Mercedes-Benz CLA 200d Shooting Brake


Oprindeligt blev betegnelsen Shooting Brake brugt helt tilbage i 1890’eren om de vogne, som et jagtselskab brugte til at transportere deres udstyr frem og tilbage ved jagt. Der var altså tale om et køretøj med praktiske egenskaber, men som samtidig gerne måtte se forholdsvis godt ud, da det ofte var ”det bedre borgerskab”, der benyttede sig af dem. Senere er betegnelsen blevet adopteret af moderne bilfabrikanter og beskriver en smuk, praktisk og stilfuld stationcar, med coupéagtige linjer og høj klasse. Og det er præcis det Mercedes-Benz har forsøgt at skabe med deres CLA Shooting Brake.

CLA Shooting Brake kan vi egentlig godt kalde for lillesøster til den større og ekstravagante CLS Shooting Brake. Men, som det så tit er med de store og luksuriøse modeller, så er de forbeholdt en begrænset skare – sådan er det ikke med CLA. Her er tale om en smuk, luksuriøs bil, der i den grad henvender sig til den modebevidste dame, herre eller familie, der gerne vil have mulighed for at være praktisk anlagt, men som ikke vil gå på kompromis med hverken design eller stil.

CLA Shooting Brake er, som navnet antyder, baseret på A-klassen, og deler derved platform med bl.a. A, A-sedan og CLA – hvilket på ingen måde en dårlig ting. Den nye A-klasse (som vi tidligere har rost til skyerne, red.) udmærker sig nemlig ved en virkelig god kvalitet og nogle fremragende tekniske løsninger – og alle disse elementer er naturligvis også en del af CLA Shooting Brake. Det er bare pakket ind i en helt anden type design.

Personlig er jeg vild med Shooting Brake stilen. Der er noget yderst sofistikeret over den – ja uden af lyde snobbet, så kan man vel kalde den en smule prangende – på den gode måde! For CLA Shooting Brake ser nemlig langt dyrere ud end den er. Priserne starter ved 402.000 kroner for en 180d med 116 hk. Personligt finder jeg den motor en smule for svag til bilen, og vil hellere finde lidt ekstra mønt og investere i 200d med 150 hk og 8-trins automatgear. Merprisen er lige under 50.000 kroner, men du får så både den større motor og den suveræne 8-trins dobbeltkoblings automatgearkasse – og det er i den grad penge, der er givet godt ud.

Den 2,0 liters turbodiesel yder som sagt 150 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm. Den har en fremragende og blød acceleration og rammer da også de 100 km/t på godt 8 sekunder. Der fås også en 220d med 190 hk. Den koster cirka 30.000 kroner mere, og er virkelig lækker. Men, med mindre pengene sidder løst, så kan du sagtens nøjes med den 150 hk. Brændstofforbruget er opgivet til 19,6 km/l, hvilket vi med 18,9 km/l var meget tæt på at holde.

Topmodellen hedder CLA 45S 4Matic Shooting Brake og er lidt af et bæst. Modellen har 421 hk, 8-trins DCT gearkasse og firehjulstræk. Drejningsmomentet er massive 500 Nm, hvilket er 50 Nm mere end den nye Porsche 911 Carrera. Så det behøver ikke være fornuftig økonomi og ”smooth” kørsel hele tiden – det kan også være råt og brutalt. Prisen er 1 million kroner.

Som det så tit er tilfældet med Premium mærkerne, så ender de altid med at blive en del dyrere, når først sælgeren præsenterer dig for listen over muligt ekstraudstyr. Og selvom CLA Shooting Brake har noget ganske imponerende standardudstyr, der bl.a. tæller MBUX digitalt Cockpit, bakkamera, Active Lane Assist, læderrat, 2-zone klimaanlæg, 18” alufælge, LED-forlygter og Dynamic Select opsætning af bilen – så kan man nok ikke holde fingrene fra Premium pakken, der bl.a. indeholder komplet digital instrumentering, nøglefri adgang og start og ambient belysning af kabinen. Denne pakke koster 25.000 kroner, men er godt givet ud. Men, så skal man jo også lige have det fede MBUX Augmentet Reality navigation med oveni. Sidstnævnte koster imponerende nok kun 5.800 kroner, men bringer navigation op på et uset højt niveau.

Vores testbil var udstyret med en førerassistenpakke plus, der bl.a. indeholder Route Based Speed Adjustment, der på fornemste vis tilpasser farten efter den rute du har i navigationssystemet. Dvs. i praktisk tale, at bilen sætter farten ned, når du ifølge navigationssystemet skal dreje. Den gør det samme, hvis den møder en rundkørsel eller lignende forhindringer. Jeg må ærligt sige, at det er ret imponerende, så godt det virker – og det har en ret god imponatoreffekt overfor naboen. Merprisen for den assistenpakke er næsten 42.000 kroner, og er helt klart en fed ting at have – men, det er samtidig også mange penge.

Samlet set kan jeg ikke undgå at være imponeret af CLA 200d Shooting Brake. Det er en smuk og sofistikeret bil, med en suveræn teknik og en meget imponerende og økonomisk motor. Ja, du kan finde andre alternativer til de cirka 550.000 kroners, som bilen ender i med ekstraudstyr – men du finder ganske få, der kombinerer elegant design, praktiske løsninger og teknisk feinschmeckeri på samme måde.