Ford Explorer 3,0 V6 PHEV


Ford har i sit modelprogram den bedst sælgende plug-in-hybrid på markedet – navnet er Kuga. Her er tale om en bil, som jeg faktisk kårede til Årets Bedste Bilkøb. Her fik du nemlig masser af udstyr, smarte tekniske løsninger, en suveræn drivlinje og en ekstrem god pris. Men, Kuga er ikke den eneste plug-in-hybrid i Fords modelprogram. Næh, de har også en anden og lidt anderledes model. Bevares, det er da også en SUV – men så holder alle ligheder også op. Jeg har sat mig bag rattet af den absolutte topmodel i Fords danske modelprogram – Ford Explorer!

Ford Explorer er i hjemlandet USA ikke den største SUV i modelprogrammet. Der overgås den af den ekstreme Expedition. Men i Danmark er den så absolut den største, hvilket du på ingen måde er i tvivl om, når du står ved siden af den. Med sine mere end 5 meter i længden, 2,3 meter i bredden og 1,78 meter i højden, fylder Explorer godt på parkeringspladsen ved Bilka. Den massive kølergrill får enhver bil til at trække ind til siden, når du trille op bagved, og det aggressive design i ST-line version får bilen til at virke ekstra voluminøs. Personligt elsker jeg det – jeg synes, der er tale om en overordentlig veldesignet SUV med de rette proportioner og sportslige udseende.

Explorer er en 7-personers SUV – men den er så stor, at du selv med fuldt læs, stadig har plads til 330 liter bagage. Vælger du kun at være 5 personer i bilen, så rummer bagagerummet hele 1.137 liter. Og skal du lige en tur på lossepladsen, så rummer Explorer ekstreme 2.274 liter bag forsæderne. Sæderne lægges fladt ned via knapper i bagagerummet, hvilket er nemt og ligetil.

I kabinen
Explorer ST-line er spækket med udstyr fra start. Men, jeg kan ikke undgå at blive lidt skuffet, når jeg sætter mig ind i kabinen. For selvom der er læder på sæderne (som faktisk er yderst behagelige at sidde i, red.), så er kvaliteten indvendigt bare ikke på europæisk niveau. Læderet sidder ikke stramt til sæderne, når man kigger efter i hjørnerne. Der er masser af hård plast over alt, og noget så simpelt som knapperne til klimaanlægget er lavet af samme type plast, som den sherifstjerne man finder i et cowboysæt til små børn fra Fætter BR – ja selv farven er den samme. Og sådanne ting er bare ikke godt nok i min bog – slet ikke, hvis vi lige lader blikket glide over på prislisten, hvor der står 1,1 million kroner. Av av av…

Men, ser vi bort fra det ekstremt billige materialevalg, så er komforten i kabinen glimrende og pladsforholdene er imponerende. Jeg savner lidt en større skærm til betjening af bilens mange funktioner. Om det er pga. bilens størrelse, at skærmen virker alt for lille vides ikke. Men de 10,1” virker bare meget petit. Her kunne alt fra 12” – 15” snildt have passet ind og samtidig givet mere plads til de mange funktioner og informationer, som skærmen har adgang til. Og når vi nu er ved infotainment-systemet, så fortjener anlægget fra Bang & Olufsen en masse roser med på vejen. Det spiller virkelig godt og omdanner nemt den store kabine til en mindre koncertsal. Fedt!

Jeg synes, at Ford er en af de bilproducenter, der er kommet absolut længst med deres infotainment-system og digitale instrumentering. De har længe hængt lidt i bremsen med deres SYNC system – men det er gået stærkt indenfor de sidste par år, hvilket fortjener et løft på hatten. Systemet er nemt at bruge og grafikken er nem at læse.

Bag rattet
Det er ret sjovt med Explorer, for den fås jo kun som plug-in-hybrid på det danske marked. Men hele ideen med en plug-in-hybrid falder fuldstændig til jorden, når det drejer sig om netop Explorer – og her er hvorfor.

Explorer er udstyret med en lækker 3,0 liters V6 EcoBoost benzinmotor og en kraftig elmotor, der tilsammen yder hele 457 hk og har et maksimalt drejningsmoment på vanvittige 825 Nm. Det er en pokkers masse muskler, der faktisk gør Explorer ekstremt hurtig. Den enorme bil rykker nemlig fra 0-100 km/t på blot 6,0 sekunder og stopper først ved 230 km/t. Takket være en virkelig vellykket 10-trins automatisk gearkasse, foregår accelerationen i Explorer meget flydende, men også med ryggen presset godt tilbage i sædet. Det er sjovt, det er lækkert og det lyder godt – og når km/l så er opført til 32,3 og rækkevidden på ren el er 42 km, så burde det jo være helt perfekt. Men, med den nye afgiftsomlægning, så falder Explorer simpelthen på sin batteristørrelse og den gennemsnitlige CO2 udledning, der med 71 g/km er et pænt stykke over de 50 g/km, som giver en afgiftsnedsættelse. Derfor ender prisen på Explorer også på 1,1 millioner kroner.

Samlet set
Jeg må være ærlig og sige, at jeg er vild med Explorers udseende og dens drivlinje. Motor, elmotor og gearkasse kombinationen er virkelig imponerende og kunne være sjov, hvis Ford havde planer om en plug-in Mustang. Men med deres storstilede planer om omstilling til ren el, må vi nok kigge langt efter den. Men, Explorer har så meget attitude, at du får masser af interesserede blikke fra forbipasserende. For mig falder begejstringen dog betragteligt, når jeg kommer indenfor. Materialevalget er simpelthen ikke godt nok i en bil i denne prisklasse. Der skal det virkelig være høj klasse – og det skal sidde lige i skabet. Det er synd, når nu de andre ting er så gode.