BMW X3 xDrive30e


Da det for de fleste stod klart, hvorhen markedet for elektrificerede biler var på vej hen, skyndte rigtig mange bilproducenter sig, at få lavet enten en plug-in-hybrid eller ren el-version af en eksisterende model, så de rent markedsføringsmæssigt kunne fortælle verden, at de i hvert fald var first mover på området. Desværre endte det i mange tilfælde med, at man havde været lidt for hurtig med at få skabt en bil, baseret på et eksisterende produkt, at man derfor stod overfor nogle irriterende fejl, som f.eks. manglende batterikapacitet og derved manglende range, pladsmangel pga. batteriplacering samt ikke afprøvet software til at styre det hele, hvilket resulterede i tilbagekald af biler osv. Men sjovt nok, så var der ingen hast hos BMW. Her havde man ellers god erfaring med hybrid-teknologi fra bl.a. BMW i8 og i særdeleshed el-erfaring fra den populære i3. BMW hastede ikke med noget, fordi de godt var klar over ovenstående. Derfor er det også først for nyligt, at man har sendt X3 xDrive30e på markedet – en X3 SUV med plug-in-hybrid-teknologi.

X3 xDrive30e er helt firkantet en X3 med både brændstof- og elmotor. Batteriet til elmotoren lades op fra det normale elnet og ikke fra brændstofmotoren (deraf navnet plug-in-hybrid). Dette giver en unik mulighed for at køre på ren el, når du f.eks. kører i byen – men med en tophastighed på 135 km/t på ren el og rækkevidde på knap 50 km, så kan du sagtens køre på el, selvom du er på lande- og motorvej. Dette gør faktisk X3 idel til forstadsbeboer, der har skoler, fodboldtræning, mountainbikeruter etc. i nærområdet, men arbejdsplads inde i byen.

Elmotoren i X3 xDrive30e har en maksimal ydelse på 109 hk og et maksimalt drejningsmoment på 265 Nm. Kobler vi det sammen med brændstofmotoren, så får vi en samlet systemydelse på 292 hk og et maksimalt drejningsmoment på 420 Nm. Her er altså tale om en særdeles kraftfuld systemydelse, der burde være tilstrækkelig for de fleste. Bruttokapaciteten på batteriet er 12,0 kWh, hvilket giver en rækkevidde på cirka 46 km. Under vores test lykkedes det at komme op på 38 km på ren el – så med en meget økonomisk højre fod, skulle det være muligt at komme tæt på BMW’s egne tal. Lader du i en 16A Wallbox, kan du nå 100 % strøm på under 4 timer, hvilket absolut er godkendt.

En af de ting jeg finder rigtig interessant, når det drejer sig om hybridbiler, er overgangen fra el til forbrændingsmotor og vise versa – og det er lige præcis her, at BMW’s ”venten med at komme på markedet” bærer frugt. Der er nemlig ingen mærkbar overgang. Det foregår helt stille og roligt, hvilket ellers ikke altid er tilfældet. Men det vidner om, at det kan betale sig at holde lidt igen og først komme på markedet, når man har et produkt, man er 100 % tilfreds med.

X3 xDrive30e har en egenvægt på 2.065 kg, hvilket batteriet selvfølgelig har indflydelse på. Men, det gør bestemt ikke bilen langsom. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 6,1 sekunder og topfarten er 210 km/t. Det er slet ikke så ringe!

Pladsmæssigt lider xDrive30e ikke voldsomt under batteriets placering. Pladsen ved bagsæderne er glimrende og bagagerummet har plads til hele 450 liter. Er det ikke nok, så kan du smide en trailer eller campingvogn bagpå, da bilen må trække 2.000 kg med bremser og 750 kg uden bremser.

BMW fortjener også store roser for deres nye infotainment system. Det er i meget høj opløsning, let at indstille og personliggøre – og så er det imponerende nemt at betjene. Jeg er meget stor fan af det system BMW brugte lige før den nyeste generation – men, der er ikke en finger at sætte på det nye. Det skulle da lige være for at benytte touch funktionerne.

Samlet set er BMW X3 xDrive30e en pokkers gennemført bil. Jeg har altid godt kunne lide X3 i xDrive30d versionen – men 30e bringer bare lige det ekstra element af fremtiden med sig. Jeg kan derfor heller ikke vente med at teste iX3, BMWs første eldrevne SUV, der skal tage kampen op med Audi e-tron og Mercedes EQC. Hvis den er ligeså gennemført som xDrive30e, så bliver der kamp til stregen.