Range Rover Evoque D180 First Edition


Hvis man skal pege på én bil, der i den grad har haft indflydelse på Land Rover/Range Rovers udvikling igennem det sidste årti, så er det uden sammenligning Range Rover Evoque. Med næsten 800.000 enheder solgt og hele 217 internationale priser for bl.a. design og teknik, er Evoque lidt af en ener for Land Rover. Derfor er det også ret interessant, at 2. generation er kommet på markedet – og selvom det ikke umiddelbart er til at se, så er der ikke blot tale om et lille facelift. Næh…, der er tale om en helt ny bil, hvor det kun er dørhåndtag, der er genbrugt fra den tidligere model. Ja, den nye Evoque er en ny bil, som Land Rover selv betegner som bedre og langt mere avanceret.

Set udefra skal du have de yderst effektive briller på og meget gerne have de to biler stående ved siden af hinanden for at se forskel på den nye og den tidligere version af Evoque. Bilerne har da stort set også sammen mål – en øget akselafstand på 20 mm giver lidt ektra plads ved bagsæderne og 10 % mere bagageplads. Den ekstra plads ved bagsæderne kan mærkes i det daglige – det var nemlig kun lige acceptabelt i den forrige version. Men, 20 mm gør i den grad en forskel, når de dedikeres til bagsædet.

Den mest mærkbare forskel på første og anden generation er helt sikkert kabinen. Evoque har fået samme lækre interiør som vi først så i Velar. Et interiør der i den grad signalerer luksus og teknisk overlegenhed. Kabinen består nu af tre skærme, hvor du har instrumenterne som den primære, infotainment som den sekundære og klimaanlæg/bilopsætning som den sidste del. Det fungerer imponerende godt og kvaliteten er uovertruffen.

Faktisk er der endnu en skærm i bilen, men det kræver lidt viden at finde den. Evoque fås nemlig med ny genial løsning, hvor bakspejlet er forbundet til et udvendigt kamera, der kan gengive det billede du normalt vil se i spejlet, hvis dit udsyn er spærret af f.eks. papkasser, dyner eller en høj hat. Oplæsningen er virkelig god og det højner sikkerheden i tilfælde af ”fuld last”. Godt tænkt og godt løst.

Rent motormæssigt fortsætter programmet stort set uforandret. Der kommer dog nye og yderst interessante tiltag i form af både mild-hybrid og plug-in-hybrid versioner – vi må dog væbne os lidt med tålmodighed på den front.

Vores testbil var en såkaldt ”First Edition”, hvor der på ingen måde var sparet på udstyret. Motoren var den velkendte 180 hk diesel, der var koblet sammen med en 9-trins automatisk gearkasse og Land Rovers avancerede firehjulstræk. Motor og gearkasse fortjener i den grad positiv omtale – de arbejder perfekt sammen, og der er rigeligt med overskud i den 180 hk motor, hvor et drejningsmoment på hele 430 Nm sikre masser af power ved terrænkørsel og lave omdrejninger ved kørsel på lande- og motorvej. Faktisk er motoren så lydløs ved sidstnævnte, at du i starten lige tjekker omdrejningstælleren for at sikre, at der faktisk er liv i bæstet.

Samlet set er den nye Evoque nøjagtig som Land Rover selv lagde fra land med at sige, nemlig bedre og langt mere avanceret. Alt er forbedret på bilen – og vel og mærke, så du bemærker det. Lidt mere plads, lidt skarpere køreegenskaber, lidt mere vadedybde, lidt mere teknologi, lidt mere sikkerhed etc. Det hele har bare fået lidt mere af det hele, og det gør i mine øjne Evoque ekstremt attraktiv – specielt fordi prisen også er blevet lidt bedre. Evoque er nemlig faldet gevaldigt i pris, i forhold til forgængeren, så priserne nu starter ved 567.880 kroner for en 180 hk diesel med firehjulstræk og automatgear. Topmodellen hedder P300 og her starter priserne ved 728.880 kroner for basisudstyret ”S”. Vores testbil var som sagt en First Edition, hvor Land Rover har været særdeles gavmilde med udstyrsmængden – her er startprisen 856.880 kroner, hvortil der skal lægges 23.000 kroner til ekstraudstyr i form af Adaptive Dynamics og 21” fælge.

Jeg er ret vild med den nye Evoque. Måske fordi jeg føler, at bilen på en eller anden måde er blevet voksen – uden at have mistet sit lækre look.