Peugeot 208 Allure 100


Peugeot 208 så dagens lys i 2012, som en direkte afløser for den yderst populære bestseller Peugeot 207 – modellen der har været den mest solgte bil i Europa siden 2007. 208 fortsatte i samme spor og modellen har vist, at Peugeot bare er bedst, når det drejer sig om veldesignede små biler. Seneste generation af 208 kom til verden sidste år, og her har Peugeots designere virkelig skabt en bil, der i den grad skiller sig ud fra mængden, når det drejer sig om design. Det er nemlig lykkedes at overføre de smukke ”løvetand” forlygter, som vi først så på den nye Peugeot 508. Samtidig har man formået at lave en bagende, som 100 % matcher det lækre design fra forenden. Det er ellers tit, at bagenden bliver glemt i designafdelingen, men ikke her – her har Peugeot virkelig skabt en homogen og ekstremt sportslig og moderne bil, der uden sammenligning er klassen smukkest og mest spændende at se på.

Sætte du dig indenfor i kabinen, vil du blive mødt den nye designstil fra Peugeot, hvor det lille sportslige rat, hvor du kigger over rattet for at se instrumenterne, straks falder i øjnene. Det er sportsligt, det ser godt ud og efter ganske kort tid, vil du også finde det behageligt. Og behageligt er vel også det ord, der bedst beskriver oplevelsen bag rattet generelt. Det er nemlig lykkedes Peugeot at skabe en yderst velkørende bil, der mikser sport og komfort, uden at gå på kompromis med nogle af delene. Jeg tror, at Peugeot har valgt dette setup, da det vil matche langt de fleste kunders behov. De ved godt, at Ford Fiesta står for det sportslige islæt i klassen, så hvorfor ikke skabe en bil, der får det bedste af to verdener.

Har ved introduktionen i Danmark, har du tre motorer at vælge imellem – en 75 hk benzinmotor, en 100 hk benzinmotor og en 100 hk dieselmotor. Den mindste 75 hk motor er egentlig ikke relevant, da den på ingen måde matcher den 100 hk version og kun fås med udstyrsniveauet Active (basis, red.). De 17.000 kroner, det koster at få den kraftigere 100 hk version er i den grad pengene værd.

Den 100 hk benzinmodel er en lille perle. Den har godt med trækkraft og den er meget støjsvag. Dieselmodellen har selvfølgelig lidt mere lyd ved bykørsel, men er fuldt ud lige så støjsvag som benzinversionen, når det kommer til lande- og motorvejskørsel. Der er cirka 6 km/l i forskel på de to motorer – prismæssigt koster de det samme. Personligt ville jeg vælge benzinmotoren – men skal du på længere pendlerture i dagligdagen, så kan du selvfølgelig drage fordel af de ekstra km/l i dieselversionen.

Gearskiftet er altid lidt af en gåde i Peugeot. Bevares, det er blevet meget bedre over de sidste 5 år, men på højde med de bedste, har det aldrig været. Der er dog ikke noget at klage over i 208’eren. Du kan også vælge bilen med 8-trins automatgear – men merprisen er 35.000 kroner, hvilket er ret dyrt, for en bil i denne prisklasse.

Jeg vil gerne lige vende tilbage til kabinen i 208’eren. Peugeot har nemlig valgt materialer, der i den grad overstiger det normale i den bilklasse. Finishen er udført med så få samlinger som muligt og den plast der er brugt er de fleste steder af en meget høj kvalitet. Peugeot fortjener alle mulige roser for dette valg – man vil jo gerne forkæles, selvom man sidder i en mindre bil. Godt gået Peugeot! Roser fortjener de også for deres nye 3D i-Cockpit. Her har man skabt en instrumentering, der er bygget op med 3D effekt, så f.eks. vigtigere oplysninger som hastighed svæver som et hologram foran andre oplysninger som brændstofniveau og kilometerstand. Det fungerer super godt og kvaliteten er rigtig høj. Samtidig er mediesystemets skærmstørrelse på 10” et rigtig stort plus.

Samlet set er den nye Peugeot 208 en fantastisk lille bil. Den overrasker ikke pladsmæssigt, men den overrasker på sin komfort, kvalitet og med sine motorer. Der er stadig nogle ting, der kunne gøres bedre, f.eks. mediesystemet, der virker ret langsomt, når du benytter det – eller kvaliteten af f.eks. bakkamera og 360 grader surround view. Her måtte man gerne forbedre sig, for det er ikke godt nok, når resten af bilen er så fin, som den er.

Prismæssigt starter 208 ved 149.900 kroner for den mindste 75 hk med basisudstyret Active. Mest interessant er Allure-modellerne med de testede 100 hk motorvarianter, hvor priserne starter ved 179.900 kroner. Her for du utrolig meget bil for pengene. Samtidig bør du kigge mod basisfarven på bilen, som er denne heftige gule model kaldet Faro. Et modigt valg af Peugeot, at gøre den til basisfarve – men samtidig et godt valg, da netop den gule farve klæder bilen ekstremt godt. Faktisk klæder den røde Elixir, den gule Faro og den blå Vertigo bilen noget bedre end de klassiske grå og sorte toner. Så vær lidt frisk og vælg en 208’er med knald på farven. Du vil ikke fortryde det.