DS3 1,2 Elegance


Det er ikke længe siden, at Citroën valgte at gøre DS til et selvstændigt brand, hvor fokus lå på spændende og udfordrende design, samt ekstra luksuriøse omgivelser i kabinen. En mission der egentlig er lykkedes ganske fornuftigt. Det der så kan undre en lidt er, at DS stadig kun har to forskellige modeller stående i deres udstillingslokaler, nemlig den store SUV DS7 og den mindre SUV DS3. Det havde været interessant med en større sedan/stationcar i A6 klassen lige fra start – men vi skal et godt stykke ind i 2020 før det sker. Her bliver der så til gengæld tale om noget af et designstykke, hvis de første billeder af DS8/9 kommer til at holde stik. Derudover får vi også lidt nyt i form af en fuldt elektrisk DS3 og en 300 hk stærk plug-in-hybrid version af DS7.

Vi har taget et kig på DS3 1,2 Elegance med 155 hk og 8-trins automatisk gearkasse. Modellen har desuden designsammensætningen Opera, hvor den får lidt ekstra rent visuelt i kabinen.

Ved første øjekast er DS3 så absolut en veldesignet bil. Den er voluminøs og sporty på samme tid, og så lever den op til sit navn og udstråler fransk elegance i stor stil. Bagfra vil specielt de enorme afgangsrør trække nysgerrige blikke, og bestemt lede tankerne hen på andet end den 1,2 liters motor ude foran. Og hvis vi lige bliver lidt ved motoren, så fortjener den egentlig rigtig positiv kritik – den har bare det problem, at den skal arbejde sammen med den 8-trins automatiske gearkasse – og det er altså ikke et særlig vellykket projekt. Vi har tidligere nævnt, at netop den 8-trins EAT gearkasse har det bedst med større motorer, hvilket vi også bliver bekræftet i her. Specielt i de lave gear, skifter den tit febrilsk op og ned. Det er som om den ikke helt ved, hvilket gear den skal vælge. Men, når den så f.eks. er på landevejen og roen sænker sig, så laver den glimrende nedgearinger ved f.eks. en overhaling. Det er meget frustrerende som fører af bilen og bestemt noget, som PSA gerne må se nærmere på.

Indvendigt har designerne ikke ligget på den lade side. Der er kræset om detaljerne, og du forkæles bl.a. med trykfølsomme overflader/knapper og læder i massevis. Vores testbil fulgte som sagt designlinjen Opera, hvor der er lagt stor vægt på det luksuriøse udtryk i stedet for det mere sporty. Faktisk er kabinen et yderst behageligt sted at opholde sig, selvom jeg føler, at der lige mangler lidt i forhold til f.eks. de tyske brands. Jeg ved ikke, hvorvidt det er typen af læder eller plast eller noget helt tredje – men, der mangler et eller andet i det samlede indtryk. Samtidig synes jeg også, at man godt kunne have valgt en anden gearvælger, end den vi finder i f.eks. Peugeot 3008.

Der er også et andet punkt, som jeg ikke kan lade være med at komme med lidt negativ kritik af – elektronikken. I DS3 føles det virkelig som om, at alt lige er lidt forsinket. Det drejer sig om alt lige fra blinklys til navigationssystemet. Aktivere du blinklyset, så er der lige en lille forsinkelse, inden det går i gang. Trykker du på knapperne, så går der lige et lille stykke tid, inde de aktiveres – og sådan er det hele vejen igennem med DS3. Jeg ved ikke om man han gjort sådan med vilje fra producentens side – det håber jeg da ikke.

DS3 er under alle omstændigheder en lækkert designet og velkørende bil. Du skal bare sammensætte den helt rigtigt. Dvs. du skal ikke bare vælge den 155 hk motor, fordi den er størst – så bliver du ked af dit køb. Og så er der én ting, som du virkelig skal overveje, hvis du kigger på DS3 – og det er DS7. En DS3 130 hk HDI med automatgear koster 424.990,- med Elegance udstyr. En DS7 med samme 130 hk diesel og automatgear koster 460.000,- med Prestige udstyr. Det er altså ikke meget mere du skal punge ud med, for at komme op i en helt anden størrelse bil. Og ja, jeg ved godt, at størrelse ikke er altafgørende – men, hvis du har de to biler stående ved siden af hinanden, så falder du med garanti for DS7 – også selvom DS3 har smarte håndtag, der popper ud, når du nærmer dig bilen.

Jeg kan godt lide DS3 – helt sikkert. Jeg synes bare, at der mangler lidt på nogle ret vigtige punkter. Og selvom den fås fra 249.990,- for en 100 hk benzinversion med manuelt gearskifte – så er det ikke det du skal vælge, for så får du ikke de fede detaljer med.

Jeg glæder mig rigtig meget til at teste den kommende DS3 e-tense – den rent elektriske version af DS3. Kan prisen holdes på et fornuftigt niveau, så kan den godt blive en succes med 320 km rækkevidde og masser af teknologiske løsninger som standard.