Ford Mustang GT 5,0 V8 Cabriolet


Der er ingen tvivl om, at siden vi krydsede 2020, så har verdens bilproducenter primært haft én ting for øje, nemlig udrulning af deres grønne profil og derved introduktion af en masse nye elbiler. Fremtiden er elektrisk og det kan der egentlig ikke ændres så meget på – og alle de store bilproducenter er da også enige om, at udfase de almindelige benzin og dieselbiler indenfor en ganske kort årrække. For Fords vedkommende er planen, at have en elektrificeret model af hver variant inden 2025 (hybrider tæller også, red.) og være 100 % elektrisk i Europa i 2030. Det er en plan, som de 100 % sikkert får gennemført – for udviklingen på det elektriske område går så stærkt, at en periode på 8 år nærmest virker som et halvt århundrede. Men, selv om vi er fascineret af og i mit tilfælde elsker udviklingen indenfor elbiler, så betyder det jo ikke, at vi som bilentusiaster ikke kan nyde lidt klassisk benzindreven bilhistorie – vel og mærke pakket ind i sit nyeste outfit. Og da årstiden siger sommer og solen skinner (det meste af tiden, red.) fra en skyfri himmel, hvorfor så ikke gå all the way og teste den seneste aftapning fra Detroit – Ford Mustang GT Cabriolet.

I Danmark sælges Ford Mustang med brændstofmotor i 2 varianter, en GT og Mach 1. Sidstnævnte låner elementer fra sine storesøstre GT350 og GT500, mens GT’en er det vi vil kalde den klassiske Mustang lige fra fabrikken. De Mustang modeller der sælges i Europa er anderledes end dem der sælges i USA. Hos Ford har man været fornuftig nok til at stramme lidt op hist og her, så bilen matcher de noget mere krævende europæiske veje bedre end de åbne amerikanske vidder. Motoren er den legendariske 5,0 liters V8’er med 450 hk, der arbejder sammen med Fords 10-trins automatiske gearkasse, om at smide samtlige heste lige ned igennem baghjulene. Hvordan fungerer dette samarbejde så – rigtig godt faktisk. Umiddelbart lyder 10 fremadgående gear som meget. Men det fungerer i praksis super godt, takket være de forskellige køreprogrammer, som Ford har skabt til bilen. Vælger du at cruise afsted, ruller du uden at mærke det op igennem de mange gear – vælger du derimod sport-mode, så er gearskiftene langt mere markante og sporty. Ford fortjener store roser for deres køreprogrammer, der virker gennemtænkte. Samtidig skal der lyder store roser for lyden fra den store V8’er. Det er simpelthen ren fryd, der kommer ud af de fire afgangsrør – intet mindre.

Selv om Ford Mustang GT kan prale af 450 hk, så er bilen stadig forholdsvis tung. Men, det er jo forventeligt, når du kender bilens historie og dens egentlige formål. Den er ikke skabt til racerbanen – så skal du vælge Mach 1. Vores testbil var dog udstyret med den formidable Magne-ride undervogn, der elektronisk indstiller sig efter dit kørselsmønster. Det er en option, når du sammensætter din Mustang hos forhandleren – en option til 35.000 kroner. Men, den er i mine øjne pengene værd.

Udover Magne-ride var bilen også udstyret med Custom-pakke 2, der bl.a. tæller et 1000W Bang & Olufsen anlæg, navigation og klimasæder med varme og køling.

Bag rattet
Lad os bare slå fast med det samme, at det er en fornøjelse at sidde bag rattet på Mustang GT – specielt på en dejlig solskinsdag, hvor toppen på få sekunder pakkes væk bag bagsæderne, så du rigtig kan nyde musikken fra den skønne V8’er. Glem alt om at fyre op for det store anlæg, for motoren skal nok sørge for musikken. Selv ved helt almindelig bykørsel har du den dybe bas rumlen, der bare forstærkes yderligere af bygninger og andre biler. Det er simpelthen indbegrebet af crusing – og det gøres ikke bedre. Men er du den generte type, skal du nok ikke vælge Mustang Cabriolet, for folk vender og drejer sig med det samme. Børn peger efter bilen, mens mænd drømmer og piger smiler.

Pladsen i kabinen er glimrende, hvis du altså sidder foran. Der kan godt sidde folk på bagsædet, men de vælter sig ikke i plads. Er taget nede gør det dog indstigningen noget nemmere og passagerer føler sig heller ikke så klemt inde.

Priser
I Danmark er der som sagt to versioner af Mustang på markedet – GT’en og Mach 1. En GT Fastback har en startpris på 742.000 kroner, mens Mach 1 koster fra 938.000 kroner. Vælger du GT’en med 10-trins automatgear og som cabriolet, så er startprisen 843.000 kroner. Med Custom pakke 2, Magne-ride undervogn, lædersæder etc., så ender vi på godt og vel 980.000 kroner. Det er pænt mange penge, når man tænker på, at Mustang GT Cabriolet med samme udstyr koster cirka 50.000 USD i USA – altså cirka 315.000 kroner. Hvor forsvandt de resterende 665.000 kroner lige hen?


Samlet set
Det var i 1964 at den første Ford Mustang så dagens lys. I dag er bilen et ikon og stadig den bedst sælgende sportsvogn på verdensplan. Det er bilen, som har så meget historie, at den fortjener at leve for evigt. Ford har jo, som tidligere skrevet, meldt ud, at man forventer at blive ”all electric” indenfor en ganske kort årrække. Det betyder jo så, at man bliver nødt til at ”aflive” den smukke hest. Og selv om man forsøger at føre navnet ind i fremtiden med en elektrisk version i SUV-form, og sikkert også kommer med en ren elektrisk Mustang i GT form engang i fremtiden, så bliver det aldrig det samme. Den legendariske 5,0 liters V8 fortjener at blive hørt og følt i fremtiden også – den fortjener at blive lukket ud af stalden om søndagen og vrinske smukt på en solskinsdag. Det gør bare det hele lidt sjovere. Så nyd Ford Mustang GT mens tid er – for snart er det slut.