Volvo V60 T6 Recharge


Der er ingen tvivl om, at hybridbilerne er det helt store bil-hit nu og i den nærmeste fremtid – ja, vi kan vel egentlig kalde det næste (eller sidste) trin på stigen mod elbilen som hvermandseje. For lad os bare være ærlige – der er virkelig blevet sovet i timen, når det drejer sig om elbilerne. De store bilproducenter havde nok først forventet stor efterspørgsel efter 2025, ja måske endda tættere på 2030 og politikerne snakker kun om grøn omstilling mht. biler. Så nu halter man gevaldigt efter på ladenetværk og bilernes rækkevidde. Derfor er hybridbilen den gyldne overgang – ja jeg skulle måske hellere sige plug-in-hybrid-bilerne – for hybridbilen, der bruger sin egen forbrændingsmotor til at lade op, giver ingen mening (selvom Toyota nok er uenig) – specielt ikke når vi ser, hvordan mild-hybrid teknologi efterhånden indfinder sig som standard.

En af de producenter, der var tidligt ude og meldte om plug-in-hybrider i samtlige deres modeller var Volvo. Og den svensk/kinesiske bilproducent har da også holdt sit løfte. En af de mest populære biler fra Volvo er V60 – den mellemstore stationcar, med de komfortable køreegenskaber og det klassiske skandinaviske interiør. Bilen står højt på manges ønskeliste – både privat men så sandelig også som firmabil. Og også her tilbyder Volvo en plug-in version, ja faktisk to – nemlig T6 med samlet 340 hk og T8 med samlet 390 hk (hele 405 hk i Polestar-versionen). Vi har kigget nærmere på T6’eren.

Når du vælger en Recharge-model, som Volvo kalder deres plug-in-hybrider, så har du mulighed for at vælge fire udstyrsvarianter, nemlig Inscription Expression (i gamle dage Momentum, red.), Inscription, R-design og Polestar Engineered. Vi har testet den billigste variant Inscription Expression, som bl.a. har LED-lygter, 18” alufælge og 12,3” digital instrumentering som standard. Her er altså tale om en bil, der er pænt veludstyret fra start, men som godt kan rumme lidt ekstra herligheder, som f.eks. Førerassistentpakke (indeholder bl.a. Lane Keeping Aid og adaptiv cruise control, red.) og navigations- og parkeringspakke. Vælger du disse to tilvalg, så er du faktisk rigtig godt kørende. Men, kan du ikke få nok af ekstraudstyr, så tilbydes der også Four-C dynamisk undervogn, head-up-display, 360 grader surround view kamera og meget mere. Men, det er slet ikke udstyr og design vi skal fokusere på i denne artikel – det er derimod motoren.

V60 Recharge T6 er udstyret med en 4-cylindret benzinmotor med 253 hk og en elmotor med 87 hk. Med et fuldt opladt batteri giver det dig mulighed for at køre op til 54 km på ren-el. Systemet fungerer virkelig godt og ved bykørsel glemmer du alt om, at bilen ikke er en ren elbil, da de 87 hk er rigeligt til normal acceleration i bytrafikken – ønsker du derimod full power, så klasker du bare pedalen i bund, hvilket aktiverer samtlige 340 hk, firehjulstrækket og den 8-trins gearkasse, så kørekortet hurtigt sidder løst i tegnebogen. Det er altså en bil for alle typer og til alle formål. Selve ladetiden på batteriet afhænger af din lademåde. Men samlet set så tager det 8 timer med 6A, 4 timer med 10A og 3 timer med 16A. Under alle omstændigheder, så burde du have en fuldt opladet bil, når du kommer ud om morgenen. Og husk at foreslå din arbejdsplads, at stille ladestandere op på deres parkeringsplads. Det kan betale sig og sender samtidig et grønt signal.

I direkte sammenligning med de oplagte konkurrenter fra Tyskland, så stryger V60 ikke ind på førstepladsen, når det drejer sig om køreegenskaberne – men, den vil helt klart blande sig, når det drejer sig om komfort. Det er med garanti også derfor, at dens popularitet blandt firmabilsbilisterne er så høj. Den behagelig undervogn, det lækre gearskifte og den støjsvage kabine er virkelig der, hvor V60 vinder terræn.

Jeg kan rigtig godt lide V60 Recharge. Det er en fin bil i høj kvalitet og med et plug-in-hybrid-setup, der bare virker. Om du vælger T6 eller T8 er op til dig – forskellen er 35.000 kroner. Og selvom man altid gerne vil have mere power, så er de 340 hk meget veloplagte.

Prismæssigt starter Inscription Expression ved 615.000 kroner og Inscription og R-design ved 662.080 kroner. Den største forskel er til at starte med det rent visuelle. Her ser Inscription bare bedst ud i mine øjne. Men, det er igen en smagssag.

Vil jeg anbefale V60 T6? Ja for pokker da. Er du interesseret i en stationcar i den luksuriøse mellemklasse, så er den et godt bud med masser af gennemtænkt udstyr til en god pris.