Land Rover Defender P400


Det er meget få biler, der kan præstere en så imponerende historie, som det er tilfældet med Land Rover Defender. Siden 1948 har Defender været arbejdshesten, der langsomt udviklede sig til et automobil ikon, og som den dag i dag er mere populære end nogensinde før. Men, vi må også sande, at de opgradering og face lifts, som Defender har gennemgået igennem tiderne, ikke ligefrem har ændret synderlig meget på selve basiskonfigurationen. Et af de helt store punkter var f.eks. da man introducerede elruder – hvilket heller ikke faldt i alles smag. Det fortæller lidt om, hvilken type bil, der er tale om. Nu er tiden så kommet til en helt ny version af Defender, og jeg mener helt ny version.

Ved første øjekast kan man ikke undgå at træde et skridt tilbage og tænke ”wow”. Den nye Defender er et imponerende syn, hvor du aldrig er i tvivl om dens stamtavle, men alligevel må beundre de utallige designmæssige detaljer, som den nye model har. Samtidig får designet Defender til at se enorm ud – specielt hvis du har valgt Adventure- eller Explorer-pakken til bilen, hvor der bl.a. er monteret grej-kasse på siden af bilen. En lille detalje med en enorm effekt. Alene bilens udseende får dig til at ønske, at Camel Trophy Race blev genindført, så du kunne deltage.

Fra fabrikken kan du vælge mellem tre forskellige udstyrspakker, der hver især giver Defender et unikt look. Disse tre pakker hedder Explorer, Adventure og Country. Personligt finder jeg Adventure mest egnet til bilen, da du får et mere tough look, men ikke går på kompromis med f.eks. tophastigheden, der er begrænset (ikke elektronisk, red.), når der er tagbagagebærer monteret. Så vil nogen så sikkert spørge, hvornår ordene tophastighed og Defender sidst har optrådt i samme sætning – men det er faktisk muligt med den nye model – både med den 240 hk diesel og den 400 hk benzin udgave vi har testet, der har en tophastighed på henholdsvis 188 km/t og 191 km/t – og lad os da bare lige blive ved motorerne et øjeblik.

Defender fås med en 240 hk dieselmotor, der i den grad imponerer. Det er ikke den mindste motor til bilen – det er derimod en 200 hk diesel. Men den 240 hk motor passer perfekt til dagligt brug, da den har masser af trækkraft både til almindelig kørsel og terræn. Den er ualmindelig støjsvag og virkelig den perfekte rejsepartner til lange stræk på f.eks. motorvej. Noget man ikke just kunne sige om den tidligere Defender. Samtidig lover Land Rover mere end 13 km/l i forbrug, hvilket vi sagtens kan godkende, da vi over en strækning på godt og vel 700 km blandet kørsel, nåede 14,1 km/l i gennemsnit. Det gjorde vi dog ikke i den anden testbil, der var udstyret med en herlig 3,0 liters V6 turbo benzinmotor med hele 400 hk. Her opnåede vi et snit på 9,9 km/l.

De to motorer opfører sig meget ens, men er vidt forskellige. Det der kendetegner dem begge er at de er yderst støjsvage, har et imponerende bundtræk og reagerer prompte på dine kommandoer. Her stopper sammenligningen så også, da den store V6’er gerne vil være den frække dreng med den rå lyd og vilde acceleration – og ja, der står vilde acceleration. 0-100 km/t er nemlig overstået på blot 6,1 sekunder, hvilket på siges at være ret imponerende for en bil, der rent designmæssigt har samme proportioner som en stor mursten. Vil du have endnu mere speed, så fås der en P400e – en 4-cylindret turboladet benzinmotor med hybridteknologi (plug-in), der sender Defender forbi de 100 km/t på 5,6 sekunder. Denne motor introduceres i foråret 2021. Her vil nogen nok stille spørgsmålet, om ikke denne version er mest egnet til folk, der vil benytte deres Defender til kørsel på asfalt i bynære områder – for hvad sker der, når du løber tør for strøm. Hvor stærk er den 4-cylindrede motor så. Det må vi se, når vi vender tilbage med en omfattende test i foråret.

