BMW 330i M-Sport Touring


BMW nyder stor succes i denne tid. Takket være en række nye/opdaterede modeller, hvor man har valgt at gå all-in på udstyr, samtidig med at prisniveauet er yderst attraktivt, har været godt for salgstallene. Men, BMW har samtidig holdt ved deres klassiske dyder, hvor der er fokus på imponerende køreegenskaber og funktionalitet. Dette var bl.a. en gældende faktor, da BMW havde hele to biler med i finalefeltet ved Årets Bil i Danmark.

Vi har denne gang kigget nærmere på en af favoritterne, nemlig 3-serien. Denne gang er det stationcar-modellen (Touring på BMW sprog, red.) med M-Sport udstyrsniveau og en 258 hk Twin Turbo benzinmotor under motorhjelmen. Det giver det rette navn, BMW 330i M-Sport Touring.

Lad os starte med designet, for her har BMW i mine øjne virkelig ramt plet. Du er ikke i tvivl om hvilken bil, der er tale om – men der er skruet ekstremt højt op for det sportslige design, selv i basismodellerne. Vælger du denne M-Sport, så er der selvfølgelig givet ekstra gas med bl.a. en mere aggressiv front og hæk – og er du vild med teknik og gadgets, så kig blot indenfor og nyd det imponerende Live Cockpit Professional, der i den grad signalere high tech og moderne tider, fra de ellers så konservative designere hos BMW. Live Cockpit bliver en del af samtlige BMW modeller fremover, hvilket er yderst positivt, da det fungerer upåklageligt. Design, grafik, brugervenlighed og ikke mindst de muligheder du har for at kommunikere direkte med bilen via tale fungerer rigtig godt. Personligt var jeg meget stor fan, af den grafik man brugte i den forrige udgave (F.eks. 5-serie 2019, red.) af Live Cockpit, da den var så nem at bruge. Men pga. en masse ekstra funktioner har BMW skiftet design – men det er hurtigt at vænne sig til; lidt ligesom en opdatering til Windows, hvor der er lavet lidt om på grafikken.

Den mest populære version af den nye 3-serie er uden sammenligning 320d – den 190 hk turbo diesel, der i den grad imponerer med støjfri og økonomisk kørsel, samtidig med at du har masser af overskud. Men kigger vi lidt væk – eller jeg skal måske sige ”lidt over”, så finder vi 330i. I gamle dage havde der været tale om en lækker rækkesekser med skøn lyd og højt drejningsmoment. Men, de tider er slut og rækkesekseren er udskiftet med en 2,0 liters Twin Turbo med fire cylindre. Ydelsen er 258 hk og det maksimale drejningsmoment er 400 Nm, som allerede indfinder sig ved 1.550 o/min. Sammen med en suveræn 8-trins Steptronic sportsgearkasse, sender de den 1.650 kg 3-serie forbi de 100 km/t på blot 5,9 sekunder og stopper først når den elektroniske begrænser træder ind ved 250 km/t. Accelerationen i bilen er ganske imponerende, og lydkulissen er ekstra sporty. Seks cylindre bliver det aldrig – men det lyder altså godt.

Ved almindelig casual kørsel på lande- og motorvej, kan du nyde godt af motorens ellers stille natur. Det er ikke meget lyd, der kommer fra motorrummet. Samtidig lover BMW 14,5 km/l i gennemsnit, hvilket vi blot kan nikke OK til, for vi opnåede faktisk 14,6 km/l i gennemsnit over en uges kørsel.

Når det kommer til plads, så er der rigeligt af den – i hvert fald foran. Pladsen ved bagsædet er ikke voldsom, men det ser vi også ved Mercedes-Benz C-klasse og Audi A4. Misforstå mig ikke, der er selvfølgelig glimrende plads til familien – men, så heller ikke mere. Pladsen i bagagerummet er i Touring-versionen på 500 liter. Vælger du at folde bagsædet ned, så får du plads til hele 1.510 liter.

Prismæssigt starter 3-serien ved 470.000 kroner for en 320i eller den populære 320d. Der hvor det er sjovt mht. udstyr (Sportline, red.), der er startprisen 505.000 kroner. Vælger du 330i M-Sport, så er prisen 622.123 kroner. Vores testbil havde lidt ekstraudstyr i form af komfortadgang, lyddæmpende glas, elektriske sæder, panorama glastag, solskærme i sideruderne, BMW Laserlight og Harmon Kardon Sound system. Så der var ekstraudstyr for cirka 150.000 kroner. Her kunne man sagtens undvære de tre tunge poster på den liste, nemlig panorama glastaget, de elektriske sæder og BMW Laserlight, om end sidstnævnte er et utrolig gennemført produkt.

Men, som jeg skrev tidligere, så har BMW virkelig skruet op for mængden af standardudstyr. Derfor finder du ting som sportsautomatgear, DAB-radio, elektrisk bagklap, 3-zones klimaanlæg, parkeringssensor, BMW Live Cockpit Professional, fartpilot og trådløs opladning af mobiltelefon, som standard i bilen. Det skal du kigge langt efter hos visse konkurrenter.

Samlet set er BMW 3-serie nu den førende i sin klasse, der også tæller C-klassen og A4. Den er simpelthen bare lige et skridt foran på de fleste punkter. Men, der dukker jo nok snart en ny C-klasse op, og så bliver det spændende at se de to biler i en direkte duel på udstyr, teknik og køreegenskaber. Men du skal godt nok stå tidligt op, hvis du skal slå 3-serien i sin nuværende form.