Land Rover Discovery Sport S


Der er sket spændende ting hos Land Rover den seneste tid. Mest fokus har der selvfølgelig været på introduktionen af den nye Defender, der i den grad er blevet positivt modtaget. Men mens vi venter på ankomsten af netop Defender på det danske marked, så kan vi jo lige tage et kig på den seneste opdaterede version af Land Rover Discovery Sport. Modellen ligger lige imellem Defender og Discovery og henvender sig til samme målgruppe som folk, der ville vælge Range Rover Evoque, men som gerne vil have en lidt mere alsidig og ”down to earth” bil. Men, lad os blot slå fast med det samme – der er intet down to earth over Discovery Sport mere. For det første er designet super skarpt, og bilen kunne lige så godt have Range Rover stående på snuden i stedet for Discovery. Det er dejligt at se, at Land Rover holder fast i den lækre designstil, de introducerede for et par år siden.

Med Discovery Sport har du flere forskellige modeller at vælge imellem, når det drejer sig om udstyr. Du kan vælge basismodellen Sport, Sport S, Sport SE og Sport HSE. Rent visuelt er det mest et spørgsmål om fælgstørrelse og hvilken type LED-lygter, bilen er monteret med. Indvendigt er det dog en anden sag, for her stiger udstyrsmængden betragteligt, jo højere trin du vælger. Her taler jeg bl.a. om navigation, interaktivt førerdisplay, Meridian sound system og det geniale ClearSight bakspejl (det vender vi tilbage til, red.).

Vi tester Sport S modellen med R-Dynamic pakke (Land Rovers sportslige islæt, red.) og ekstraudstyr for små 150.000 kroner, der bl.a. tæller metallak, opvarmede og regulerbare bagsæder, panorama glastag, elektrisk bagklap, 360 grader kamera og en såkaldt Drive Pack. Motormæssigt er der tale om en 180 hk diesel med automatgear, hvilket giver en startpris på 661.880 kroner og en slutpris på 809.580 kroner inklusive ekstraudstyr.

I motorrummet
Den førnævnte 180 hk dieselmotor er Land Rovers egen nyudviklede Ingenium-motor. Her er tale om en 4-cylindret turbodiesel, der også fås med 240 hk. Men lad mig bare slå fast med det samme, at den 180 hk motor er rigeligt for de fleste. Den reagerer prompte, bl.a. takket være sit enorme drejningsmoment på hele 430 Nm ved blot 1.500 o/min. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 9,7 sekunder, men føles betydeligt hurtigere, fordi det foregår på så komfortabel en måde, at man godt kan tage sig selv i at tænke ”hov, der kom jeg da lige op i fart”.

På lande- og motorvej er motoren virkelig en fornøjelse. Den ligger lydløst og snurrer ved 1.600 – 1.700 o/min og giver dig fred og ro til at nyde, at bilen ligger klippefast på vejen. Man kan så fristes til at mene, at det burde over to tons stål jo også gøre – hvilket for sin vis er rigtig nok. Men, du finder ikke to tons stål, der reagerer lige så hurtigt på dit mindste vrik med rattet, som det er tilfældet med Discovery Sport. Lidt af forklaringen skal findes i, at bilen jo bestemt også er skabt med terrænkørsel i tankerne, og derfor har Land Rover lavet et yderst fintfølende styretøj, så du kan forcere selv de værste forhindringer og underlag. Bilen har samtidig en venderadius, der må få mange mindre biler til at spærre forlygterne op af bare misundelse – det er meget imponerende.

Discovery Sport er naturligvis udstyret med firehjulstræk, hvilket giver bedre greb i underlagt og højner sikkerheden generelt. Med Terrain Response 2 har du fire forskellige køretilstande at vælge imellem, alt afhængigt af det underlag du kører på. Systemet er markedets bedste og du vil blive overrasket over, hvor let bilen selv tilpasser sig skiftende underlag.

Discovery Sport er blevet videreudviklet, så den takket være en frihøjde på 212 mm og fremragende tilkørsels-, afkørsels- og overkørselsvinkler på respektive 25, 30 og 20 grader klarer udfordrende terrænkørsel og forcerer stigninger på op til 45 grader.

Den maksimale trækevne for den nye Discovery Sport er 2.500 kg, men den er blevet forbedret med Advance Tow Assist (ekstraudstyr, red.) – den banebrydende teknologi, der indbefatter semiautonom kørselsteknologi, så føreren kan koncentrere sig om at styre påhænget, mens bilen guider sig selv.

Interiør
Selvom vores testbil ikke var udstyret med læderkabine, så var den luksuriøse følelse i den grad intakt. Det mørke materiale med alcantara og røde kontrastsyninger gav en varme og sportslig følelse til kabinen. Specielt de røde syninger, der går igen på instrumentpanelet vidner om kvalitet og omhu. Overfladerne er de fleste steder i bløde behagelig materialer, men den overfladetype, der er brugt til at betjene touch knapperne omkring klimaanlægget, kan godt virke en smule billig i forhold til f.eks. det vi finder i Range Rover Velar. Men, man kan jo selvfølgelig heller ikke få det hele for det halve.

Pladsmæssigt kommer du ikke til at lide nød i Discovery Sport. Alle siddepladser byder på god benplads, og der er samtidig hele 963 liter bagageplads. Vælger du at folde bagsæderne ned, så rummer bilen hele 1.574 liter.

Jeg lovede lige at vende tilbage til ClearSight bakspejlet, som i den grad er en herlig opfindelse. Forestil dig derfor, at du har læsset bagagerummet helt op, og du har samtidig tre personer på bagsædet – dit udsyn gennem bagruden er derfor lig nul. Aktiverer du ClearSight, så bliver bakspejlet til en skærm, der er forbundet til et udvendigt kamera, der så giver dig fuldstændig samme view i spejlet, som havde du normalt frit udsyn. Det fungerer suverænt pga. den høje opløsning og det faktum, at Land Rover har gjort sig yderst umage med den position kameraet sidder i, så udsigten er den samme, som ved et normalt spejl. Perfekt og samtidig lidt til at imponere naboen med.

Samlet set
Land Rover Discovery Sport er prissat en smule højere end Range Rover Evoque. Men, er du bare en smule interesseret i udendørslivet og praktiske løsninger, så ville jeg klart vælge Land Roveren. Her er tale om en uhyre velkørende bil, der imponerer med sin dieselmotor og sin komfort – og som samtidig også formår, at tæske igennem stort set alt terræn, mens du nyder godt af den nyeste teknologi i kabinen. Imponerende godt Land Rover!