Mercedes-Benz V300d 4Matic


Der er én klasse af biler, som vi ikke ser meget til på de danske veje, nemlig de store MPV busser. Ikke bare MPV’er, men kassevogne i personbilsformat (i mangel på bedre beskrivelse, red.), hvor der er plads til 6-8 personer og bagage. Herhjemme fås de fra Renault, Toyota, Ford, Opel etc. Men én og kun én skiller sig ud, som værende favoritten, når ordet ”eksklusivitet” skal hæftes på bilen samtidig – og det er selvfølgelig Mercedes-Benz V-Class. Vi har kigget nærmere på V-Class, her hvor den står overfor en større opgradering i 2020 – helt specifikt har vi testet V300d 4Matic Avantgarde med lang akselafstand.

Her på falderebet for den eksisterende udgave af V-klassen, kører Mercedes flere kampagner, hvor bl.a. taxafolket kan komme ud og køre den store bil til yderst attraktive priser. Det gælder selvfølgelig også for den almindelige forbruger – men kan så stor en bil overhovedet bruges i hverdagen – og hvad får du for pengene, som en stor SUV ikke kan klare? Lad os prøve at se.

Bilen vi tester er som sagt en V300d. Her er altså tale om en 2,1 liters dieselmotor med 239 hk og massive 500 Nm i drejningsmoment allerede ved 1.600 o/min. Her er altså tale om et trækmonster uden lige. Motoren er parret med Mercedes velkendte 9G-TRONIC automatgearkasse, der virkelig er et godt match lige her. Acceleration forgår smidigt, lækkert og med hurtige skift. Motoren er støjsvag og på de lang stræk på lande- og motorvej, hører du absolut intet til den. Samtidig er den ganske økonomisk, når man tager bilens størrelse og vægt i betragtning. Mercedes lover 13,5 km/l i gennemsnit. På en test over 7 dage med en lang tur over grænsen mod Tyskland og ellers normal kørsel i dagligdagene, endte vi med et gennemsnit på 13,9 km/l. Det er altså længere på literen end lovet fra fabrikken. Det er ret OK.

Køreegenskaberne er faktisk ganske imponerende i V300d. Vi kan selvfølgelig takke det lækre 4Matic firehjulstræk for en del af dette, da det i den grad imponerer med sit vejgreb. Selv med 7 personer og bagage, griber den solidt fast i underlagt, når samtlige 5,14 m sendes ind i et sving. V-klassen er meget velkørende og der er på ingen måde tale om, at følelsen af at side i en varebil med ekstra sæder er tilstede.

Den testede bil var indrettet med to sæder bag forreste sæderække og en tre sæder bagerst. Sæderne bag forsæderne var single sæder med armlæn. Yderst behagelige at sidde i, men faktisk ”kun” standard sæder. Der findes mere luksuriøse sæder på listen over ekstraudstyr. Alle sæder var pakket ind i skønt læder og i ”lang” version var der rigelig med plads, så alle kunne sidde behageligt. Det er også muligt at bestille sin V-klasse med bagud vendte sæder, så 2. og 3. sæderække kan sidde og se på hinanden. Ønsker du endnu mere luksus, så kan der tilkøbes et bord mellem sæderne, så der kan spilles kort, spises frokost eller arbejdes på køreturen. Det bedste er dog, at der er plads til det. Og plads er der også i bagagerummet. Selvom du kører bagerste sæderække helt tilbage, så kan du uden problemer have bagage til alle i bilen – eller 30 rammer sodavand og lidt ekstra slik fra grænsen.

Du får pænt med udstyr som standard, når du i øjeblikket køber en V300d. Faktisk så er bilen udstyret med automatgear, LED intelligent lyssystem, komplet læder interiør, klimanlæg, 17” alufælge, dobbelte skydedøre, bigflip vindue bagi (vinduet kan åbnes uden at åbne hele bagklappen, red.), cruise control og automatisk nødopkald. Men, som vi også ved med andre Mercedes modeller, så vil mere meget gerne have mere. Derfor havde vores testbil da også, adaptiv cruise control, parkeringspakke, ekstra klimaanlæg bagi, 19” alufælge, komfortsæder bagerst og 4Matic firehjulstræk. Det betyder at standardprisen på 1.161.950,- pludselig steg til 1.538.253,-. Se det er mange penge – nej, det er rigtig mange penge! Nu sidder du sikkert og tænker, hvorvidt du kunne finde en enorm SUV, der kan klare samme mængde passagerer og bagage til samme pris. Problemet er bare, at det er der ikke – slet ikke, hvis passagererne skal kunne komme ud og ind på samme lette måde. Så kan du selvfølgelig vælge en tilsvarende model fra et af de mærker, jeg nævnte i starten af artiklen – men vil du det, hvis du kigger på Mercedes til at starte med?

Selv her i sin sidste levetid i sit nuværende dress, er V-klassen bare en bedre bil. Den er den ultimative luksus MPV – om det så er til familie- eller VIP kørsel. Faktisk er den så lækker i hverdagen, at jeg gerne så den indlemmet i min families daglige vognpark. Men, og selvfølgelig er det er men. Om ganske få måneder kommer der en helt ny V-klasse. Den får den nye vidunderlige grafiske instrumentering, det nyeste infotainmentsystem og Mercedes Mbux navigation osv. Med det i tankerne vil jeg ikke købe en V-klasse på nuværende tidspunkt.

Samlet set så er V-klassen kongen af de helt store MPV’er. Det er svært at finde noget mere standsmæssigt at køre i, hvis vi ser på den klasse. Og ja, der er mange SUV’er på markedet også – men som sagt, hvor finder du tilsvarende størrelse til den pris. Du kommer ikke langt for 1,1 millioner på det danske marked. Så godt gået Mercedes-Benz! V-klassen kan stadig levere varen. Men, når det så er sagt, så er det godt, at en ny model står og banker på til salgslokalerne.