Porsche 911 Carrera S


En af de mest ikoniske biler i verden er uden tvivl Porsche 911. Sjældent finder man en bil med så meget historie og så meget omtale, som netop denne model – og selvom alle har en mening om Porsche 911, så har den nået det punkt, hvor næsten alle genkender den – ung som gammel. Det er meget få biler i verden, der kan prale af det.

Porsche 911 har også noget andet, som vi sjældent ser i bilbranchen – nemlig evnen (eller også er det Porsches design-team, red.) til at blive bare lidt bedre, for hvert lille face lift eller modelændring. Bedst som man går og tror, at nu bliver det altså ikke bedre, så mærker man alligevel en forbedring.

Personligt har jeg et rigtig godt forhold til Porsche og specielt 911’eren, der strækker sig rigtig mange år tilbage – og jeg har da også haft flere diskussioner med bilen (ja, der står bilen, red.) igennem tiderne, hvorfor den pludselig skulle have elektrisk styretøj og hvorfor den skulle have bi-turbo etc. Men, efter noget tid bag rattet, forklarer bilen sig på fornemste vis – og det er det Porsche gør, de lader bilen vise, hvorfor holdet bag har foretaget ændringer, på en ellers perfekt bil.

Det var med stor glæde, at jeg modtog nøglerne til den helt nye 911 Carrera S. I mine øjne den Porsche 911 med det smukkeste designmæssige face lift i nyere tid. Jeg er helt tosset med den nye bagende, der tidligere har virket som ”det tunge punkt” i et ellers strømlinet design. Men denne gang afrundes bilen på fornemste vis – også selvom du vælger sportsudstødning, der ændrer en del på bagenden. Der er tænkt over det denne gang, og jeg er vild med det!

Ved første øjekast kan jeg personligt ikke undgå at trække på smilebåndet. Min testbil blev leveret i farven Dolomite Silver, hvilket er en sølvmetallic lak, der nærmest får en flydende effekt, når lyset reflekterer i den. Det er svært at fange på billeder, men det ser ekstremt godt ud i virkeligheden. Samtidig havde testbilen føromtalte sportsudstødning, hvilket giver den perfekte bagende til bilen – og en herlig lyd som bonus.

Indvendigt havde bilen club læder i farven Truffle Brown – et godt match til den udvendige farve. Der var desuden tilkøbt nakkestøtter med Porsche våbenskjold, hvilket lige giver et ekstra kryds i min fedtebog. Men, der er også ting, som trækker ned – og det er den plast man har brugt i standardkabinen. Jeg synes ikke, at det store plaststykke under forruden og det man har valgt til luftdyser og håndtag er en Porsche 911 værdig – heller ikke i standard trim. Her er der altså andre tyske producenter, der leverer en noget højere kvalitet. Så kan du så sidde og sige, at der jo også skal være noget, til dem der ønsker at opgradere etc., hvilket også er rigtigt. Men, så må man opgradere fra noget, der er bedre end det Porsche her præsterer. Vi taler trods alt om en bil med en startpris på næsten 2,3 millioner kroner.

Når det så er sagt, så er kabinen i 911 et fantastisk sted at opholde sig. De 18-vejs adaptive sportssæder (koster 65.000, red.) er formidable og skal nok holde dig på plads i selv de skarpeste sving. Og netop sving er 911 Carrera S livret – for hold nu op, hvor ligger den formidabelt i alt fra de små skarpe til de lange buede kurver. Her vækkes bilen virkelig til live og imponerer i en sådan grad, at du som chauffør bare sidder med det mest smørrede grin. Men det er ikke kun pga. den imponerende undervogn og den ultraskarpe indstyring, at bilen imponerer – nej, vi skal også have fat i den lækre 3,0 liters bi-turbo boxermotor med 450 hk og et maksimalt drejningsmoment på 530 Nm ved blot 2.300 o/min., der samme med en 8-trins PDK gearkasse, sikrer en super respons uden mærkbar tøven. Nedgearinger foregår ekstremt hurtigt, og ved fuld acceleration hamres du nærmest igennem gearene i takt med at accelerationen øges. Og her kommer sportsudstødningen og Sport Chrono pakken til sin ret – for lydkulissen er suveræn og accelerationen fra 0-100 km/t bliver lige forkortet med 0,2 sekunder, så den ender på 3,5 sekunder rent. Topfarten er hele 308 km/t.

Vildt imponerende er også mellemaccelerationerne, hvor 911 Carrera S stryger fra 80-120 km/t på blot 2,2 sekunder.

Nu tænker du nok, at alle de kræfter sluger en masse brændstof – og deri har du da også ret. Men, det er ganske imponerende, at Porsche oplyser et gennemsnitligt brændstofforbrug på 9,6 – 10,1 km/l og det lykkedes os at holde et gennemsnit på hele 11,2 km/l over en testperiode på 4 dage med cirka 1.000 km kørsel. Hatten af for Porsche!

Efter de nævnte 4 dage var 911’eren nærmest blevet en del af min DNA. Ja, det lyder meget helligt, men sådan føltes det. Motor, gearkasse, styretøjet, ja det hele havde fæstnet sig i min krop og jeg vidste præcis, hvordan bilen opførte sig i alle tænkelige situationer. Om mine mange års erfaring med netop 911 spiller en smule ind her, skal jeg ikke kunne sige (selvfølgelig gør de det, red.), men lige netop 911 Carrera S anno 2019 bekræfter mig i, hvordan en 911’er skal køre. Og jeg er sikker på, at når Porsche næste gang kommer med et face lift, så kommer jeg til at skrive det hele engang til – men det gør jeg gerne.

Prismæssigt er 911’eren ikke billig. Det har den aldrig været -  men den holder til gengæld nogle yderst fornuftige brugtvognspriser. Standardprisen på Carrera S er 2.251.910 kroner, hvortil du skal smide cirka 550.000 kroner til ekstraudstyr, der bl.a. indeholder sportsudstødning (51.565,-), soltag (33.431,-), LED Matrix forlygter (57.431,-), Sport Chrono Pakke (46.046,-), Sportssæder (64.765,-) og Bose Surround Sound (28.000,-), blot for at nævne nogle få elementer. Så prisen på hele herligheden ender på 2.813.065 kroner. Det er jo rigtig mange penge, og der begynder straks at dukke andre konkurrenter op, med flere hestekræfter og mere bulder fra f.eks. en heftig V8’er. Men det tror jeg slet ikke købere til 911 Carrera S tænker på – for de fleste har nemlig oplevet det førnævnte følelse, hvor bilen nærmest bliver en del af dig – og så er de ligeglade med de andre konkurrenterne.