Aiways U5 Premium


Her i Danmark har vi altid været lidt skeptiske, når et nyt bilmærke valgte at etablere sig i landet. Om det er en frygt for noget nyt eller bare et ønske om lige at se tiden an, skal jeg ikke gøre mig klog på – men jeg kan blot konstatere, at vi kommer til at se mange nye og spændende bilmærker i Danmark, nu hvor vi er gået ind i ”overgangen” til ren elkørsel. Et af de nye og interessante bilmærker er Aiways. Bilmærket er kinesisk og importeres til Danmark at det hæderkronede Andersen Motors, der bl.a. står for importen af Suzuki i Danmark.

Første model fra Aiways er SUV’en U5. Her er tale om en stor og rummelig SUV, der med en startpris på under 300.000 kroner, skal tage kampen op med etablerede mærker som f.eks. VW og deres elektriske SUV ID.4.

Aiways U5 fås i to versioner i Danmark, nemlig Plus og Premium, med priser på henholdsvis 299.990 kroner og 334.990 kroner. Og lad os bare slå fast med det samme, at Premium er den model du skal gå efter. Her får du alt (næsten, red.), som du kan ønske dig i en moderne SUV el-bil. Men, lad os lige starte med design og kvalitet først.

Design
Aiways U5 er en stor SUV med et meget futuristisk design. Er du vild med biler, der skiller sig ud fra mængden, så er U5 helt sikkert noget for dig. Udvendigt minder bilen fra mange vinkler mere om noget der burde flyve – specielt fronten er markant anderledes, end hvad vi ellers ser på markedet. Personligt kan jeg faktisk godt lide det futuristiske look – man behøver jo ikke ligne alle de andre. Indenfor minder U5 heller ikke om alle andre – den skiller sig dog slet ikke ud på samme måde som udvendigt – det skulle da lige være på udstyrssiden. For i denne U5 Premium bliver du forkælet med lækre lædersæder, store touchskærme og masser af teknik – alt sammen inkluderet i prisen. Kvaliteten er Aiways bestemt ikke gået ned på – tværtimod er ”lækkerheden” i kabinen på et niveau, hvor VW nærmest burde skamme sig over plastikken i deres ID.4 til sammenligning.

Mest imponerende i kabinen er dog pladsen. Bilen har oceaner af plads ved bagsæderne – ja faktisk så meget, at jeg med mine 178 cm kan strække benene ud på bagsædet, når forsædet er indstillet til selvsamme 178 cm. Det er virkelig imponerende og noget, der i den grad fik opmærksomhed på redaktionen. Det må uden sammenligning være den mest rummelig bil i din klasse. Stærkt gået Aiways!

Under gulvet
Batterikapaciteten i Aiways U5 er på 63 kWh. Det giver en estimeret rækkevidde på 400-410 km, hvilket placerer U5 i samme kategori som en Mercedes EQC eller en Audi e-tron. Ydelsen er dog noget mindre og lander på 204 hk og et drejningsmoment på 310 Nm. Det er ikke voldsomme tal i el-bil regi, men det føles faktisk ganske passende til U5 på trods af bilens størrelse. Selvfølgelig ville det være sjovt med de 100-150 hk ekstra, så du var nede omkring de 5 sekunder fra 0-100 km/t. Men de 7,8 sekunder i U5 føles ganske glimrende. Topfarten er 160 km/t.

U5 kan lade med op til 90 kW, hvilket giver en ladetid fra 20 % - 80 % på cirka 35 minutter. Det er ikke blandt de hurtigste, men dog stadig nok til at blive kaldt hurtigladning. Stikket til opladning er placeret (næsten skjult, red.) i forskærmen under den venstre forlygte, hvilket gør det nemt at køre frem til en ladestation. Her skal du ikke bekymre dig om at bakke ind på plads først.

Mangler?
Jamen er alt så bare lækkert i U5? Tja…, meget er, men ikke alt. Jeg kan ikke sætte en finger på design, plads og kvalitet. Mængden af udstyr er overvældende, men jeg savner f.eks. muligheden for tilkøb af indbygget navigation – det vil give så meget mere mening end Apple Carplay i denne bil. For selvfølgelig har U5 Apple Carplay – men der hvor din telefon skal tilsluttes og skal ligge, det er bag det digitale betjeningspanel til klimaanlægget, hvilket betyder, at det panel ”flipper” op og gør det umuligt at betjene, når din Appel Carplay telefon ligger der. Der ville en anden placering/aflæggeplads være bedre – eller et indbygget navigationsanlæg. Men, det fås desværre ikke til Aiways U5.

Samlet set
Man har lov til at være skeptisk overfor nye ting. Men nogle gange skal man også bare åbne armene og forsøge sig med noget nyt. Står du derfor og overveje en SUV elbil – og har du brug for masser af plads – ja så vil jeg klart anbefale Aiways U5 som et klart alternativ til mainstream modellerne på markedet. Til efteråret kommer KIA Motors med deres EV6, der helt klart vil være en oplagt konkurrent til Aiways U5. Det samme gælder Hyundais Ioniq 5, der netop er introduceret herhjemme. Fælles for de to biler er dog, at de ikke matcher U5, når det drejer sig om plads, og det er derfor her, at U5 skal finde sine kunder. Børnefamilier med brug for masser af plads eller det unge par eller pensionisterne, der skal have plads til deres SUP og udstyr, når de kører til Klitmøller for at hygge sig – eller man kunne fristes til at råbe lidt på taxa folket, der virkelig kunne fragte kunderne rundt, uden de skal sidde klemt ved bagsædet. Jeg er overbevist om, at Aiways er kommet for at blive. Og når der kommer flere modeller til (som der gør, red.) og mere reklame, så skal de nok blive fast inventar på det danske marked.