Suzuki Swace 1,8 Hybrid


Der sker engang imellem det, at to bilproducenter af forskellige årsager går sammen om at producere en ny bilmodel. Det kan f.eks. være for at spare penge eller for at imødekomme CO2 emissionskrav fra f.eks. EU. Et eksempel på det første er BMW og Toyota, der lykkedes ganske godt med at skabe den nye Z4 og den nye Supra på samme platform. Men, bortset fra, at bilerne deler elementer og kabinen er tæt på at være ens, så er de to biler helt forskellige rent visuelt. Det kan man dog ikke sige om et andet samarbejde fra Toyota – nemlig det de har med Suzuki. Sidstnævnte har nemlig haft brug for at få nogle hybridbiler i deres sortiment (der ikke er mild-hybrid, red.), så de bl.a. kan opfylde de strengere emissionskrav i Europa. Derfor har man indgået en aftale med Toyota omkring to bilmodeller – den ene er Toyota RAV4, der med Suzuki logo hedder Across – og så drejer det sig om Toyota Corolla i stationcar versionen, der med Suzuki logo hedder Swace. Vi har kigget nærmere på sidstnævnte.

Suzuki Swace er 98 procent ren Corolla. Bilen har fået Suzuki logo på front og bag, og så har den en lettere modificeret for-kofanger. Faktisk er de to biler så ens, at selv professionelle ikke kan se forskel, hvis du dækker logoet til.

Drivlinje
Samarbejdet mellem de to store bilproducenter betyder, at Suzuki får adgang til den mindste motorversion, altså den 1,8 liters benzin-hybrid med 122 hk og et gennemsnitligt brændstofforbrug på 22,2 km/l. Motoren er koblet sammen med en automatisk CVT gearkasse, der ved stille og rolig bykørsel gør det udmærket. Men så snart der skal ske noget og fuld acceleration er krævet, bliver den en anstrengende affære. Jeg har aldrig brudt mig om CVT gear, og slet ikke når de kobles til svage motorer. CVT har altid været bedst, når der var en større og mere momentstærk brændstofmotor involveret.

Selve elmotoren yder 72 hk og giver dig mulighed for at køre på ren el, hvis du altså holder dig under 30 km/t – herefter slå brændstofmotoren stort set altid i gang. Det havde været super fedt, hvis denne funktion kunne strække sig helt op til 50 eller 55 km/t. Det ville give meget mere mening. Desværre er det ikke muligt med den forholdsvis lille batteripakke, som Swace er udstyret med.

Indretning og komfort
Kabinen i Swace er som sagt også ren Toyota Corolla. Det betyder god samlekvalitet og glimrende materialer. Det betyder også en meget japansk indretning, hvor massive knapper stadig er en del af designet. Sæderne er glimrende og pladsen rigtig god både foran og ved bagsæderne. Der er ligeledes god plads til bagage, da bagagerummet har plads til hele 596 liter med sæderne oppe. Med sæderne lagt helt plant, får du plads til 1.606 liter – og det er endda uden at tælle den ekstra opbevaringsplads under gulvet i bagagerummet med.

Sikkerhed
Swace har samme høje sikkerhedsniveau som Corolla. Det betyder bl.a. automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, vognbaneassistent og nødopkald. Vælger du Exclusive modellen får du også blind vinkel assistent og rear cross traffic alert. 7 airbags er standard på begge modeller.

Varianter
Swace fås i to forskellige varianter – Active og Exclusive. Forskellen på de to versioner er bl.a. nøglefri betjening, p-sensor for og bag, parkeringsassistent og full-LED forlygter. Prisforskellen er 25.000 kroner. Swace Active koster nemlig 309.990 kroner og Exclusive 334.990 kroner. Disse priser er ikke skræmmende – og smutter du forbi din lokale Toyota forhandler, så starter Corolla Touring Hybrid ved præcis 309.990 kroner – altså samme pris.

Samlet set
Jeg synes, at Suzuki Swace er en glimrende familiebil, hvis du søger en stationcar med god plads, god kvalitet og højt sikkerhedsniveau. Hybridmotoren og den tilhørende CVT gearkasse er på ingen måde min kop te. Jeg ville sådan ønske, at man i det mindste kunne hæve fartgrænsen for ren eldrift. Ellers giver det ikke meget mening.

Om du vælger Suzuki eller Toyota er helt op til dig og hvilket logo du ønsker på din bil. Det havde været fedt for Suzuki, hvis de kunne prissætte bilen f.eks. 10-15.000 kroner under Toyotaen. Men, så tror jeg ikke, at Toyota havde være med på legen. Det afholder dog ikke Suzuki fra at drille Toyota lidt i en massiv tidsbegrænset efterårskampagne, hvor man har valgt at sætte prisen på Swace ned med hele 30.000 kroner. Så snakker vi pludselig 279.990 kroner og 304.990 kroner.