Jeg skal være helt ærlig og sige, at jeg ville vælge Defender med den 240 hk diesel, hvis jeg skulle tænkte fornuftigt. Den motor er virkelig imponerende. Men, hvis mit bilhjerte skulle vælge, ville det med garanti være den 400 hk benzinmotor, som bare passer så godt til den bad boy, som Defender virkelig er.

Hvis vi bevæger os fra motorrummet til kabinen, så vil folk der er vant til at køre den gamle Defender nok få sig et mindre chok. Kabinen byder på komfort og teknologi i overflod, og nogle vil måske påstå, at det fjerner charmen ved at køre Defender, hvilket er noget pjat. Defender er bare fulgt med tiden (endelig) og indtager sin retmæssige plads som konge af terrænet – blot tilføjet komfort og moderne teknik. Alle materialer er lækre at røre ved og kan nemt vaskes af efter en tur i terræn. Pladsen er imponerende og du sidder virkelig med følelsen af, at det er et rart sted at være. Teknikken kender vi fra de nyeste modeller i Range Rover og Jaguar udvalget. Det nye infotainmentsystem imponerer med lækker high resolution grafik og funktionalitet. Gearvælgeren er placeret væk fra gulvet og sidder i behagelig afstand til chaufføren. Det samme gør knapperne til Terrain Response 2 systemet, hvor du vælger bilens opsætning til den type kørsel/terræn du måtte ønske. Faktisk virker det som om, at ingeniørerne virkelig har tænkt over alle placeringer af knapper, aflæggerum etc. Det er meget gennemført.

Vi vender tilbage med en mere omfattende beskrivelse af Defender og dens terrænegenskaber, men kan i skrivende stund blot sige, at bilen er imponerende god og faktisk giver en mere ”I can do this” følelse, end det er tilfældet med f.eks. den nye Discovery, som undertegnede ellers er voldsomt imponeret af. Jeg har kørt terræn i mange år, men føler på ingen måde, at Defender er blevet ”for let” eller hjælper for meget. Den er bare fulgt med tiden.

Samlet set er den nye Defender en overordentlig værdig afløser til sin legendariske forfader. Den imponerer med sit design, der er tro mod originalen (masser af små detaljer, red.) og med sine evner på alle overflader. Dens teknik er gennemført og dens motorer klasseledende – og så har den en signalværdi, der er uden lige. Jeg har altid været glad for Defender, hvilket på ingen vis har ændret sig nu – tværtimod! Defender anno 2020 er i mine øjne kongen af terrænet. Men den er nu en moderne konge, hvor du på vej tilbage til villavejen kan sidde i tørvejr, lytte til god musik eller tjekke med kontoret for at gennemgå næsten morgens møder.

Hvad koster den så? Tja…, den er ikke billig. Defender har en startpris på 865.000,- for en 90” med 200 hk diesel. Men du skal ikke have en 90” – du skal have en 110”, og så er startprisen 965.000,- for selvsamme 200 hk diesel med laveste udstyrstrin. Der hvor det begynder at blive sjovt mht. udstyr, der koster den testede 240 hk diesel cirka 1,2 millioner kroner – og så skal der lige en Adventure-pakke oveni. Den 400 hk benzinversion er tættere på de 1,4 millioner kroner. Så når du er færdig med at smide udstyr i bilen, så ender du i nærheden af 1,55 millioner kroner. Det er mange penge – men er det dyrt? Personligt synes jeg ikke, at prisen er skræmmende i sammenligning med mulige konkurrenter. En tilsvarende Mercedes-Benz G-Wagon med 422 hk motor har trods alt en startpris på 2,2 millioner kroner.

Er du typen der elsker den gamle Defender for sine små skavanker, hvor lidt regndråber i kabinen og støj i den forkerte ende af decibel-skalaen er ensbetydende med charme – så er den nye Defender sikkert ikke noget for dig. Men er du derimod åben for moderne teknik og ønsker muligheden for at vælge bilferiedestination uden at skulle overveje støjpauser – så skal du i den grad kigge forbi din Land Rover forhandler – og det burde førstnævnte nu også gøre.