Ford Kuga Vignale Plug-in-Hybrid


Vi testede sidste år den nye Ford Kuga ST-Line Plug-in-Hybrid (læs lige her) og måtte konstatere, at bilen nok måtte betegnes som Årets Bedste Bilkøb i Danmark. Senere måtte Ford indkalde samtlige Plug-in modeller pga. en elektrisk fejl i ladesystemet. Men, en elektrisk fejl ændrer jo bestemt ikke på, at Ford Kuga er en imponerende bil, når man kigger på pris, teknik, udstyr og køreegenskaber. Derfor var det også ganske interessant at få leveret den samme bil, blot med det højest mulige udstyrs niveau Vignale.

Ford Kuga Vignale har nøjagtig samme 2,5 liters Atkinson motor og hybridteknologi som de Titanium og ST-Line. Den har bare en helt anden kabine med Windsor lædersæder og et udvendigt design, hvor man har helt unikke detaljer med Vignale kofangere og lækre kromgrill etc. Samtidig står der Vignale på bagsmækken og ikke Kuga. Man har altså forsøgt at gøre det hele lidt mere eksklusivt – og det virker.

De designmæssige detaljer gør virkelig en forskel. Der hvor ST-Line er sporty og aggressiv er Vignale betydeligt mere eksklusiv. Og hvis du så samtidig vælger bilen i den flotte Blue Panther farve, så passer det hele bare sammen rent visuelt. Lækkert.

Motoren er som sagt den samme Atkinson på 2,5 liter. Sammen med den elektrisk motor ender den samlede effekt på 225 hk, hvilket er yderst passende til en bil i Kugaens størrelse. Vælger du at køre på ren strøm, så har du en maksimal range på 56 km. Det burde være nok til at de fleste dagligdags ting kan nås på elektricitet. Er du samtidig heldig at have en lader på din arbejdsplads – ja så kan det ikke være meget benzin, du kommer til at bruge på en måned.

En, i mine øjne, ekstra positiv ting ved Kuga Plug-in-Hybrid er det faktum, at klimaanlægget ikke er koblet til forbrændingsmotoren. Det betyder, at du ikke pludselig holder i et lyskryds, hvor det eneste du kan høre er dit blinklys – og så slår motoren i gang, fordi klimaanlægget har brug for strøm. Det tærer selvfølgelig lidt på bilens elektriske rækkevidde – men det er i den grad det værd, når man tager den ekstra komfort i betragtning.

Når du kører Kuga Plug-in-Hybrid har du fire forskellige køremodus. EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge. Den sidste er ret interessant, da du her har mulighed for at lade bilen op, mens du f.eks. kører på motorvej. Det vil give dig ekstra range på ren strøm, når du kører fra motorvejen og kører ind i byområder. Det er en super god løsning og ikke noget vi umiddelbart kunne aflæse på forbruget. Lader du din Kuga derhjemme fra en alm. Wallbox, så tager det cirka 3,5 timer at lade bilen helt op. Det er yderst acceptabelt og hurtigt nok for de fleste.

Kuga Plug-in-Hybrid er er udstyret med CVT gear. Vores fastede læsere kender min holdning til netop CVT gear – men i Kuga (som skrevet i den første anmeldelse) fungerer det rigtig godt. Jeg tror bl.a. det hænger sammen med forbrændingsmotorens størrelse. Vi ser tit, at netop CVT passer bedst til motorer med en vis volumen – og sådan er det også i Kuga. Det er faktisk rigtig fint.

Prisen for Kuga Vignale er 400.000 kroner. Det er på ingen måde skræmmende, men skal selvfølgelig holdes op imod den mere sportsligt udseende ST-Line X, der er cirka 50.000 kroner billigere. Under alle omstændigheder er Ford Kuga Vignale en yderst vellykket bil med et ekstra luksuriøst præg – og til en pris, der sidder lige i skabet.