Skoda Octavia RS245


Skoda har stolte traditioner indenfor rally sporten og de har samtidig haft ganske glimrende succes med deres mere sporty modeller af deres standard biler. Derfor er der heller ikke et Skoda-øje tørt, når der lanceres en ny RS model fra det tysk/tjekkiske mærke. RS er i skrivende stund forbeholdt Octavia modellen og skal ses som et modsvar til VW GTI og Ford ST.

Vi har tidligere testet Octavia RS, men denne gang er det lidt specielt, da der er tale om en specialudgave kaldet RS245. Den normale Octavia RS har en ydelse på 230 hk, hvor RS245, som navnet antyder, har hele 245 hk, hvilket har betydning for den samlede oplevelse.

Standardmodellen med de 230 hk er en ganske hurtig familiebil, der dog ikke blæser en omkuld eller får det til at snurre i tåspidserne ved fuld acceleration. Det mangler den simpelthen kræfter for at kunne klare. Der burde dog være større chance for det i RS245, der med sin 2,0 liters TSI motor og 7-trins DSG gearkasse på papiret er en underholdende dame. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 6,7 sekunder og topfarten er begrænset elektronisk til 250 km/t. Det er jo ganske pæne tal – problemet er bare, at RS245 ikke føles hurtig, når du sidder bag rattet – ja den er nærmest for pæn/nem – lige indtil du vælger at skifte gear selv. Vælger du at sætte gearstangen over i manuel og benytter de små paddles ved rattet eller selve gearstangen, så bliver køreoplevelsen en helt anden. Nu har du nemlig mulighed for at køre motoren helt ud, ja faktisk pisker den op til hele 6.800 o/min før du skal skifte, hvilket gør den langt mere underholdende. Og den gør det vel og mærke uden at lyde anstrengt. Tværtimod så har den en herlig brummen, der langsomt udvikler sig til en snerren, jo tættere du kommer på redline.

Undervognen er sat mere op til sport end en standard Octavia, hvilket også er en nødvendighed. Desværre fås RS245 ikke med firehjulstræk, hvilket havde klædt den meget – men, mervægten havde nok krævet, at navnet skulle være RS280, for at få tilsvarende præstationer. Men, kunne det ikke være en mulighed Skoda? Hvad med en firehjulstrukket (I har jo 4WD i Octavia,red.) RS280, ligesom vi ser det i Superb? Det er desværre nok noget vi må se langt efter, da bilen vil komme for tæt på Golf R med 300 hk.

Stylingen har også fået et nøk opad på RS245. Lækre 19” fælge, ændret skørtesæt og et par flotte afgangsrør, signalerer sport i stor stil. Indvendigt er de lækre RS sæder en fornøjelse og de flotte syninger og RS logo gør sit til, at den sporty fornemmelse er intakt.

Skoda, eller VW koncernen, fortjener samtidig store roser for deres medie/navigationssystem. Det fungerer bare, er nemt at betjene og har en super lækker grafik.

Et kritikpunkt i kabinen er rattet. Tanken bag er ellers god, da du har den klassiske flade racerbund og smukke røde syninger. Men, det er simpelthen alt for tyndt, og den sporty feeling er ikke tilstede. Her kunne man lære meget af f.eks. BMW, Ford og Mercedes-Benz.

Pladsmæssigt er RS245 fuldstændig lige så stor som en standard Octavia. Her er imponerende bagsædeplads og hele 610 liters bagageplads.

Prismæssigt er RS245 en del dyrere end en almindelig RS – faktisk hele 78.800 kroner. For den merpris får du den 7-trins DSG gearkasse mod den normale 6-trins. Du får selvfølgelig de 15 hk mere og en lidt anderledes styling. Er det så pengene værd, kan du så spørge – og ja, det synes jeg det er. Men med RS245 må du aldrig forvente en racer eller for den sags skyld en ulv i fåreklæder, der ved tryk på en sportsknap bliver til et bæst uden lige. Sådan er bilen bare ikke.

Octavia RS245 er en lynhurtig familiebil, der takket være en formidabel motor og ligeså gearkasse, giver dig masser af overskud i alle situationer. Den ser virkelig godt ud og du kommer aldrig til at mangle plads til passagerer eller bagage. Vi kan så håbe, at VW på et tidspunkt laver en limiteret version kaldet RS280 eller RS350, så Ford Focus RS, Seat Leon Cupra og Honda Civic Type-R kan få lidt modstand. Potentialet er der i hvert fald.