Citroën C5 Aircross Sportline


Seneste skud på stammen i Citroëns modelrække er C5 Aircross – en stor SUV direkte inspireret af konceptbilen Aircross fra 2015. Introduktionen af C5 Aircross viser, at Citroën virkelig satser stort på SUV segmentet, og den er en naturlig forlængelse af den populære C3 Aircross, der blev introduceret for et par år siden. C5 Aircross er dog en helt anden bil i mine øjne og angriber et yderst eftertragtet marked, hvor store veludstyrede SUV’er til fornuftige penge, kæmper om forbrugernes gunst. Bare se Peugeot 3008, Opel Grandland X, Kia Sportage og Hyundai Tucson.

C5 Aircross er en stor bil. Med en længde på 4,5 meter placerede den sig helt i top blandt konkurrenterne – og da det samtidig er lykkedes Citroën at skabe en bil, der designmæssigt også ser godt ud, og som kan tilpasses individuelt afhængig af kundens ønsker, så er de først plusser allerede hjemme her. Og bliver vi lidt ved det med størrelsen, så kan C5 Aircross prale af en bagagevolumen på hele 580 – 720 liter (ved at køre bagsæderne frem, red.), hvilket er mest af alle. Samtidig er pladsen i kabinen glimrende, og ved bagsæderne har både børn og voksne rigtig fin plads.

Afhængigt af udstyrsniveau skifter kabinen (og naturligvis også den udendørs farvesammensætning, red.) udseende. Fælles er dog den store 12” digitale instrumentering, der viser speedometer, omdrejningstæller, benzinmåler etc. Opløsningen er glimrende, hvilket dog ikke helt kan siges om skærmen til infotainmentsystemet. Her fremstår specielt navigationsdelen lettere grumset og matcher ikke helt det ganske høje kvalitetsniveau, som C5 Aircross eller byder på. Reaktionstiden på skærmen er udmærket – det er selve grafikken der halter.

Komforten i kabinen er høj, og det er her at C5 Aircross virkelig skal slå konkurrenterne – hvilket Citroën også godt er klar over. Derfor er C5 Aircross udstyret med det nyudviklede affjedringssystem Progressiv Hydraulisk Affjedring. Et system der i den grad er sat op til komfortkørsel fra fabrikkens side – og det er også det, der er hele ideen med C5 Aircross, komfort. Den er nemlig ikke skabt med køreegenskaber som en BMW X3 i tankerne – så vil du i hvert fald blive skuffet efter ganske få kilometer i bilen. Nej, den er skabt til at sikre den absolut mest komfortable kørsel fra A-B – og der må jeg bare sige, at det gør den altså rigtig godt. Affjedringen sluger ujævnheder på bedste vis, uden du dog føler dig søsyg.

Motoren i vores testbil var den 130 hk diesel på 1,5 liter. Den har et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm ved blot 1.750 o/min, hvilket gør den perfekt til de lange stræk på lande- og motorvej. Ved 130 km/t er den musestille og leverer samtidig et yderst fornuftigt brændstofforbrug. Dette gør den bl.a. ved hjælp af den nyudviklede 8-trins automatiske gearkasse, der faktisk gør det ganske glimrende samlet set. Jeg har aldrig været fan af Citroëns EAT gearkasser, da jeg føler de tit opfører sig forvirret i specielt de lave gear. Men den nyudviklede 8-trins version gør det glimrende i forhold til den tidligere EAT6 gearkasse og er bl.a. optimeret så der opnås en 7 % reduktion af brændstof set i forhold til tidligere. Modellen fås også med 6-trins manuel gearkasse, som vi dog ikke har testet.

Jeg vil gerne lige vende tilbage til designet på C5 Aircross. Bilen har en speciel runding over taglinjen, der medfører et problem i dagligdagen. Hvis der ligger dug på bilen eller den har stået ude i regnvejr, så drypper det ind på sædet, lige så snart du åbner døren. Det gør sig gældende ved både for- og bagsæder. Det er ganske irriterende, da dråberne lander lige der, hvor du glider ind og sætter dig tilrette. Håber, at man fra Citroëns side kan lave en liste e. lign, der gør det muligt at undgå dette problem.

C5 Aircross fås i fire forskellige udstyrsvarianter, Aspire, Iconic, Platinum og Sportline. De to førstnævnte fås kun med den glimrende 130 hk benzinmotor på 1,2 liter. Men, jeg vil klart anbefale Platinum eller Sportline, da udstyrsmængden, set i forhold til prisen, er mest gunstig her. Den 130 hk diesel er absolut en lækker motor, der har tilstrækkelig med motorkraft for de fleste – så den er i mine øjne det optimale valg, set med økonomiske briller.

Jeg synes C5 Aircross er en yderst vellykket bil, der i den grad fortjener noget opmærksomhed. Designet sidder lige i skabet og de mange muligheder for at tilpasse bilen visuelt til dine ønsker, giver dig en unik mulighed for at få tingene som du vil have det. Prismæssigt starter vi ved knap 255.000,- og slutter ved 415.000,- for topmodellen. Dertil kan så tilføjes lidt ekstraudstyr – men, det er begrænset pga. den høje udstyrsmængde, som bilerne har som standard.

C5 Aircross er til forbrugeren, der ønsker komfort, plads, udstyr og en fornuftig økonomi. Fik jeg sagt komfort?