KIA Stinger GT 3,3 V6


Der sker helt utrolige fremskridt med biler produceret i Østen. Tidligere var der tit tale om forholdsvis kedeligt designede men driftssikre biler, der kunne sælges til fornuftige priser. Men igennem de sidste 5-8 år er der kommet andre boller på suppen. Mange af producenterne etablerer europæiske designcentre og gør en dyd ud af at lytte til kunderne og sådan nogle journalister som undertegnede. Det betyder bl.a., at de nu leverer biler i lækkert design, høj kvalitet og med lang garanti – sidstnævnte er jo ikke noget de europæiske producenter er kendt for. Men de tre elementer i en bilproduktion gør et eller andet godt, og det ser vi bl.a., hvis vi kigger nærmere på topmodellen hos KIA Motors – den voldsomme Stinger!

Dengang Stinger først blev introduceret på det danske marked, var vi pænt begejstrede (klik her), ja det var det mest af den europæiske presse. Nu er det så blevet tid til en ny Stinger, og selv om der ikke er sket så meget, så er der alligevel sket en del.

Man siger, at det er i detaljerne, at forskellen ligger. Sådan er det også med den nye Stinger. Selv om den forrige model var super lækker, så føles den nye model endnu bedre. Det er som om, at KIA har skilt bilen ad og sagt: ”hvordan kan vi lige finpudse det hele lidt” – og det er der så kommet en forfinet Stinger ud af.

Til forskel fra den forrige model, så fås den nye kun med den herlige 3,3 liters turbo V6’er. Motoren yder 366 hk og har et maksimalt drejningsmoment på hele 510 Nm ved blot 1.300 o/min. Det gør bl.a. motorvejskørsel helt speciel, da bilen dårligt nok gider snige sig over de 1.000 o/min. Motoren er koblet sammen med en 8-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse, der leverer nogle imponerede gearskift i både komfort- og sport mode. Faktisk er bilen så lækkert sat op, at du mærker speeder og styretøj stramme sig op, når du går fra komfort til sport. Derudover strammer sædet sig sammen, så du holdes bedre fast – og slipper selvfølgelig grebet igen, når du smutter tilbage i komfort.

Den herlige V6’er sender Stinger fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder og stopper først ved 270 km/t. Ganske imponerende med en egenvægt på 1,8 ton. Men, vægt og hestekræfter sætter sit tydelige spor på brændstofforbruget, der lyder på 9,2 km/l i gennemsnit.

Stinger er udstyret med en elektronisk reguleret undervogn, hvor en række sensorer vurderer underlaget og den måde du kører, hvorefter den tilretter sig efter dette. Samtidig har Stinger et avanceret firehjulstræk med Dynamic Torque Vectoring Control, der yderst præcist indstiller trækkraften på de fire hjul efter det underlag du måtte køre på og f.eks. de sving du måtte styre igennem. Det fungerer imponerende godt og viser at Stinger er en rigtig Gran Turismo med masser af power til de lange stræk, men også greb og køreegenskaber til de små sjove veje.

Indvendigt
Den forrige model var ganske imponerende indvendig. Men den nye er endnu bedre. Kvaliteten er imponerende høj og der er intet der knirker og knager. Syningerne i læder og alcantara sidder så snorlige, at der må være nogle tyske syersker, der lige klør sig i nakken en ekstra gang. Samtidig er Stinger fyldt med tekniske hjælpemidler – ja man fristes næsten til at bruge det gamle slogan: ”findes det findes det her…”, for så veludstyret er Stinger som standard.

Stinger er altid online, og derudover er den rent sikkerhedsmæssigt udstyret med Smart Cruise Control, der automatisk regulerer hastigheden efter kørselsforholdene. Træthedsregistrering siger til, hvis den føler, at dit kørselsstil indikerer, at du skal have en pause. Forward Collision Avoidance Assist og Blindvinkel Assistent hjælper dig med at undgå kollisioner med fodgængere og køretøjer ved siden af bilen. Highway Driving Assist, Intelligent Speed Assist, Nødbremsning ved trafik bag biler, Surround View Monitor etc. etc. etc. Ja, jeg kunne blive ved – for bilen har alt.

Der er dog én ting, som Stinger ikke er udstyret med – og det er digitalt cockpit. Det er aldrig noget man har overvejet til netop Stinger, lyder det fra KIA Motors. Man føler at de analoge instrumenter passer bedst til en GT’er. Der er dog stadig en skærm midt imellem de analoge instrumenter, hvor der bl.a. vises live billeder fra de små kamera i sidespejlene, når du f.eks. holder og bliver i et lyskryds.

Priser
Stinger er ikke en billig bil – men den er billig sammenlignet med dens tyske konkurrenter. Den 3,3 liters V6’er koster 859.000 kroner. Men, det er sådan set også det, for listen over ekstraudstyr begrænser sig næsten til soltag og lak. Stinger har naturligvis KIA’s 7 års garanti, hvilket er minimum 4 år mere end tilsvarende tyske biler. Vælger du en tilsvarende tysk konkurrent mht. motorkraft og udstyr, så skal du i hvert fald hælde 500.000 kroner oveni prisen.

KIA Stinger anno 2021 er en herlig bil. Den byder på så megen køreglæde, teknik, kvalitet og plads, at du ikke kan undgå at holde af den. Ja, den er ikke særlig økonomisk og en plug-in-hybrid med teknik fra Sorento ville sikkert sælge imponerende godt. Men, så vil noget af sjælen måske også forsvinde. Vi skal være glade for de sidste stunder med biler som KIA Stinger – for det er en race, der snart uddør. Og selv om jeg er stor fortaler og tilhænger af grøn omstilling og elbiler, så kan jeg ikke lade være med at nyde KIA Stinger. Den er virkelig en ægte GT’er!