Ford Kuga Plug-in-Hybrid


Forleden dag skulle jeg aflevere en Ford Mondeo ST-Line med 190 hk og 8-trins automatgear. En bil jeg havde testet med stor tilfredshed pga. den lækre kombination af design, sport og komfort. Den afsluttende tur på cirka 100 km var en stor fornøjelse, og da jeg steg ud af bilen, ærgrede det mig lidt, at turen faktisk var slut. Men, jeg skulle skifte til noget helt andet – nemlig den helt nye Ford Kuga, der netop er lanceret her i Danmark. Men ikke nok med det, så var der tale om en Kuga med Plug-in-Hybrid teknologi – noget helt nyt fra Ford, der egentlig kun har haft en Mondeo med almindelig hybrid teknologi (ikke plug-in, red.), som ikke lige er det mest vellykkede køretøj i kategorien. Anyway… det skulle blive spændende at se, hvad Ford kunne byde ind med i et felt, der vokser med utrolig hastighed.

Ved første øjekast må jeg blot konstatere, at Ford i hvert fald har ramt plet mht. designet. Den nye Kuga kombinere det voluminøse fra en SUV med de mere sportslige elementer fra en sportback, dog med klart fokus på SUV-delen. Der er tale om en stor bil, men samtidig en bil, som du uden problemer kan tage med til storbyen og finde plads til på de snævre p-pladser. Ford har desuden holdt fast i deres nye design signatur, nemlig den smukke grill, der i den grad dominere fronten på bilen. Det ser godt ud og virker alt sammen meget harmonisk.

Bag rattet er det tydeligt, at vi er kommet til næste generation af Fords elektrificering af deres køretøjer. Her er en 8” skærm i midterkonsollen og fuldt digitalt display på 12,3” i instrumenthuset. Sidstnævnte er ualmindeligt godt lavet og opløsningen på skærmen og farvevalget gør det til en fornøjelse at kigge på. Samtidig har bilen head-up-display (en del af teknologipakken, red.), så du ikke behøver flyttet øjnene fra vejen, for at aflæse hastighed, navigation etc. Personligt synes jeg dog, at den 8” skærm i midterkonsollen er for lille. Når du f.eks. benytter bilens navigation, fylder de enkelte designelementer så meget, at du stor set ikke kan se selve kortet. Her kunne en 10” eller 12” have være på sin plads – og meget gerne med en glasoverflade i stedet for det lidt billigere plastoverflade, som nogle bilfabrikanter stadig benytter til deres skærme.

Selve mediesystemet SYNC 3 fungerer ganske glimrende. Det er et af de nemmeste systemer at tilpasse egne behov, og med Kuga er der ekstra mange features, hvor du kan indstille bilen reaktionsmønstre helt ned til mindste detalje. Vil du f.eks. gerne have en lille tolerance, når du benytter cruise control med automatisk hastighedsindstilling (tilpasser sig vejskiltene, red.), så kan du indstille den fra 0 – 10 km/t.

Kuga er spækket med udstyr, og alt er nyt og lækkert. Det er dejligt at sidde bag rattet og have følelsen af, at man sidder i en ny bil – ikke blot en eksisterende model med lidt upgrades. Og mere nyt finder vi jo i motorrummet, hvor Ford har placeret en 2,5 liters Atkinson-benzinmotor (ikke en Ecoboost fra eget lager, red.), der kombineret med en velfungerende el-motor bringer den samlede effektydelse op på hele 225 hk. På ren strøm kan KUGA køre op til 56 km – og det gør den så godt, at det føles som en ren elbil, forstået på den måde, at bilen ikke pludselig slår i gang, for at holde klimanlægget kørende e. lign. Det er nemlig koblet på batteriet. Jo vidst, det koster da lidt strøm – men, det opvejes der i den grad for i det samlede komfort-billede.

Som de fleste af jer ved, så er jeg ikke fan af CVT-gear. Jeg har virkelig forsøgt at gå ind til det med åbent sind de sidste 20 år, hver gang Subaru eller Mitsubishi har lanceret en opdatering. Men for mig ødelægger det utrolig meget i den samlede køreoplevelse – hvilket også fik mig til at rynke på næsen, da jeg så, at Ford har valgt en CVT gearkasse til Kuga. MEN ENDELIG…! Endelig er det lykkedes at skabe en CVT gearkasse, der opfører sig pænt og på ingen måde virker træls ved fuld acceleration. Jeg tror det hænger sammen med den måde Ford har sat elmotoren til at gribe ind ved acceleration og samtidig har formået at holde lydniveauet nede, der gør det til en rigtig god oplevelse. Tak Ford!

Du kan oplade din Kuga PHEV via en almindelig stikkontakt, via en wallbox derhjemme eller via et af de eksisterende ladenetværk. Fra en wallbox tager det cirka 3,5 time at lade bilen helt op. Kuga PHEV er udstyret med en Type 2-stik, hvilket er standard på plug-in-hybrider, hvor el-bilerne kan lade med ekstra power via CHAdeMO stik.

B
ag rattet er det nemt at føle sig tilrette. Du har godt med plads, ligesom alle dine passagerer. De forskydelige bagsæder kan enten give mere benplads eller bagageplads. Sæderne yder imponerende god støtte og komforten er glimrende. Samtidig er materialevalget på et meget højt niveau.

Efter 100 km retur må jeg sige, at jeg havde glemt alt om den behagelige Mondeo. Ford Kuga PHEV havde allerede på de første 100 km efterladt så positivt et indtryk, at jeg ikke kunne andet end smile, da jeg stod ud og betragtede bilen. Og det er ikke bare køreoplevelsen – det er det samlede indtryk, hvor du tager alt lige fra motor, gearkasse, pladsforhold, materialer og ikke mindst udstyr med i den samlede vurdering. Og sidstnævnte fortjener virkelig ekstra opmærksomhed, for KUGA PHEV er simpelthen spækket med det nyeste og mest innovative, som Ford kan præstere lige nu – ja, jeg tror faktisk, at man har hentet lidt elementer fra den kommende Mustang Mach-e, når det drejer sig om de digitale elementer i kabinen.

Pyha… tænker du nok. Det lyder dyrt! Næh…, for det er faktisk det bedste ved Kuga PHEV. Priserne starter ved 270.000,-. Ja, der står 270.000,-! Det er utroligt, at det er lykkedes Ford at få bilen ned i det prisleje, når man kigger på tilsvarende konkurrenter, der har startpriser, der ligger omkring de 400.000,-. Vælger du en ST-line og tilføjer teknologipakken, så sniger du dig lige over de 300.000,-, hvilket er imponerende for en bil med alt det udstyr, 225 hk og automatgear. KUGA er faktisk så godt prissat, at Årets Bilkøb 2020 burde indgraveres i forruden på samtlige biler, der forlader Fords salgslokaler. For KUGA PHEV er virkelig Årets Bilkøb!