WITT E-Sumo


Danmark er en stor cykelnation, derom hersker der vist ikke nogen tvivl. Turister der besøger vores storbyer, er ved at tabe både det ene og det andet, når de ser mængden af cyklister, der drøner rundt på et i store træk meget gennemført netværk af cykelstier og cykelbroer. Men, danskerne er også meget mere end et bycykelfolk. For selvom cyklen for mange er et praktisk redskab til at komme fra A til B, så har vi i Danmark en enorm mængde af cykelmotionister, elite og amatører, der hamrer igennem på de danske landeveje og ikke mindst i de danske skove. Specielt mountainbike segmentet er vokset med kolossal kraft de sidste godt ti år, og der bruges enorme summer på dyre cykler og udstyr – for jo mere high tech gejl du kan komme ned i klubben med, des mere imponerende er det. En af de ting, du f.eks. kan kigge forbi cykelklubben med, er lidt mere end en ting – ja, det er faktisk lidt mere end en cykel. Det er vel nok den mest bad boy-agtige ting på markedet lige nu; WITT E-Sumo. Yes, der er tale om en vaskeægte fat bike elcykel, designet i Danmark af WITT og udstyret med high end komponenter, fra nogle af verdens bedste producenter af cykeldele.

E-Sumo er danske designet og det skilter man da også i den grad med på cyklen, hvor teksten Dynamic Nordic Design er skrevet i kontrastfarve til det stealth sorte stel. Og jeg synes personligt, det er fedt, at man gør så meget opmærksom på det, for der er i den grad tale om et design, der er gennemført og gennemtænkt rent visuelt. Jeg er vild med det!

A
t man så samtidig har valgt, at E-Sumo skal være en fat bike, altså en cykel med overdimensionerede dæk, gør bare det hele endnu mere fedt, og får i den grad folk til at vende sig på gaden, når du kommer trillende. At de enorme dæk med det grove mønster samtidig laver en lyd, der minder om en Spitfire jager fra 2. Verdenskrig, der foretager et aggressivt dyk, kan selvfølgelig også have lidt med det at gøre (der fås slicks som ekstraudstyr, red.).


Designet gør dog også, at det kræver tilvænning at køre E-Sumo, da de enorme dæk får cyklen til at føles som en 30”, hvilket gør at en fyr som mig på 178 cm, skal op på cyklen og sidde. Og skal jeg holde stille, så er det ned på stangen og op på det yderste af tåspidserne for at nå jorden. Men, du finder hurtigt en måde at gøre det nemmere for dig selv. Personligt hældte jeg cyklen nogle grader til siden, når jeg holdt stille – det gav lige lidt ekstra centimeter.

E-Sumo har en fast forgaffel, hvilket de enorme dæk er årsagen til. Der er så meget affjedring i dem, at du ikke har brug for mere. Samtidig kræver det lidt tilvænning i terræn, da de store dæk ruller henover forhindringer, på en noget anderledes måde, end et almindelig dæk. Ja, cyklen nærmest æder sten og stubbe, når den kommer frem til dem. Når først du har vænnet dig til dette, så er det enormt morsomt at køre terræn. Samtidig giver de store dæk et enormt grip i underlaget, hvilket også er nødvendigt, når du beder om assistance fra elmotoren – for ja, E-Sumo er en elcykel.

Tech
E-Sumo er udstyret med en Brose, Drive T crank drive motor på 36V/250W. Den får strøm fra et Panasonic Protanium lithium batteri på 11,6 AH, hvilket har nok power til at motoren kan levere 90 Nm. Det er enormt meget power at få leveret lige i cranken – men det giver dig også muligheden for at forcere forhindringer, som du normalt ville stå af på eller cykle udenom.

E-Sumo hjælper dig dog kun op til 25 km/t – men det er jo bestemt ikke noget problem, hvis der er tale om terrænkørsel. På de lange stræk på asfalt, kan du nemt træde de store hjul rundt uden assistance fra motor og batteri – og det er det, der bl.a. gør E-Sumo så alsidig. Du får nemlig ikke bare en cykel, der kan køre terræn, eller en cykel der er suveræn på asfalt. På magisk vis, så rammer E-Sumo hele spektret og gør det godt på alle underlag. Det er en af de ting, der gør E-Sumo til en af mine favoritter. En anden er muligheden for at tilpasse motorkraften efter din kørsel. På det smarte Brose display kan du nemlig se, hvilken ”mode” du kører i. Ved hjælp af tre knapper vælger du mellem Tour, Cruise og Sport. Så har du mulighed for at tilpasse ydelsen efter behov. Du kan selvfølgelig også slå motoren fra og cykel 100 % på rugbrødsmotoren. Som en ekstra lille feature, har du mulighed for at vælge en såkaldt walk assist funktion. Her hjælper elmotoren dig, når du er så træt, at du ikke orker at trække cyklen. Ja ja, det er jo i detaljerne, at man finder forskellen.

Det lille display fortjener lidt ekstra ros, for du kan indstille, hvor kraftigt displayet skal være, så du kan aflæse det selv i kraftig solskin.

Skal vi være lidt tekniske, så er E-Sumo udstyret med Shimano Deore XT 10 speed gear. Nørder vil nok spørge om Deore XT ”er nok” til de ekstra kræfter. Men ja, det er det – der er i mine øjne ingen grund til at vælge XTR. Jeg oplevede ingen problemer overhovedet efter tre ugers kørsel i terræn og på landevej.

B
remserne er Shimano M356 hydrauliske, der giver et solidt greb og masser af stoppekraft. Sadlen er fra Velo og er ganske komfortabel, på trods af sit sporty design.

Minus
Der er også minusser ved E-Sumo, men de er små. Rent designmæssigt har man nemlig valgt at lade kabler løbe på ydersiden af stellets skrårør (down tube, red.), kun monteret i nogle plastikklemmer. Jeg mener ikke, at dette er optimalt, når du kører terrænkørsel, da små og store sten samt trærødder kan ramme kablerne. Her kunne en fordybning i skrårøret, hvor kablerne kunne ligge være løsningen – eller måske endda en indvendig montage. Det er i hvert fald noget, som WITT skal kigge nærmere på.

Samlet set
Efter tre uger med WITT E-Sumo må jeg erklære, at jeg har forelsket mig lidt (læs meget, red.) i den stilede fat bike. Den er den mest veldesignede fat bike på markedet og har sit batteri og motor integreret på fornemste vis. Batteriet er imponerende godt og holder strøm bedre end jeg har set på en e-bike før. Motoren har en vanvittig trækkraft, som nok vil overraske rigtig mange – men den leverer denne trækkraft på en let håndterbar måde. Kort sagt så oser alt ved E-Sumo af kvalitet, og det er nok også derfor at den lokale cykelklub ikke buede og grinede af ”elcyklen”, men i stedet skulle se, røre og ikke mindst prøve i en uendelighed.

E-Sumo koster 27.999 kroner, hvilket er mange penge. Men er det dyrt? Næh…, ikke hvis vi sammenligner med de nærmeste konkurrenter. Alle ligger i det samme prisleje fra 25 – 40.000 kroner. Spørgsmålet er så om jeg kunne finde på at købe en E-Sumo. Her er svaret et klart ja! Der er bare noget ved det design, der gør den cykel så über cool og nørdet – på den fede måde!