade bare fremad. Den klatre sig frem i terrænet på fornem vis og pløjer sig gerne igennem mudder og vand på helt almindelige dæk. Vælger du topmodellen TrailHawk, vil du efter sigende have mulighed for at opleve endnu bedre egenskaber i terrænet takket være Jeeps Active Drive system, der tilpasser bilen til det underlag, du måtte køre på.

Samlet set er Jeep Renegade ganske interessant. Om man kan lide designet eller ej, det må være en smagssag. Jeg kan dog sige, at bilen drejede hoveder hver eneste dag, blandt andet pga. sin knaldrøde farve, der virkelig får den til at skille sig ud fra mængden.

Køreegenskaberne er gode og den 1,3 liters motor trækker imponerende godt. Gearkassen er på ingen måde min kop te – men jeg håber lidt, at der er tale om et enkeltstående tilfælde.

Pladsmæssigt vil du blive positivt overrasket – hvilket også gælder mængden af udstyr til prisen.

Jeep Renegade var et positivt bekendtskab, der overrasker på mange områder. Og vil du gerne skille dig lidt ud fra mængden – så klarer den også det.